InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Een paard voeren: hoe en wat?

Een paard voeren: hoe en wat?

Er zijn veel mensen die paarden houden, ook zijn er veel mensen die een paard houden, maar zelf niet hoeven te voeren en het voer niet zelf aan hoeven schaffen. Hieronder heb ik weergeven welke voedermiddelen er zoal verkrijgbaar zijn voor het paard.

Wat is goed voor mijn paard?

Allereerst begin je met de basis, terug naar de natuur eigenlijk. Ruwvoer is namelijk het aller belangrijkste in het paard zijn rantsoen. Wilde paarden eten namelijk heel de dag door kleine beetjes gras/kruiden enz. Je zult begrijpen, dat een paard wat rond en nabij de 20 uur of soms zelfs langer in een stal staat, zich gaat vervelen zonder voedsel. Dat is een van de redenen dat vaker kleine beetjes voeren, beter is dan in 1 of 2 keer heel veel voeren. Een paard moet ongeveer om de 7 à 8 uur gevoerd worden.

Ruwvoer

Je hebt verschillende soorten ruvoer. Hieronder een kort lijste met de bekendste soorten:
  • Gras
  • Weidehooi
  • Graszaadhooi
  • Kruidenhooi
  • Stro
  • Voordrooggras
  • Kuilgras
  • Melasse

Van bovenstaande worden hooi en kuilgras toch wel het meest geveord en stro wordt velaal als bodem bedekking in de stal gebruikt. Jammer genoeg beschikt tegenwoordig niet elk paardenhouderij bedrijf meer over voldoende grasland, want daar haalt het paard natuurlijk de meeste voeding uit. Gras heeft ook het hoogste watergehalte van bovenstaande.

Enkelvoudig voer wat is dat?

Enkelvoudig voer wil zeggen: het zijn los te kopen ingredienten.
Zoals:
  • Haver
  • Gerst
  • Tarwezemelen
  • Mais
  • Suikerbietenpulp
  • Lijnzaad

Van bovenstaande heeft haver en geweekte suikerbietenpulp het meest aan vochtgehalte. Haver staat bekend om de vele energie die het een paard kan geven. Mais en gerst maakt een paard juist wat dikker. Tarwezemelen bevatten weinig eiwitten en worden veel gebruikt om bijv. Slobber mee te maken, het is goed voor de darmwerking en geeft een voller gevoel. Lijnzaad kun je koken en daarna als papje voeren of door wat slobber mengen als traktatie voor je paard. Van lijnzaad gaat de vacht mooi glimmen.

Waarom voert men krachtvoer en wat is het eigenlijk?

Vroeger werden de meeste paarden dus met bijv. haver en hooi gevoerd. Tegenwoordig hebben de “moderne” sportpaarden meer energie nodig, moeten veel meer presteren, waardoor dus ook meer behoefte is aan uitgebalanceerd voedsel. Voor elk type paard is tegenwoordig wel een brok te verkrijgen.

Bijv.:
  • Basisbrok
  • Onderhoudsbrok
  • Sportbrok
  • Prestatiebrok
  • Eiwitarme brok
  • Veulen brok
  • Merrie brok

In deze brokken zit dus van alles verwerkt, zodat je paard alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt. Vaak worden dingen als melasse,extra vitaminen,Luzerne en sojabonenmeel nog extra toegevoegd naast de granen.

Ook heb je verschillende soorten samengestelde muesli’s waarin dus eigenlijk hetzelfde zit als in de brokken, alleen zijn dat mengsels van enkelvoudige voeders en in de brokken wordt het vermalen, waardoor je de enkelvoudige stoffe niet meer ziet.
Ook in de musli’s heb je tegenwoordig veel varianten, met bijv. Kruiden, zonder haver, laag eiwit gehalte, enz.

Beloningen & supplementen

Er zijn vele soorten snoepjes voor paarden tegenwoordig te koop, het lijken vaak grote bikskorrels en zijn in smaken zoals vanille, banaan, knoflook en appel te krijgen. Ook heb je verschillende likstenen in veel smaken, die je paard bezig kunnen houden overdags op stal bijv. Uiteraard is een appel of wortel natuurlijk ook een geweldige traktatie voor je paard en ik denk ook wel eentje die ze lekkerder vinden dan het “snoepgoed”.

Ook heb je veel voedingssupplementen, die een gezond paard eigenlijk niet nodig heeft. Je kunt bijv. Knoflookpoeder, fenegriek, gist, zwavel, biotine poeder en nog vele andere supplementen krijgen. Als je paard hard moet werken kan het zijn dat hij bepaalde stoffen te kort komt, omdat hij misschien niet het juiste krachtvoer krijgt of niet helemaal lekker in zijn vel zit. Dan is het mogelijk dat je voor een korte periode wat supplement bijvoert, zodat je paard dit kan aanvullen. Zoutblokken en mineraal stenen zijn ook een uitkomst om in de stal op te hangen, zo kan je paard wanneer hij maar wil zelf die behoefte aan extra mineralen regelen.

Zorg ten alle tijden dat naast het voer, je paard beschikking heeft over schoon drinkwater! Dit is namelijk uiterst belangrijk voor de vertering van het voedsel.
© 2008 - 2019 Nann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aquatherapie voor dierenAquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij de…
Korte uitleg over flemenSoms zie je in de wei een paard staan met zijn nek gestrekt, hoofd omhoog en ook de bovenlip helemaal omhoog, net alsof…
Grondwerk met je paard: Voedsel beleefdheidAls je werkt met voedsel beloningen, dan is het heel belangrijk dat er respectvol om gegaan wordt met het voer. Elk paar…
Huisvesting paarden: de hit-actiefstalDe meeste mensen kennen alleen de huisvesting voor paarden als een gewone stal of buiten op het weiland. Een huisvesting…
Omgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipOmgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipPat Parelli is een goeroe in het natuurlijk omgaan met paarden: natural horsemanship. Hij ontwikkelde een manier om zich…

Reageer op het artikel "Een paard voeren: hoe en wat?"

Reacties

Linda, 30-11-2011 20:20 #3
Reactie op Patricia Vreugde`
Ik heb zelf een quarab en die staat met 2 quarters en een tinker. Een van de quarters mocht ook nooit bij het voer in de ruif komen en werd steeds weg gejaagd. We hebben veel geprobeerd, maar niet hielp.Totdat we een bloedonderzoek hebben laten doen en eruit kwam dat de quarter eigenlijk heel erg ziek was (niet aan de buitenkant te zien, we hadden het dier nog niet zo lang). Nu is hij aan de betere hand en eten ze met zijn 4-en uit de ruif.

Patricia Vreugde, 25-09-2011 15:31 #2
Wij hebben momenteel 3 paarden aan huis staan een daarvan is een paintje. Deze laatst genoemde is sinds een paar weken aan het vermageren. Nu staan ze al op een tamelijke schrale wei. En sinds een dikke 3 maanden zijn ze met zijn drieën. Hij stond al bij een dominante merrie, nu is er dus een derde paard bij gekomen die ook vrij dominant is. Met zijn tweeën jagen ze hem steeds weg bij zijn hooi. Ik voer ze zeker 4 à 5 keer per dag voordroog. Mijn vraag is nu zou het kunnen dat hij niet genoeg ruwvoer binnen krijgt doordat hij steeds verjaagd word. Ik ben hem al op stal meer aan het voeren door meer voordroog te voeren. Mag ik voordroog onbeperkt voeren? En wat kan ik dien om hem weer een beetje op gewicht te krijgen.

Erna Nooren, 12-10-2010 19:24 #1
Mijn paard heeft veel last van winden. Ik ben over gegaan naar een weiland en daar moest het paard eerst aan wennen natuurlijjk. We voeren nu brood, hooi en kuil gemengd en muesli (zonder haver). Ik merk dat zijn darmen erg van streek zijn en ik mag niet onderaan zijn buik komen, want dat vindt hij vervelend en legt dan zijn oren plat. Wat kan ik hieraan doen?

Infoteur: Nann
Gepubliceerd: 13-11-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!