InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Affenpinscher

De Affenpinscher

De Affenpinscher De Affenpinscher is een vaak vergeten hondenras. Dit is vreemd want affenpinscher is een hondenras die al een hele tijd meegaat. Hoewel de Affenpinscher geregeld voorkomt, is het ras niet echt populair bij kwekers en moet ze vaak de duimen leggen voor hondenrassen zoals de labrador, jack russel of cocker spaniël.

Geschiedenis van de Affenpinscher

Het Affenpinscher ras is ontstaan in Duitsland. De Affenpinscher kan ook ver in de geschiedenis worden getraceerd, namelijk al vanaf de jaren 1600. Niet alleen is de Affenpinscher een ras op zich, maar ook gaf dit ras de aanzet tot het ontstaan van twee nieuwe rassen, namelijk de Griffon Bruxellois en mini Schnauzer.

Toch is de Affenpinscher in de loop der jaren wat geëvolueerd. In de jaren 1600 was de Affenpincher namelijk iets groter dan zijn hedendaagse variant. Dit was ook nodig, want dit hondenras had een specifieke functie. De Affenpincher werd namelijk hoofdzakelijk gebruikt voor het verwijderen van allerlei ongedierte uit keukens, graan opslagplaatsen en stallen. Hedendaags is deze functie echter weggevallen en heeft dit hondenras ook een kleinere variant Affenpinscher ontwikkeld.

Exterieure beschrijving van de Affenpinscher

De Affenpinscher heeft zeer duidelijke kenmerken, waardoor dit hondenras heel gemakkelijk te herkennen is. Het gewicht van een Affenpinscher bedraagt gewoonlijk tussen de 3 en 6 kilogram met een schofthoogte van 23 tot 30 centimeter. Ook de vacht van de Affenpinscher is zeer herkenbaar. Meestal moeten deze honden ook vaak naar een hondensalon, want de vacht kan namelijk zeer rap gaan klitten en voelt niet zo aangenaam aan wanneer ze niet naar behoren wordt verzorgd. Een niet verzorgde vacht voelt namelijk zeer hard aan.

Bron: blahblahblah.org, Wikimedia Commons (GPL)Bron: blahblahblah.org, Wikimedia Commons (GPL)
Wanneer de vacht naar behoren wordt verzorgd, en de haren volgens de ras beschrijving worden geknipt, weet men meteen waarom de Affenpinscher ook wel eens het aap hondje wordt genoemd. Als de Affenpinscher volgens het ras standaard wordt geknipt, dan kan je zonder twijfel het uitzicht van een aapje gaan onderscheiden. Vandaar ook de naam Affenpinscher, want “Affe” is Duits voor “Aapje”.

De kleur van de vacht bij de Affenpinscher kan sterk gaan variëren. Volgens de FCI (Fédération Cynologique Internationale) en KC (The Kennel Club) moet de vacht van de Affenpinscher zwart zijn, terwijl AKC (American Kennel Club) ook de vachtkleuren grijs, zilver, rood en belge toelaat.

Karakterbeschrijving van de Affenpinscher

De Affenpinscher heeft een doorgaans zeer aangenaam karakter. Zo is de Affenpinscher zeer avontuurlijk, actief, speels en nieuwsgierig. Toch kan de Affenpinscher ook enkele negatieve karaktertrekken bezitten, zoals koppigheid. Een Affenpinscher is ook een zeer loyale hond. Wanneer zij in een familie worden opgenomen, zullen zij deze ten alle koste gaan beschermen. Soms is het echter wel moeilijk om de Affenpinscher correct te trainen, doordat meestal een consistente harde aanpak is vereist. Daarom is het vaak aangeraden om met de Affenpinscher naar een hondenschool te gaan, zodat de training zo vlot mogelijk kan gaan verlopen.

Hoewel de Affenpinscher geen problemen heeft met andere huisdieren, zijn ze toch niet aan te raden voor een gezin met kleine kinderen. Dit komt doordat de Affenpinscher zeer territoriaal kan zijn in verband met voeding en speelgoed.

Gezondheid bij de Affenpinscher

Zoals de meeste pure rassen, heeft ook de Affenpinscher bepaalde ras gebonden problemen. Zo bedraagt de gemiddelde levensduur van de Affenpinscher 11 jaar. Dit is meestal ook het geval voor andere pure rassen, maar in vergelijking met andere hondenrassen van dezelfde grootte is dit cijfer iets lager. De meest voorkomende gezondheidsproblemen bij de Affenpinscher zijn breuken, ademhalingsproblemen en heupdysplasie.
Gerelateerde artikelen
Rasbeschrijving van de bengaalRasbeschrijving van de bengaalDit artikel bevat de verkorte versie van de algemene rasbeschrijving van de raskat de bengaal, overgenomen van mijn beng…
Tien kleinste hondenrassen ter wereldHeb je maar een beperkte woonruimte ter beschikking en wil je toch graag een hond om je gezelschap te houden? Of geef je…
De American CurlDe American CurlVele mensen hebben nog nooit gehoord van de American Curl. Dit is jammer, want de American Curl is een wel heel opmerkel…
Geitenras: AlpinegeitGeitenras: AlpinegeitWereldwijd bestaan er zo'n 200 verschillende geitenrassen, waaronder ook de alpinegeit. De alpinegeit is eigenlijk geen…
Geitenras: Nederlandse Toggenburger geitGeitenras: Nederlandse Toggenburger geitDe Nederlandse Toggenburger geit is een schitterend geitenras dat is ontwikkeld uit kruisingen tussen de Drentse landgei…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ingunn Axelsen, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Borismindre.jpg
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Affenpinscher
  • http://en.wikipedia.org/wiki/File:Affenpinscher.jpg
  • Afbeelding bron 1: blahblahblah.org, Wikimedia Commons (GPL)

Reageer op het artikel "De Affenpinscher"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 03-10-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!