InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras - Middenslag Schnauzer

Hondenras - Middenslag Schnauzer

Hondenras - Middenslag Schnauzer De Schnauzer is niet zo'n bekend ras in Nederland. Oorspronkelijk komt dit ras uit Duitsland. Het is een intelligente, waakse hond met een lief karakter. Er zijn drie typen Schnauzers, de Dwergschnauzer, de Middenslag Schnauzer en de Riesenschnauzer. Deze zijn er dan ook weer in verschillende kleuren.

Geschiedenis

Van bovengenoemde typen is de Middenslag Schnauzer het oudste ras. Van oorsprong werden Schnauzers en Pinschers tot hetzelfde ras gerekend. Anatomisch verschilden zijn niks, maar een bijzondere vachtmutatie leidde ertoe dat de twee rassen ieder hun eigen weg gingen. Deze mutatie zorgde ervoor dat de dekharen langer en grover werden en dat deze lange haren ook op de kop en de poten kwam. Ludwig Reichenbach is de eerste die in 1835 schreef over een ruwharige hond met verward haar, een lichte baard en masker. Volgens hem hielden ze van warmte en waren ze daarom veel in de paardenstallen te vinden. Ook waren het uitstekende rattenvangers en hielpen ze mee tijdens de jacht op wilde zwijnen.

Begin van de fokkerij

Rond 1878 begonnen fokkers met het vormen van de rassen Schnauzer en Pinscher. In 1879 behaalde een Schnauzer, voor het eerst onder de naam 'Schnauzer', de eerste prijs op de Hamburgse tentoonstelling. Een jaar later stelde men de eerste standaard met raskenmerken op. Er werd veel aandacht geschonken aan goede beharing, snor, baard en wenkbrauw. In 1895 werd de Deutsche Pinscher-Schnauzer-Klub opgericht, in 1922 de Nederlandse Schnauzer Club.

Het uiterlijk van de huidige Middenslagschnauzer

De Middenslagschnauzer is ruwharig, tussen de 45 en 50 cm hoog, krachtig en heeft een vierkante bouw. De schofthoogte is ongeveer gelijk aan de lengte van de romp. Het hoofd is krachtig, de lippen van de hond zijn zwart. Eerder werden oren en start gecoupeerd, dit is tegenwoordig niet meer toegestaan.

De Middenslagschnauzer komt voor in effen zwart en in peper-en-zout. De ondervacht is dicht en de bovenvacht is draadharig. Als typisch kenmerk geldt een niet te zachte baard aan de voorsnuit en borstelige wenkbrauwen, die de ogen licht overschaduwen. Schnauzers verharen niet en moeten daarom twee keer per jaar getrimd worden. De beharing aan het hoofd wordt dan ook bijgeknipt.

Karakter

De Middenslagschnauzer is zeer intelligent en energiek. Ook zijn ze erg speels, lief voor kinderen en erg aanhankelijk. Verder zijn ze enorm waaks en beschermend. Ze hebben een standvastige baas nodig, omdat deze redelijk felle hond erg zelfstandig is en een groot doorzettingsvermogen heeft. Maar natuurlijk hebben ze ook hun rustige, bedachtzame momenten en zijn ze zeer aanhankelijk aan hun baas.

Gezondheid

Net als alle andere rassen heeft de Middenslagschnauzer voor een lang en actief leven de juiste verzorging en voeding nodig. Vergeleken met andere honden is de Middenslagschnauzer geen uitzondering waar het gaat om gezondheidsproblemen. Bij dit ras kunnen grauwe staar, oogproblemen, gewrichtsproblemen en de ziekte van Von Willebrand voor komen. De Middenslag Schnauzer heeft een levensverwachting van ongeveer 15 jaar.
© 2012 - 2019 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Portret van de Schnauzers - A.W. Bruna & Zoon

Reageer op het artikel "Hondenras - Middenslag Schnauzer"

Infoteur: Jettix
Laatste update: 03-09-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!