InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een kat als huisdier als je allergisch bent

Een kat als huisdier als je allergisch bent

Een kat als huisdier als je allergisch bent Katten zijn populaire en gemakkelijke huisdieren. Een kattenallergie kan voor mensen, met name voor kinderen met astma, erg gevaarlijk zijn. Kattenallergieën zijn vaak ernstiger dan allergieën voor honden. Allergieën vormen de grootste barrière voor het houden van een kat. De stof waar mensen allergisch voor zijn komt uit het speeksel van de kat dat op de vacht achter blijft als hij zich wast. Het is mogelijk om een kat te houden als huisdier als je er allergisch voor bent.

Kattenallergie

Er zijn nog vele kattenliefhebbers, die afstand houden van katten vanwege een allergie. Allergieën vormen een van de grootste barrières voor het houden van een kat. Er zijn meer mensen allergisch voor katten dan voor honden en kattenallergieën zijn vaak ernstiger. Vooral voor kinderen met astma, kan een allergie levensbedreigend zijn.

Oorzaak kattenallergie

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wordt het probleem niet veroorzaakt door de vacht. In het speeksel van de kat zit een element, Fel D1 genaamd en dit blijft achter op de vacht en huid van de kat als hij zichzelf poetst. Hierdoor maakt dit allergeen vervolgens wel deel uit van de huidschilfers, stukjes huid en afscheidingen en speeksel, die de kat verspreid overal waar hij heen gaat en die via de lucht worden verspreid als hij wordt geaaid of als hij springt of schudt.

Een naaktkat

Omdat problemen worden veroorzaakt door de met allergeen beladen huidschilfers, is een hypoallergene kat niet mogelijk. Als je een kat neemt die weinig of geen vacht heeft, kun je er toch allergisch voor zijn. Allergiespecialisten beweren dat katten met weinig of geen vacht kunnen je niet helpen. Sommige fokkers van katten als de naakte Sfinx of de lichtbehaarde Cornish en Devon Rex beweren het tegendeel.

Allergisch en toch een kat

Sommige mensen kunnen toch leven met katten en met allergieën. Het kan zijn dat je al een kat hebt en dan pas erachter komt dat je allergisch bent. Dan wil je niet horen dat een allergiespecialist zegt dat je maar een nieuwe baas voor je kat moet zoeken. Soms is dat voor sommige mensen helaas de ultieme, en enige, oplossing van het probleem. Maar je kat opgeven hoeft niet het beginpunt te zijn om dierenallergieën te bestrijden. Het is en blijft toch jouw leven.

Tips voor het leven met katten en allergieën

Als je gekozen hebt om je kat te houden terwijl je allergisch bent, dan kun je onderstaande tips toepassen om zo min mogelijk last te hebben van je allergie:

Maak van je slaapkamer een allergievrije zone

Meer dan een derde deel van ons leven brengen we slapend door en dus is het belangrijk dat die tijd het minst stressvol is voor het lichaam. Sluit de slaapkamer af en verwijder alle potentiële stofnesten, zoals vloerbedekking en -kleed, posters, knuffeldieren en andere spulletjes. Investeer eventueel in een luchtfilter en houd ventilatiekokers en plafondventilatoren schoon. Gebruik geen verenkussens en donzen dekbedden. Gebruik stofvrije hoezen met een ritssluiting voor matras en kussens. Bestrijd stofmijt door beddengoed regelmatig te wassen in heet water.

De slaapkamer moet een verboden terrein zijn voor alle huisdieren. Voor een dierenliefhebber is het fantastisch om een spinnende kat in bed te hebben, maar het 'allergievrij' houden van de slaapkamer is waarschijnlijk een noodzakelijk compromis voor mensen met allergieën.

Verwaarloos je andere allergieën niet

In samenwerking met een allergoloog kun je de allergieën zo veel mogelijk onder controle krijgen. Daardoor kan het mogelijk zijn om het leven met een kat draaglijk te maken. Vergeet niet dat allergieën en astma ernstige gezondheidsproblemen zijn die je niet te licht moet opvatten.

Probeer blootstelling aan andere allergenen te beperken

Vermijd schoonmaakmiddelen, spuitbussen, sigarettenrook en sterke parfums om zo min mogelijk bloot gesteld te worden aan andere allergenen. Je kunt overwegen een masker te dragen als je in de tuin werkt of het huis schoonmaakt, vooral op het hoogtepunt van het pollenseizoen. Eventueel kun je het verschonen van de kattenbak overlaten aan iemand anders.

Zorg ervoor dat je huisdieren schoon en goed verzorgd zijn

Iemand uit het gezin die geen last heeft van allergieën kan het beste de verzorging van de huisdieren op zich nemen. Het kan helpen de kat wekelijks te baden in schoon water om de huidschilfers tot een minimum te beperken. Gebruik alleen zeep als je kat een echt bad nodig heeft, maar het is niet nodig voor allergeenbeheersing. Sommige commerciële producten beweren dat ze de hoeveelheid huidschilfers tot een minimum beperken en heel veel mensen zweren erbij. Het is de moeite waard om ermee te experimenteren om te zien of ze jou kunnen helpen.

Conclusie

Het is dus een zaak om de allergieën om allerlei manieren zo goed mogelijk onder controle te krijgen zodat je lichaam beter tegen katten kan. Op zon manier kan het mogelijk zijn om toch een kat als huisdier te houden terwijl je allergisch bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Allergie voor katten? Doe de zelftestAllergie voor katten? Doe de zelftestHeb je last van klachten als niezen, jeukende ogen of benauwdheid en heb je het vermoeden dat dit weleens veroorzaakt zo…
Allergisch voor katten: symptomen en remediesAllergisch voor katten: symptomen en remediesOnderzoek heeft uitgewezen dat dertig procent van de bevolking in België en Nederland te kampen heeft met een allergie v…
Leven met een allergie in huisAllergieën kunnen een aantal symptomen veroorzaken, uiteenlopend van irritaties tot levensbedreigende symptomen, zoals e…
Huisstofmijt in huisHuisstofmijt in huisDe huisstofmijt komt, zoals de naam al doet vermoeden, in stof voor. De huisstofmijt leeft van organisch materiaal. Het…
Allergie voor huisdierenAllergie voor huisdierenHet lijkt wel of steeds meer mensen allergieën ontwikkelen. Allergieën tegen huisstofmijt, pollen of grassen, koemelk of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ben Kerckx, Pixabay
  • Boek: Katten voor dummies, ISBN 90-430-0817-6

Reageer op het artikel "Een kat als huisdier als je allergisch bent"

Reacties

Alfred, 18-04-2019 05:02 #3
Ik zou er niet aan beginnen als je weet dat je allergisch bent of vermoeden hebt. Ik heb een gezin met 2 kinderen. Iedereen blij dat we een kat kregen en ik ook. Blijk ik dus allergisch te zijn. Gelukkig kunnen we ons kitten teruggeven zodat de fokker weer een ander onderkomen kan zoeken maar wat een drama. Ik heb van alles geprobeerd. Van luchtfiltering installatie tot robot stofzuiger en een dyson. Maar het helpt niet. Uit de uitslag komt niet eens dat ik heel erg allergisch ben als je naar de waardes kijkt. Maar ik heb inmiddels steeds meer klachten zoals eczeem, benauwdheid, jeukende ogen. Toen ik uiteindelijk liever niet thuis was dacht ik eigenlijk waar ben ik mee bezig. Een kat heb je voor een langere tijd en als het niet gaat is dat echt super sneu. We zijn er echt wel een beetje kapot van dat hij wegmoet. Maar het is toch je gezondheid. Dus in mijn ogen om anderen dit drama te besparen. Lees niet teveel alleen de positieve verhalen op internet dat het wel meevalt, overgaat of je eraan moet wennen.

José, 15-02-2016 16:48 #2
Ik heb mijn gehele leven katten gehad. Ook ben ik al mijn gehele leven allergisch voor vanalles en nog wat. Een aantal jaar geleden ging ik uit huis voor mijn studie. Elk weekend dat ik bij mijn ouders kwam ging het helemaal mis. Hartstikke allergisch voor de katten. Naar een half jaar kreeg ik van mijn moeder een asiel kitten voor op mijn studentenkamer, een week lang was het lijden en last, daarna helemaal geen last meer van de allergie. Ook in het weekend geen last meer als ik bij mijn ouders kwam. Mijn asiel kitten is nu natuurlijk een grote stoere jeweetwel kater, maar het is geen raskat. Ik heb ondervonden dat het mogelijk is om, immuun te worden voor bepaalde allergieën. Dit zal helaas niet voor iedereen zo werken, maar het kan dus wel! Wellicht het proberen waard als je toch heel graag een huisdier wilt, ga twee weekjes oppassen op een dier en kijk hoe je reageert op het dier na twee weken. (PS, het werkt bij mij ook voor honden zo.)

Masy Christian, 13-02-2015 09:48 #1
Ik ben zwaar allergisch aan katten maar een vijftal jaar geleden was er thuis een kat toegekomen die volledig onderkomen en gekwetst was (er was zelf op geschoten want sommige hagel korreltjes zitten er nog in). Dus die kat verzorgd en mee binnen genomen. Tot mijn en mijn echtgenote grote verbazing had ik geen last van allergie. Nu slaapt die kat bij ons op de slaapkamer en nog altijd geen last. OPMERKING van andere katten krijg ik onmiddellijk een hevige allergische reactie. De veearts meldde ons dat onze kat een SIBERISCHE BOSKAT was welke bovendien gecastreerd was en dat men daar veel minder allergisch op reageert. Mijn zoon welke eveneens zwaar allergisch is aan katten heeft soms wel last en moet dan toch cetrizine of zyzal nemen. In ieder geval de eerste kat die ik ooit gehad heb en een ongelooflijk aanhankelijk dier; we steken die in bad, ze ligt uren lang op onze schoot en geeft ons voortdurend likjes.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 04-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Aanschaf kat
Reacties: 3
Schrijf mee!