InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Sterilisatie bij de kat

Sterilisatie bij de kat

Sterilisatie bij de kat Sterilisatie bij de kat is een ingrijpende operatie, dus is het als eigenaar altijd nodig een geïnformeerde keuze te gaan maken. Toch is sterilisatie een goed idee, vooral om te vermijden dat je kat zwanger wordt. Ook kan sterilisatie van de kat helpen bij het vermijden van ongewenst territoriaal gedrag.

Wat is sterilisatie bij de kat?

Sterilisatie bij de kat gebeurt door het wegnemen van de ovaria of eierstokken. De baarmoeder wordt meestal intact gelaten, behalve wanneer er een afwijking aanwezig is. Wanneer bij de sterilisatie een afwijkende baarmoeder wordt ontdekt, wordt deze ook tijdens de sterilisatie verwijderd.

Meestal gebeurd de sterilisatie wanneer de kat voor het eerst krols is. Dit is meestal op een leeftijd van 6 tot 7 maanden. Sterilisatie van de kat kan ook gebeuren net voordat de kat krols wordt.

Hoewel er in de volksmond altijd wordt gesproken over sterilisatie van de kat, is deze term niet 100% correct. Eigenlijk gaat het bij de kat om een ovariëctomie, omdat de eierstokken volledig worden weggehaald. Indien ook de baarmoeder bij de kat wordt verwijderd, is de juiste term ovariohysterectomie. Om echter verwarring te vermijden, spreekt men nog steeds van sterilisatie bij de kat.

Voordelen

Een sterilisatie op je kat laten uitvoeren gaat gepaard met enkele voordelen. Zo wordt de kat niet meer krols en is er ook geen ongewenst gedrag mee verbonden. Door de sterilisatie kan er ook geen baarmoederontsteking of tumor gaan ontstaan, ook wordt de kans op melktumoren aanzienlijk verminderd.

Nadelen

Bron: David Corby, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: David Corby, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
Hoewel de sterilisatie van de kat vele voordelen bevat, zijn er ook enkele nadelen verbonden met deze chirurgische ingreep. Na de sterilisatie krijgen vele katten last van een overgewicht, dit kan echter worden tegengegaan door het toepassen van een dieet in samenspraak met de dierenarts.

Door de karakterveranderingen en gewichtstoename die zich na een sterilisatie bij de kat kunnen stellen, kiezen veel mensen voor een alternatief. Ook de kostprijs van een sterilisatie schrikt heel wat mensen van de chirurgische ingreep af. Toch is het alternatief, namelijk de poezenpil, zeker niet beter! Integendeel zelfs, want de poezenpil heeft een bewezen negatieve invloed op suikerziekte, melktumoren en baarmoederontsteking. Ook heb je met de poezenpil geen absolute garantie dat je kat niet zwanger wordt. Kortom, sterilisatie van de kat is nog altijd de beste keuze.

Prijs sterilisatie

De prijs van een sterilisatie bij de kat kan iets gaan variëren naargelang de dierenarts waarbij de operatie wordt uitgevoerd. Verschillende dierenartsen maken meestal gebruikt van licht afwijkende tarieven. De prijs voor een sterilisatie van de kat varieert meestal tussen de 100 en 150 euro.

Nazorg

Na een sterilisatie is wel enige nazorg bij de kat vereist. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar, maar kan natuurlijk in samenspraak met de dierenarts gebeuren.

Soms gebeurt het dat de kat aan de wond gaat zitten, en dat deze daardoor geïrriteerd geraakt. Daarom is het belangrijk dergelijk gedrag te gaan voorkomen. Spreek met je dierenarts over het aanschaffen van een rompertje of een kraag.
Het grootste probleem na een sterilisatie bij de kat is nog altijd de hormonale huishouding. Deze veroorzaakt het gedrag van je kat en ook de energie die je kat nodig heeft. De eerste twee maanden na de operatie worden als kritiek beschouwd, omdat de kat in die maanden meer wil eten terwijl de energiebehoefte gaat afnemen!

Om overgewicht na de operatie te voorkomen, is het belangrijk het voer van de kat aan te passen. Geef je kat zeker geen kittenvoeding, die zeer rijk is aan energie. Na een sterilisatie is het beter om over te stappen naar minder energierijke voeding. Bij sommige dierenartsen kan je dit voer aankopen, of in de dierenspeciaalzaak. Er zijn zelfs bepaalde merken die speciale voeding verkopen voor gesteriliseerde katten.
Gerelateerde artikelen
De (laparoscopische) sterilisatie bij de teefDe (laparoscopische) sterilisatie bij de teefDe laparoscopische sterilisatie bij honden is een vrij nieuwe methode om uw teef te laten steriliseren. In dit artikel w…
Sterilisatie bij de vrouw: zijn de gevolgen definitief?Sterilisatie bij de vrouw: zijn de gevolgen definitief?Zwangerschap voorkomen kan op tal van manieren. Een van de mogelijkheden is om je te laten steriliseren. Sterilisatie bi…
Hond wel of niet laten castreren of sterilliseren?Hond wel of niet laten castreren of sterilliseren?Steeds vaker wordt er aangeraden om een hond te laten castreren of steriliseren. Het liefst op een jong mogelijke leefti…
Sterilisatie bij mannenSterilisatie bij mannenOp een bepaalde leeftijd weten mannen en vrouwen vaak dat ze geen kinderen meer willen. Om geslachtsgemeenschap in dat g…
VoorbehoedsmiddelenVoorbehoedsmiddelenEr zijn veel verschillende voorbehoedsmiddelen, met elk zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je daarom een opsomming va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sterilisatie bij de kat"

Reacties

Nancy, 11-04-2014 08:39 #2
Hoelang is een katinneke slap na een sterilisatie? de mijne is gistermorgend gesteriliseerd en kan nog steeds niet lopen, haar achterpootjes hangen er maar bij en ze valt om. Reactie infoteur, 28-04-2014
Beste Nancy,

Het kan een tijdje duren voordat uw kat helemaal terug haar oude zelf is. Een operatie is altijd ingrijpend. Maar als u zich zorgen maakt, raad ik u altijd aan om snel even naar de behandelende dierenarts te bellen.

Groetjes,
Sandra

Martine77 (infoteur), 12-10-2012 12:46 #1
Prachtige uiteenzetting van het onderwerp en goede informatie. Zeker een aanrader voor elke kattenliefhebber. Reactie infoteur, 15-10-2012
Dankjewel :)

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 11-10-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!