InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Wat moet je doen als je kat is weggelopen?

Wat moet je doen als je kat is weggelopen?

Wat moet je doen als je kat is weggelopen? Je kat is weggelopen! Wat nu? Hier even op een rijtje wat je allemaal kunt doen. Helaas, succes is niet verzekerd maar je weet tenminste dat je alles hebt gedaan. Je kat is weggelopen. Waar je jaren voor hebt gezorgd is zomaar weg, dat gaat je niet in je koude kleren zitten. Vaak heb je er alles voor over om hem weer terug te krijgen. Hieronder op een rijtje wat je allemaal kunt doen. Tip nummer een, geef niet te snel op.

Flyers

Het verspreiden van flyers is de meest succesvolle manier om je kat weer terug te vinden. Hier moet je dan ook direct mee beginnen. Zorg ervoor dat je flyer opvalt door het gebruik van kleuren. Omschrijf de opvallende uiterlijke kenmerken van de kat en vraag mensen om ook even in hun schuur te kijken. Om de noodzaak verder te verhogen schrijf dat de kat medicijnen nodig heeft. Laat je mobile nummer achter op de flyer, dit om te voorkomen dat iedereen met zijn of haar gevonden kat langs komt.

Het toezeggen van een beloning is ook een goed idee. Hang de flyers op ooghoogte op lantarenpalen, elektriciteitshuisjes, winkelramen, prikborden in supermarkten, dierenwinkels, dierenartsen, scholen kortom overal waar veel mensen komen.
Zorg ervoor dat de flyers die buiten hangen in een plastic zitten voor de regen en controleer de flyers regelmatig of ze er nog zijn.

Zoek

Neem tijdens het zoeken brokjes mee en rammel regelmatig met de doos. Roep de kat zijn naam en luister of je een reactie krijgt. Loop dan weer verder en herhaal het ritueel. Wees alert op plekken waar de kat zich kan verstoppen, denk daarbij aan bomen, stuiken, onder auto,s en in schuurtjes. Bel aan en vraag of je eventueel in de schuur mag kijken, of vraag de eigenaar om het te doen. Vraag de buurkinderen om mee te zoeken. Vaak kennen ze plekjes die jij als volwassene over het hoofd ziet. Nog beter, organiseer een zoektocht en koppel daaraan een prijs. Informeer natuurlijk ook de ouders van de kinderen.

Zoek ook in de avond. Het is dan rustiger op straat en wellicht durft je kat dan meer. Zoek ook in leegstaande huizen en hou huizen in de gaten waar de bewoners op vakantie zijn. Wellicht overbodig om te zeggen maar check en dubbelcheck ook even je eigen huis. Kruipruimtes of achter de keukenkastjes, koelkast zijn favoriete plekken voor een kat om zich te verstoppen of waar hij klem kan zitten.

Vertel

Vertel zoveel mogelijk mensen dat je je kat kwijt bent. Eventueel flyers in de brievenbussen gooien kan prima helpen. Bel de dierenartsen in de buurt en breng persoonlijk je flyer ernaartoe. Bel om de twee of drie dagen of ze al iets weten. Als je kat gevonden is, bel ze dan ook. Bel het dieren asiel en breng ook daar je flyer naartoe. Als er een kat is binnengebracht die enigszins lijkt op je kat ga er dan zelf heen om hem te bekijken. Controleer altijd zelf. Bel de dierenambulance en het politiebureau of er misschien een dode of zieke kat is aangetroffen. Ook is het mogelijk om een advertentie te plaatsen in een regionale krant.

Laat zelf sporen achter voor je kat

Door je tuin toegankelijk te maken voor de kat help je hem om zijn weg terug te vinden. Ook geursporen, gedragen sokken of sportkleding bij de voordeur, kunnen helpen. Een bakje eten buiten ook en als je kat dol is op een bepaald speeltje dan kan je die in de tuin of bij de voordeur neerleggen.

Ken je kat

Binnenkatten zullen niet ver weg zijn. Ze verstoppen zich in de buurt van het huis. Katten die angstig en bang zijn zullen zich een week praktisch onzichtbaar maken, stil zijn en blijf leven is het credo. Daarna gaat de kat aan de wandel om meer voedsel te vinden. Je kansen om hem te vinden vergroten hiermee. Door je kat te kennen kun je een inschatting maken wat hij gaat doen en daar je zoektocht op afstemmen.

Internet

Verder is het verstandig je kat op te geven bij:
  • www.databankgezelschapsdieren.nl (als je kat een chip heeft)
  • www.gevondenenvermistehuisdieren.nl
  • www.riemax.nl
  • www.vermistedierenregister.nl
  • www.cats4live.nl
  • www.dierencentrale.nl
  • www.buurtlink.nl

Ook het plaatsen van een berichtje op marktplaats of speurders kan nuttig zijn.

Als laatste tip: wacht niet te lang met je zoekacties. Elke dag telt.
© 2011 - 2019 Tom4u, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom de kat chippen?Waarom de kat chippen?De hond laten we al langer chippen, maar inmiddels is de kat laten chippen ook meer gemeen goed geworden, soms wordt het…
Eerste hulp voor (huis)dierenEerste hulp voor (huis)dierenJe huisdieren of andere dieren uit je buurt kunnen gewond of ziek geraken en hebben dringend medische hulp nodig. Zelfs…
De dierenambulance: Dieren in noodDe dierenambulance: Dieren in noodTegenwoordig is de dierenambulance niet meer weg te denken uit het straatbeeld in Nederland. De primaire taak van een di…
Als je huisdier is vermist: wat doen bij vermissing huisdierAls je huisdier is vermist: wat doen bij vermissing huisdierElke dag verdwijnen in Nederland honderden huisdieren als honden en katten. Bazen kunnen vaak heel moeilijk omgaan met d…
Kat kwijt, vermist en gevondenKat kwijt, vermist en gevondenKat kwijt, vermist, weggelopen of gevonden: een kat loopt soms weg. Dit heeft verschillende oorzaken. Belangrijk is om d…

Reageer op het artikel "Wat moet je doen als je kat is weggelopen?"

Reactie

Anne, 04-11-2016 23:50 #1
Goeie tips ja! Ik ben nu al 52 dagen mijn kat een rode kater kwijt. Op 14 september is hij rond het middaguur van het erf verdwenen. De tweede dag daarna heb ik al meteen een zoekactie ondernomen, want ik maakte mij bezorgd. Ik vond hem in de eerste week van verdwijning een paar straten verderop, al waar hij achter een andere kat aan zat. Wellicht was hij krols. Hij wilde niet met mij meekomen naar huis, ondanks het rammelen met een doosje voerbrokjes. De andere week zat hij in een parkje in mijn straat aan de voorkant van mijn huis. Ondanks roepen van zij naam en rammelen met een doosje brokjes wilde hij niet meekomen. Ik heb toen wat brokjes en een zalmstik achter de heg van het slopje neergelegd, de volgende was alles opgegeten. Mijn buurvrouw zei, dat ik dat niet moet doen, anders zou hij niet terugkomen, misschien heeft ze gelijk. De week daarop heeft de Gemeente buitendienst alle takken en onkruid uit het parkje weggehaald. Zodat hij daar geen schuilplaats meer kan vinden, en heeft hij zich mogelijk verplaatst naar andere straten in de wijk of zelfs daar buiten, hij moet beslist buiten zijn, niet binnen. Sinds dien ben ik elk spoor kwijt? Ik vraag mij nu wel af, is hij nog in leven? Het is wel erg lang! Maar ik blijf zoeken zoveel ik kan, het is jammer dat je niet overal in kan inkomen, bij bedrijven, boerderijen, schoolpleinen, bosjes sloten woonhuizen erven en schuren. Ik heb contact opgenomen met instanties, dierenasiels dierenambulance en laten registreren.

Infoteur: Tom4u
Gepubliceerd: 20-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!