InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Duurzaam bosbeheer en keurmerken

Duurzaam bosbeheer en keurmerken

Hout is al eeuwenlang een belangrijk soort bouwmateriaal. Het heeft als zodanig de eigenschappen van het mooist en milieuvriendelijkst. Natuurlijk zijn diverse steensoorten, zoals bijvoorbeeld marmer, hier ook toe te rekenen. Hout heeft echter, in tegenstelling tot steensoorten, de hoedanigheid om binnen enkele tientallen jaren gevormd te worden. Tevens levert het ontwikkelen van hout zeer veel voordeel op voor het milieu. Belangrijk is dat hout ontstaat door duurzaam bosbeheer. Aan hout dat op die manier is gekweekt kan een keurmerk worden gegeven.

Voortbestaan en duurzaamheid

In principe is hout een onuitputtelijke bron waar we eeuwig gebruik van kunnen blijven maken. Van groot belang is dan wel dat bomen en bossen duurzaam worden beheerd en veilig gesteld worden voor de toekomst. Duurzaam beheerde bossen leveren verantwoord hout op terwijl het voortbestaan van de bossen bij een goed beheer niet in gevaar komt.

Bossen belangrijk voor mens en dier

Bossen zijn van zeer groot belang. Wereldwijd zijn zeer veel mensen afhankelijk van hout voor hun levensonderhoud. Naast het belang voor mensen zijn bossen ook onmisbaar voor planten en dieren. Tachtig procent van alle planten en dieren leven in de bossen. Bossen zijn zeker ook belangrijk voor ons klimaat. Ze zuiveren de lucht en produceren zuurstof. Door groeiende bomen en planten wordt zuurstofgas CO2 gebonden. Tevens houden bossen het water en de bodem vast.

Legaal kappen

In Nederland is het gebruik van verantwoord hout al sinds enkele tientallen jaren steeds meer een vaste norm aan het worden. Campagnes helpen daarbij om in de houtsector en bouwsector de norm naar 100 procent te krijgen zodat alle gebruikte hout afkomstig is uit duurzaam beheerde bossen. Een verbod in de Europese Unie op de handel van illegaal gekapt hout kan daar aan bijdragen waarbij houtimporteurs en houtproducenten verplicht zijn om aan te tonen waar het hout vandaan komt en dat het legaal is gekapt.

Ecologische en sociale uitgangspunten

Duurzaam produceren houdt in dat er zodanig wordt gekapt dat er naast economische vooral ecologische en sociale uitgangspunten worden gerespecteerd. Ecologische uitgangspunten betekenen dat het bos wordt gehandhaafd als leefomgeving voor planten en dieren en sociale uitgangspunten zijn gebaseerd op de rechten van de betrokken arbeiders en van de inheemse bevolking.

Keurmerken voor hout van duurzaam bosbeheer

Wereldwijd bestaan er twee systemen van keurmerken voor duurzaam bosbeheer die van een eigen systematiek uitgaan. Die systemen zijn de FSC en PEFC.

FSC wereldwijd ondersteund

FSC (Forest Stewardship Council) is in 1993 opgericht als een internationale organisatie zonder zakelijke belangen. FSC is een belangrijke standaard voor verantwoord bosbeheer met een duidelijk evenwicht tussen economische, sociale en ecologische belangen. FSC wordt gesteund door alle grote organisaties op het gebied van milieu en door ontwikkelingsorganisaties. Wereldwijd is in meer dan 80 landen reeds aanmerkelijk meer dan 100 miljoen hectare bos FSC-gecertificeerd. FSC wordt door talrijke organisaties ondersteund zoals in Nederland door veel overheden en woningcorporaties. Houtproducten die een FSC certificatie hebben zijn herkenbaar aan het FSC-label. Alle schakels in de handelsketen van houtkap tot gebruik als bouwhout moeten dan wel gecertificeerd zijn.

PEFC met ruim 250 eisen

PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification) is in 1999 opgericht en eveneens een internationale non-profitorganisatie voor certificeringsystemen. PEFC heeft als doel dat alle bossen over de hele wereld op een duurzame manier worden beheerd en kent daarvoor ruim 250 eisen die door 149 landen worden onderschreven. Die eisen zijn gebaseerd op economische, ecologische en sociale uitgangspunten. Per land worden de standaarden voor duurzaam bosbeheer opgesteld en vervolgens getoetst aan de PEFC criteria die evenals de FSC ecologische en economische eisen bevatten. De PEFC ondervindt in ongeveer 150 landen ondersteuning en telt reeds aanzienlijk meer dan 200 miljoen hectare gecertificeerd bos.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Fsc.nl
  • Pefcnederland.nl

Reageer op het artikel "Duurzaam bosbeheer en keurmerken"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 25-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Hout
Schrijf mee!