InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het opvoeden van puppy's

Het opvoeden van puppy's

Het opvoeden van puppy's Een puppy in huis nemen is een grote verantwoordelijkheid. De meeste mensen onderschatten ook hoeveel werk samengaat met een puppy in huis nemen. Vooraleer je een puppy gaat adopteren, is het altijd aangeraden om voorbereidingen te treffen en wat opzoekwerk te verrichten. Een puppy vraagt tijd en training, maar met de juiste methoden groeit de puppy uit tot een fantastische hond.

Waar moet men rekening mee houden vooraleer een puppy te adopteren?

Vooraleer je een puppy gaat adopteren, zijn er toch wel enkele aspecten die je in acht moet nemen. Een eerste factor is tijd. Om een puppy naar behoren op te voeden, heb je voldoende tijd en geduld nodig. Zo is het zeker niet aangeraden de puppy iedere dag alleen achter te laten.

Ook is het altijd de moeite even te gaan kijken naar het hondenras dat je wilt adopteren. Bepaalde hondenrassen, vooral grote rassen, hebben veel beweging nodig. Andere kleinere hondenrassen zijn dan meer geschikt als gezelschapshond en hebben minder beweging nodig.

Voor je gaat adopteren, moet er ook gekeken worden naar de financiële kant van de adoptie. Een puppy adopteren is geen éénmalige uitgave, maar wel een doorlopende uitgave. Zo moet je niet alleen betalen voor de puppy in het asiel of bij de kweker, maar ook voor andere noodzakelijkheden zoals voeding, dierenarts, speelgoed, etc. Denk dus goed na vooraleer je een puppy gaat adopteren, want het is meteen ook een financiële verplichting.

Hondenrassen en hun specifieke noden

Bron: Kericek, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Kericek, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Bij het adopteren van een puppy komt dus meer kijken dan je op het eerste zicht zou denken. Voordat je een specifiek hondenras in huis gaat nemen, is het zeer belangrijk om eerst wat informatie te verkrijgen over dat specifieke hondenras. Vele mensen houden bijvoorbeeld van Siberische huskyís. Wanneer je echter een Siberische husky in huis gaat nemen, moet je jezelf ervan bewust zijn dat dergelijke honden zeer veel beweging nodig hebben. Een goede opvoeding van een dergelijk hondenras is ook essentieel, want wanneer de hond groter wordt is het moeilijker om hem onder controle te houden. Dit geldt ook voor andere grote hondenrassen zoals rottweiler, Duitse dog, Akita, Wolfshond, Engelse Mastiff, etc.

Dit betekent natuurlijk niet dat andere kleinere hondenrassen minder goed moeten worden opgevoed. Ook is de agressie die zogezegd bij bepaalde hondensoorten meer voorkomt een fabeltje, zoals gezegd wordt bij Staffordshire - bulterriër. De opvoeding van de hond is hier van belang, niet zijn genetische oorsprong. Dergelijke honden hebben een reputatie voor agressie, enkel en alleen door een verkeerde opvoeding.

Het adopteren van een nieuwe puppy gaat dus samen met het ontdekken van dat specifieke hondenras en hun specifieke noden. Zo hebben grotere honden doorgaans meer beweging nodig dan kleinere hondenrassen.

Voeding bij een puppy

Goede voeding bij een opgroeiende pup is van het grootste belang, maar velen weten echter niet waarom dit zo belangrijk is. Gezonde voeding zorgt bij puppyís voor een goede spijsvertering, groei, glanzende vacht en een actief gevoel.

Gelukkig zijn er heel wat bedrijven te vinden die gespecialiseerd zijn in het produceren en de verkoop van puppyvoeding. Maar waar moet je nu op gaan letten? Onder gezonde puppyvoeding verstaan we het volgende:
  • Voeding met ingrediënten die goed verteerbaar zijn voor de puppy. Dit heeft vele voordelen ten opzichte van de ontlasting en het spijsverteringsstelsel;
  • Levert voldoende energie voor een opgroeiende pup;
  • De juiste hoeveelheid voedingstoffen die nodig is om de groei van de puppy te stimuleren

Puppy training

Bron: NoŽl Zia Lee, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: NoŽl Zia Lee, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Het belangrijkste aspect van het adopteren van een puppy is zonder twijfel de training. Een puppy zindelijk maken behoort hiertoe ook. Het zindelijk maken van een puppy kan moeilijker zijn dan vele mensen denken, dus intensief bezig zijn met de puppy is vaak vereist om een puppy succesvol te trainen.

Vele mensen zoeken ook hulp bij het trainen van hun pup, en dit is zeker geen slecht idee. Er zijn een groot aantal hondenscholen, deze kunnen je al heel vroeg helpen bij het opvoeden van je puppy. Ook is het bewezen dat een puppy die getraind werd in een hondenschool, minder kans heeft op het ontwikkelen van agressie. Het zindelijk maken van je puppy is dan voor velen heel wat moeilijker. Toch zijn er vele handelingen en technieken die je kunt toepassen om je puppy zindelijk te maken, zoals beschreven in het artikel Wat moet je doen als je hond in huis plast?

Een tweede problematiek waarmee velen te maken krijgen tijdens de training van hun puppy, is bijten. Puppyís gebruiken namelijk hun tandjes om de wereld te gaan ontdekken, wat natuurlijk minder aangenaam is voor de eigenaar. Wat je aan dergelijke bijtproblemen kunt doen, vind je terug in de artikelen Help! Mijn puppy bijt! en Hoe pups het bijten afleren.

Bron: Verdlanco, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Verdlanco, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Bij het trainen van je pup is het ook vaak aangeraden zeer vroeg te beginnen met je hond gewoon te maken aan de leiband. Vooral bij grote honden is dit een echte must, omdat zij ook meer beweging nodig hebben. Wanneer je echter geen tijd hebt om iedere dag met je hond te gaan wandelen en toch een grote hond in huis wilt nemen, bekijk dan of je een grote tuin hebt waar je hond toch kan ravotten. Het gewoon worden aan de leiband is voor iedere puppy in het begin onwennig en misschien wat beangstigend, maar wachten maakt het meestal alleen maar moeilijker. Probeer je puppy duidelijk te maken dat de leiband iets leuk is, en probeer het dus ook als een beloning te hanteren.

Om training gemakkelijker te doen verlopen, kan je gebruik maken van een beloonsysteem. Probeer je puppy te belonen met een snack of met een spelletje. Gebruik echter niet teveel snacks, want hierdoor kan je hond teveel in gewicht gaan toenemen of altijd een snack verwachten wanneer hij iets goed doet. Probeer dus zoveel mogelijk verschillende technieken voor beloning af te wisselen.

Het laatste, maar daarom niet minst belangrijke punt, is het gebruik maken van een positieve benadering. Je hond straffen door een tik op de neus kan het weefsel in de neus van je hond gaan schaden, dus is dit zeker niet aangeraden. Ook wanneer je hond in huis plast de neus in de urine wrijven, is schadelijk voor je hond. Verder heeft onderzoek uitgewezen dat betere resultaten te verkrijgen zijn met een positieve en hond vriendelijke aanpak. Werk met beloningen bij goed gedrag en negeer slecht gedrag. Dit is tot nu toe de meest effectieve trainingsmethode.
Gerelateerde artikelen
Hoe pups het bijten afleren?Hoe pups het bijten afleren?Bijtende puppy's, een probleem dat bijna bij iedereen die een puppy in huis haalt voorkomt. Bij sommigen gaat het proble…
Met uw nieuwe puppy naar de dierenartsMet uw nieuwe puppy naar de dierenartsAls u net een nieuwe puppy bij een kennel of fokker hebt opgehaald, is het altijd goed om voor controle ook snel met de…
De juiste hond kiezenDe juiste hond kiezenU moet goed nadenken voor u besluit een hond in huis te halen. "weet waar u aan begint". Bedenk goed wat u van een hond…
Een pup opvoedenEen pup opvoedenEen pup in huis halen is natuurlijk geweldig. Je hebt altijd gezelschap, het beestje wil altijd spelen en je hoeft je ge…
Puppy chippen verplicht vanaf 2012Puppy chippen verplicht vanaf 2012Vanaf 2012 is het verplicht om alle puppyís te chippen. Mensen die een puppy kopen, moeten er dan alert op zijn of een p…
Bronnen en referenties
  • http://www.dierendokters.com/pups-puppies/voeding-gewicht
  • http://www.dailypuppy.com/
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crazy1.jpg
  • http://www.dog-obedience-training-review.com/how-to-train-a-puppy.html
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Parson_Russell_Terrier_Puppy_3_Months_Old.jpg
  • Afbeelding bron 1: Kericek, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: NoŽl Zia Lee, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Verdlanco, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Het opvoeden van puppy's"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 27-09-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!