InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Emigreren en reizen met je huisdier per vliegtuig

Emigreren en reizen met je huisdier per vliegtuig

Emigreren en reizen met je huisdier per vliegtuig Welke papieren, inentingen en paspoorten hebben dieren nodig als ze gaan reizen of vliegen? Moeten huisdieren een vliegtuigticket betalen? Jaren geleden ben ik geëmigreerd, naar Tenerife, Canarische eilanden (binnen de EU) Klein probleempje, ik had vier katten en ik wou ze dolgraag meenemen. Domweg omdat ik wist dat ze in een paradijs terecht zouden komen. Mijn ervaringen met het vliegen en reizen met huisdieren:

Directe vlucht met dieren beter

In mijn geval was ik aangewezen om de dieren te vervoeren per vliegtuig. Ik heb serieus de mogelijkheden overwogen om de dieren eerst via het vaste land naar Zuid Spanje te brengen en vervolgens met de boot de lange overtocht naar de Canarische eilanden te maken. Dan was ik een kleine week bezig en mijn vrees was dat ik een stel zwaar gestresste beesten zou hebben na zo´n lange reis. Dat wou ik mijn huisdieren niet aan doen. Vliegen dus. Een directe vlucht zonder tussenstop bedraagt al snel vier en half uur. Ook geen kleinigheidje. De vlucht zal stressvol zijn voor de huisdieren, maar na die hectische uren zouden ze als eindbestemming het paradijs aantreffen, daar richtte ik me op.

Emigreren met dieren per vliegtuig, binnen de EU

Ik zelf heb ervaring met emigratie van vier poezen die het vliegtuig in moesten, binnen de Europese Unie, Spanje, Canarische eilanden met als eindbestemming: Tenerife. Neem contact op met verschillende vliegtuigmaatschappijen, aangezien ze vrijwel allemaal verschillende regels gebruiken voor het vervoer van (kleine) huisdieren. Mijn vliegtuigmaatschappij kon mij vertellen dat zij per vlucht slechts 4 huisdieren meenemen. Aangezien er al een vrouw met haar hond meereisde, kon ik slechts drie van de vier katten meenemen. De vierde poes is met mijn zus twee weken later op de eindbestemming aangekomen.

Gewicht van je huisdier is bepalend

In mijn geval was het dat alle katten met een gewicht van onder de 5 kilo bij mij in de cabine mochten. (Let op: maximaal twee huisdieren per passagier!) Mijn rode kater, met een gewicht van een kilo of zeven, moest het ruim in. Alleen, want mijn andere katten zaten onder de 5 kilo of er rond de 5 kilo en mochten bij de passagiers de cabine in.

Huisdier boven de 5 kilo: het ruim in

Mijn rode kater had gezelschap van een hond. Mijn rode kater heeft in totaal ruim 6 uur in het ruim gezeten en na de reis kreeg ik niet de indruk dat hij daar sterk onder geleden had. Alhoewel het beestje erg gelukkig was om mij weer te zien.
Er zijn vluchten waar verzorgers voor dieren meereizen, in mijn geval was het een charter vlucht, barstensvol zonsnakkende toeristen. Niet een typische vlucht waar ze veel dieren op verwachten. Behalve de hond zat mijn rode kater al die tijd alleen in het ruim. In de kennel van mijn kater heb ik een trui van mezelf gelegd, die naar mij ruikt, zodat de kater zich wat meer op z´n gemak zou voelen.
Als de kennel van je huisdier niet aan de vastgestelde regels voldoet van de vliegtuigmaatschappij waar jij en je dieren mee reizen, hebben ze alle recht om je huisdier en zijn kennel te weigeren te vervoeren!

Huisdier onder de 5 kilo: mee het vliegtuigcabine in

Het is absoluut noodzakelijk dat de kattenmandjes waar de poesen in vervoerd worden, onder de vliegtuigstoel voor je gezet kunnen worden. Dit zal per vliegtuigmaatschappij verschillend zijn! Er zijn vliegtuigmaatschappijen die regels gebruiken dat je huisdier MET kennel niet meer dan 5 kilo mag zijn, er zijn er die gebruiken dat je huisdier met kennel niet meer dan 6 kilo mogen zijn, om mee te mogen reizen in de cabine!

Vliegtuigticket voor je huisdier

Je huisdier heeft een ticket nodig om in te kunnen checken. Informeer bij je vliegtuigmaatschappij wat de kosten zijn. Kosten zijn per vliegtuigmaatschappij verschillend!

Vliegtuigmaatschappij: De kennel met de juiste maten voor je huisdier

De kennel waar je huisdier in vervoerd dient te worden, moet aan speciale eisen voldoen! Informeer hier bij je vliegtuigmaatschappij! Over het algemeen mag je stellen dat de grote gespecialiseerde dierenzaken kennels hebben die aan de gestelde eisen voldoet en anders kan de vrachtvervoerder (BV de KLM balie voor buitengewoon vracht vervoer, waar dieren ook onder vallen, in vertrekhal 1 van Schiphol.) tegen betaling de kennels voor je dieren regelen.

Let op: voor alle vliegtuigmaatschappijen geldt: als de kennel waar je dier in zit tijdens het in-checken niet goed word gekeurd, word je dier geweigerd en mag het niet met de vlucht mee!

Is je huisdier vliegfit?

Ik ga er van uit dat als je huisdieren mee wil nemen het vliegtuig in, dat ze gezond zijn, en dus fit om te vliegen. Zwangere, bange, zenuwachtige, jongen, gewonde, zieke en zelfs oudere huisdieren doe je waarschijnlijk een groot plezier om ze (tijdelijk?) achter te laten bij vrienden of familie. Bij twijfel, informeer bij je dierenarts en laat je huisdier onderzoeken.

Gezondheidsverklaring voor je huisdier op reis

Je huisdier komt het vliegtuig niet in zonder de gezondheidspapieren die de dierenarts moet afgeven. Al moet ik in alle eerlijkheid zeggen, dat niemand, maar dan ook niemand tijdens het inchecken of bij aankomst om de gezondheidspapieren van de katten heeft gevraagd. Toch lijkt het mij geen goede zaak om bv een zwangere of een huisdier op leeftijd het vliegtuig in te nemen, je doet het beestje echt geen plezier.
Al mijn katten waren gezond en waren allemaal een paar jaar oud. De dierenarts, die mijn katten onderzocht vlak voor vertrek, verklaarde ze allemaal vliegfit.

Geef je je huisdieren kalmerende middelen tijdens de vlucht?

Ik heb mijn katten een week voor vertrek elke dag de homeopathische druppels “Rescue” gegeven. Dat zijn druppels zonder enige bijwerkingen en halen alle scherpe kantjes van een stressvolle gebeurtenis voor een dier (trouwens, ook voor een mens!) af. Bij mijn vier katten werkte dat prima! Ze waren niet versuft of verdooft, waren goed in staat om zelf de vreemde situatie in teschatten.

Een goed gesprek werkt kalmerend

Een paar keer een goed gesprek hebben met je huisdier is ook aan te raden. Klinkt misschien idioot, maar je huisdier uitleggen wat er staat te gebeuren kan al kalmerend werken. Je huisdier voelt al lange tijd aan dat er iets op stapel staat. Jij zelf bent al maanden bezig met het regelen van de emigratie, en je huisdier heeft in de gaten dat er “iets” aan de hand is. “Iets” wat hij zelfs niet begrijpt, maar wel aanvoelt.

Paarden en andere grote dieren die moeten vliegen: KLM Cargo

Cargo: vrachtvervoer, buitengewoon vervoer en speciaal vervoer

Voor speciaal vervoer, buitengewoon vervoer en vrachtvervoer, waaronder alle soorten dieren ondervallen, richt je dan tot de KLM Cargo dienst. Zij zijn diegene die paarden vervoeren, dierentuindieren en etc. Ze hebben een hoop ervaring en ze weten waar ze het over hebben. Bij diertransporten, waar jij als eigenaar niet mee kan, gaat er een verzorger mee. Zij stellen de dieren gerust voor de reis begint en blijven gedurende de gehele vlucht bij ze. De dieren worden comfortabel in het vrachtruim met de juiste ingestelde temperatuur vervoerd. Na de vlucht zorgt de verzorger voor het dier ter plaatse totdat de eigenaar er is. Na het werk, vliegt de verzorger met de volgende beschikbare vlucht weer terug naar Schiphol.

Dierenhotel op schiphol, KLM Cargo

Het klinkt typisch Nederlands, en dat is het ook: een dierenhotel gerund door een vliegtuigmaatschappij gelegen in grote en internationale vliegveld. Het dierenhotel op Schiphol airport moet een van de grootste en modernste zijn en speciaal ingericht voor alle soorten en maten dieren die per vliegtuig moeten reizen. Let wel, het dierenhotel is speciaal voor die dieren die met de KLM reizen. Het dierenhotel is 24 uur per dag geopend en bemand door speciaal opgeleide dierenverzorgers. Zij stellen alle dieren gerust voordat de grote reis begint.
Alle dieren die vervoerd worden door de KLM Cargo dienst, komen in het dierenhotel terecht. Alle dieren in het dierenhotel moeten voordat de reis begint in het bezit zijn van gezondheidsverklaringen, inentingen en van een paspoort.

KLM Cargo: paardenvervoer

Tijdens mijn zoektocht naar nuttige informatie over het te vervoeren van mijn huisdieren per vliegtuig, kwam ik onvoorstelbaar veel vragen tegen van eigenaren van paarden die wanhopig op zoek waren naar enige informatie over paardenvervoer. Inmiddels zijn we jaren en jaren verder en ik vermoed dat het een algemeen begrip onder de paardenbezitters is geworden: moet je paard vervoerd worden per vliegtuig? KLM Cargo! Je brengt ruim op tijd je paard naar het dierenhotel, waar het een verzorger krijgt toegewezen die de hele tijd, inclusief vlucht, bij je paard blijft. Over het algemeen mag bij paardenvervoer de trainer of zelfs de eigenaar mee het vrachtruim in waar jou paard in zijn speciale reisbox in vervoerd wordt. Dit om je paard gerust te stellen. Een paard dat echt de zenuwen krijgt tijdens een vliegreis en een gevaar wordt voor de andere meereizende dieren… juist, vandaar dat er een bekende van het paard mee het vrachtruim in mag. Tip: zorg dat alle documenten van je paard in je handbagage zitten!

Paarden, hun paspoort en hun gezondheidsverklaring

De Koninklijke Nederlandse Hippie Vereniging (KNHS) zorgt dat je paard gechipt en een paardenpaspoort krijgt. Regel dit een aantal weken voor vertrek.
Vervolgens laat je de dierenarts komen die je paard moet inenten en een aantal bloedtesten moet afnemen. Als de resultaten bekend zijn en je paard is ziektevrij, regel een afspraak met de Rijksdienst voor Keuring en Vlees Zij komen je paard onderzoeken en keuren. Als alles goed is krijgt je paard de gezondheidsverklaring mee. Zonder deze gezondheidsverklaring komt een paard het vliegtuig niet in!
Afhankelijk van de eindbestemming kan het zijn dat je paard in quarantaine zal moeten na aankomst. Informeer bij je dierenarts of je paard in quarantaine moet.

Reizen en vliegen met huisdieren: Reisdocumenten, dierenpaspoort en inentingen

Sinds Oktober 2004 geldt voor kleine huisdieren (lees: katten, honden en fretten) die reizen met als eindbestemming een land binnen de EU:
  • dat ze een EU dierenpaspoort hebben,
  • dat ze gechipt en/of een indificatie tatoeage hebben,
  • dat ze ingeënt zijn tegen rabies,
  • dat ze een gezondheidsverklaring hebben. Dit kan je allemaal regelen bij je eigen dierenarts of bij een dierenkliniek

Uitzonderingen

Voor alle katten, honden en fretten die reizen naar Engeland, Zweden, Ierland en Malta: laat je dier een verplichte bloedtest doen een aantal maanden voor vertrek! De uitslag van de bloedtest moet aantonen dat je dier is ingeënt tegen rabiës. Voor Engeland en Ierland doe je deze verplichte bloedtest 6 maanden voor vertrek.
Voor Zweden doe je de verplichte bloedtest 4 tot 12 maanden na de laatste rabiës vaccinatie van je huisdier. Informeer altijd bij je dierenarts wat de gestelde regels zijn voor het meenemen van je huisdier naar jouw eindbestemming!

EU Paspoort voor gezelschapsdieren

Voor alle dieren binnen de EU die op reis gaan wordt een EU paspoort uitgegeven. Verkregen via de dierenarts of via de dierenkliniek.

Reizen met je dier buiten de Europese Unie.

Maak een afspraak met je dierenarts een jaar voordat de reis begint. Elk land heeft verschillende eisen waar aan voldoen moet worden. Voor een aantal landen moeten onderzoekingen verricht worden of je dier bepaalde besmettingen van bacteriën bij zich draagt. Ook zal voor veel eindbestemmingen een quarantaineregeling aangevraagd moeten worden.

Conclusie

De voorbereidingen en de reis met de dieren is mij honderd procent meegevallen. De dierenarts in Nederland vond het fantastisch dat ik zo veel moeite deed om de dieren mee te nemen. Hoeveel huisdieren worden er wel niet afgedankt als hun baasje besluit te verhuizen, laat staan te emigreren? Een van mijn katten is na de reis een paar dagen flink van slag geweest. Haar verdere leven hier op Tenerife in een vallei was met recht een waar paradijs. Niet alleen voor haar, dat geldt ook voor de andere katten die ik heb meegenomen. De reis was stressvol voor ze, maar hun verdere leven hier maakt het allemaal meer dan de moeite waard.
Voor iedereen die wil emigreren of een lange reis moet maken en je wil je huisdier meenemen, neem echt ruim op tijd contact op met je dierenarts en of dierenkliniek. Ik wens jou en je dieren veel succes en sterkte toe met alle voorbereidingen voor de reis!
Gerelateerde artikelen
U gaat op vakantie en uw huisdier?U gaat op vakantie en uw huisdier?Bijna iedereen gaat jaarlijks op vakantie met het gezin. De huisdieren die vaak bij het gezin horen kunnen helaas niet o…
Een huisdier mee op vliegreisEen huisdier mee op vliegreisSoms moeten huisdieren ook mee in het vliegtuig. Omdat de eigenaar dat graag wil, omdat iemand gaat emigreren of om ande…
Uw huisdier mee op vliegreisUw huisdier mee op vliegreisU gaat een vliegreis maken in uw vakantie en u wilt uw huisdier mee op vliegreis nemen, dit is mogelijk maar u moet wel…
Een huisdier voor iedereenEen huisdier voor iedereenNederlandse gezinnen hebben vaak een huisdier, het hoort er bij. Wie neemt het initiatief, wat is het effect en waarom n…
Huisdier vermist, wat te doen?Huisdier vermist, wat te doen?Het komt regelmatig voor dat huisdieren vermist raken. Zij ontsnappen uit huis of uit hun kooi of zijn buiten en komen n…
Bronnen en referenties
  • KLM travel, checklist voor huisdieren KLM Cargo KLM Dierenvervoer Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Emigreren en reizen met je huisdier per vliegtuig"

Reacties

Yvonne, 25-07-2017 23:24 #44
Hi Roberta, ik wil gaan vliegen naar Suriname met 3 katten. Gezien de vlucht duur is, moeten er in de branches ook kattenbakken komen, lijkt mij. Heb je daar ervaring mee? En het leven in de tropen voor een Nederlandse huiskat, is dat voor de kat dragelijk? Ik hoor graag je ervaringen.

Francisca, 15-07-2017 16:41 #43
Hallo,

Mijn zoon is naar Bulgarije geëmigreerd, heeft eerst zijn huis in orde gebracht en nu zou de poes moeten na vliegen. Heeft u daar soms informatie informatie over hoe het gaat als de kat zonder begeleider daar naar toe gaat?
Groet

Raf, 05-06-2017 20:14 #42
Hallo, wij gaan elk jaar naar de filipijnen, welke stappen moet ik ondernemen om onze blauwvleugel ara (sepie) mee te nemen? waar kan ik info vinden over het in reizen van dieren in de filipijnen? moeten de reiskooi een label hebben of mag ik er een maken die sterk genoeg is, mits een ara zeer sterk is met zijn snavel en de reistassen volgens mij niet sterk genoeg zijn.

Marie, 28-07-2016 16:52 #41
Hallo, ik ben sinds 6tal weken in Portugal met vakantie met de camping-car en heb onze grijs-roodstaart papegaai (SAM) mee.Wij komen van België en heb toen ik vertrok een gezondheidsformulier gekregen van de dierenarts voor onze Sam dat 10 dagen geldig is. Nu zou ik met Sam het vliegtuig willen nemen naar België voor enkele weken en de camping-car blijft ter plaatse. Nu is mijn vraag wat heb ik nodig om met hem het vliegtuig te nemen?

Rob van Riet, 24-07-2016 10:24 #40
Voor vrienden wil ik mijn kanarie naar Brazilië zelf meenemen, kan en mag dit?

Gwen, 22-06-2016 16:59 #39
Hoi, ik wil graag onze kat meenemen naar Qatar. Het is me niet duidelijk wat ik aan papieren moet meenemen en wat de regels zijn in Qatar als de kat mee emigreert. Weet iemand hier meer over?
Groet

Carla Martis, 28-12-2015 20:51 #38
Vraagje:
Ik wil emigreren met mijn hond (pitbull) naar Lima Peru, wat moet ik allemaal hebben. Hond is nog jong 1 jaar. Wat zijn de kosten en wat voor papieren heb ik nodig. Ik wil vliegen vanaf Belgie eigenlijk.

Groetjes

Carla

Hetty, 03-10-2015 12:11 #37
Goedemiddag
.Wij gaan emigreren naar Sri Lanka.Vliegen altijd met Emirates vanaf Dusseldorf.We hebben 2 Rhodesian ridgebacks en 1 kat, die wij graag mee willen nemen.Wat zijn de mogelijkheden?En wat zijn de kosten ongeveer?Welke papieren zijn er nodig?Moet ik contact opnemen met de ambassade?

Groet Hetty.

Donjana, 29-06-2015 21:59 #36
Vraagje. Ik wil mij volgend jaar vestigen in Peru. Mijn vraag is: ik wil graag mijn grijze roodstaart meenemen. Ik weet alleen niet of dit kan en hoe ik zo iets moet regelen of welke stappen ik moet ondernemen om mijn papegaai mee te kunnen nemen.

Mvg Donjana

John Jacobs, 21-02-2015 18:41 #35
De dochter van mijn vriendin komt van de zomer wonen vanuit athene nu wilt zij haar kanarie meenemen in het vliegtuig is dit mogelijk?

Lies Oldenhof, 02-04-2014 12:51 #34
Ik was erg blij met de informatie op deze site. Ik wil graag de nummers van de microchip hier (La Gomera) laten registreren maar weet niet waar ik dat kan doen. Ik heb het NDG bericht dat we weg zijn maar kon daar geen adreswijziging naar La Gomera opnemen. Ik las dat u op Tenerife bent gaan wonen dus ik hoop dat u me kunt helpen. Ik heb gegoogled maar kwam er niet uit, misschien omdat mijn Spaans nog niet optimaal genoeg is :-(.

We hebben onze katten voor de reis een stressverminderend middeltje gegeven voor de vliegreis maar voor het tweede deel van de reis waar ze bij ons bleven was dat niet meer nodig. In totaal duurde de reis 13 uur omdat we na de vlucht naar Tenerife naar de haven moesten, op de boot moesten wachten, boottocht, auto ophalen en het hele eiland over rijden. Inmiddels wonen we op La Gomera en wij hebben het (met de katten) heerlijk naar onze zin.
Bij voorbaat dank

Lies

Natasja Borghols, 25-09-2013 11:52 #33
Goedemiddag,

Is hier iemand die weleens een huisdier heeft vervoerd via KLM cargo en bereidt is een aantal vragen hierover te beantwoorden?

Het is voor een project van school.

Alvast bedankt.

Mvg Natasja

Elsa, 20-06-2012 15:32 #32
Wij gaan ook emigreren naar Bonaire (behoort bij de Nederlandse provincies en ligt dichtbij de evenaar) en nemen onze kat van 2 mee. We weten dit pas 1 week sinds mijn moeder is aangenomen en zijn nog niet naar de dierenarts geweest. Weten wel dat er een groot lichamelijk en geestelijke onderzoek komt. Geen idee hoe dat precies gaat.

Katrien Christiaens, 11-06-2012 10:47 #31
Hallo,
Ik heb al zeer veel informatie bijgeleerd via deze site maar heb nog een vraagje… Volgend jaar in april verhuizen mijn vriend en ik van België naar Rhodos. We willen dan natuurlijk onze katjes (2) meenemen. Wat moeten we doen als we in Rhodos zijn? Moeten de katjes in quarantaine of is na de vliegtuigreis alles geregeld?

Andre, 16-05-2012 06:58 #30
Dag Redactie,

Ik woon in Maleisie en will terug naar NL. Ik heb 2 katten en nu lees ik overal dat je een EU dierenpaspoort moet hebben? Mijn katten hebben een gewoon dierenpaspoort met alle inentingen erin. Is het waar dat als je uit een niet EU land komt je toch een EU dierenpaspoort moet hebben? Zo ja, hoe kan ik dan een EU dierenpaspoort verkrijgen?

Bedankt alvast voor een antwoord…

El Dib, 20-03-2012 13:13 #29
Ik wil met mijn twee honden in kennels vliegen van Amsterdam naar Trinidad, nhoe moet ik dat doen? en met welke vlieg maatschappij kan dat?

Warda, 01-03-2012 16:16 #28
Bedankt voor dit bericht, het is net wat ik nodig had om ervoor te kiezen m'n kat mee te nemen op m'n lange reis. Een onwijze twijfel gehad ivm de stress en de weinige informatie die ik tot nu toe tot mijn beschikking had. De reis is wel langer dan 6 uurtjes, maar toch!

Hedy, 30-01-2012 14:26 #27
Goedemiddag,
Ik ben me aan het oriènteren om onze 2 katten mee te nemen naar Qatar (VAE).
Volgens mij, wat ik heb kunnen vinden, moeten ze met KLM Cargo mee. Weet iemand wat de kosten hiervan zijn en hoe lang ze daar (Qatar) in quarantaine moeten (als dat al moet).
Ik kan er maar weinig informatie over vinden en hoop dat iemand me zo kan helpen.

Claudia, 27-09-2011 10:17 #26
Ik ben van plan om mijn kat mee te nemen vanuit Griekenland naar Nederland, alleen gaat er hiervandaan geen rechtsstreekse vlucht en moet ik overstappen op Athene. Alles bij elkaar gaat de reis 7,5 uur duren. Plus een uur van te voren aanwezig zijn plus de rijtijd naar huis vanaf schiphol. Dus die kat zit zo een uur of 10 in zn mandje. Nu vraag ik me af hoelang een kater kan zonder te plassen, weet iemand dat? Hoe ging dat bij jullie op de lange vluchten?

Anne, 27-07-2011 21:28 #25
Al mijn vragen zijn hierdoor beantwoord, en mijn zorgen weggenomen (voor het grootste deel). Wij zitten met hetzelfde verhaal, we gaan naar cyprus (een eiland) 4,5 uur vliegen, 2 katjes. Ze Krijgen een geweldig leven daar met alleen maar heuvels en bomen (en een heleboel vogels) en grasvelden en boomgaarden om ons huis. We vertrekken rond maart. Bedankt voor het delen van je verhaal. Voelt een stuk beter nu dat ik weet dat wij niet de enige zijn die dit gaan doen/gedaan hebben. thanx!

Toon Pruijsten, 16-07-2011 02:37 #24
Wij zijn 10 jaar geleden geëmigreerd naar Australie, door omstandigheden gaan we weer terug naar Nederland. We nemen onze hond (Boxer) en kat mee. Moeten zij in quarantaine? Beiden zijn ingeent voor Rabies en hebben een microchip. Wat ik kan vinden is dat je een EU dierenpaspoort nodig hebt. Waar kan ik deze verkrijgen, aanvragen, de Australische dierenarts heeft hier uiteraard nooit van gehoord. Ik heb verschillend keren allerlei sites ge-googled maar kan de juiste info niet vinden.

Jan van Steijn, 21-06-2011 16:31 #23
Wij zijn op vakantie geweest in Turkije. De hotelhond had 4 puppies van 2 weken oud.
Wij willen heel graag 1 van de puppies naar Nederland over laten komen als het groot genoeg is. (zelf hebben wij al 2 honden). Wat zijn de eisen om een hondje uit Turkije mee naar Nederland te nemen en wat zijn de kosten van quarantaine op schiphol.
Misschien weet u een site waarop alle voorwaarden staat vermeld. Reactie infoteur, 22-06-2011
Beste Jan van Steijn,

Ik ben vaker op zoek geweest naar sites waar alle informatie vermeld zou staan, maar tot op heden (nog) niet gevonden.

Heel goed dat jullie een puppy vanuit Turkije meenemen! Als ik me niet vergis was voor Turkije een guarantaine van een maand. Neem contact op met Schiphol, er kan sprake zijn dat je moet reserveren voor je puppie bij aankomst in quarantaine moet.
Vraag vervolgens ook hoe oud de pup moet zijn. Heel goed mogelijk dat de puppy 10 weken oud moet zijn!
De pup moet een gezondheidsverklaring hebben die een Turkse gekwalificeerde dierenarts uitgeeft en moet ondertekenen. En de pup moet een geldig bewijs van inenting van rabies hebben. Contact opnemen met de eigen dierenarts in NL kan ook bijzonder nuttig zijn! Zij hebben lijsten wat de regels zijn voor het invoeren van een pup vanuit Turkije. Als ik me niet vergis kan de dierenarts ook informeren over de prijzen van de kosten van de quarantaine.
Vervolgens moet met het vliegtuigmaatschappij gecheckt worden of de pup mee kan: wat zijn hun eisen? Wanneer en op welke vlucht kan en mag de pup mee? Mag de pup de cabine in of moet hij het ruim in?
Nog een paar gevonden sites die hopelijk van pas kunnen zijn:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/mag-mijn-kat-fret-of-hond-mee-op-vakantie.html
http://www.knmvd.nl/home
http://www.nl

Met vriendelijke groet, Roberta

Kirsten, 05-04-2011 13:39 #22
Wij gaan in oktober emigregen naar Australie, Tasmanie. Heeft iemand hier ervaring mee? Het hele traject bij de dierenarts is al in gang, nu zijn wij aan het kijken met welke vliegtuigmaatschappij we willen vliegen naar Melbourne. Daar moeten ze dan 30 dagen in quarantaine. Hoe zit het met tussenstops in bijvoorbeel Kuala Lumpur of Singapore? Moet je dan nog bepaalde dingen extra regelen en wat gebeurt er met de katten?
Weet iemand hoe het zit met de invoereisen van Melbourne naar Hobart tasmanie?
Ik lees graag jullie reacties!

Eef, 28-01-2011 10:37 #21
Beste Roberta, Helemaal geweldig dat je deze site gemaakt hebt! Ik wist al bijna niet waar ik moest beginnen met zoeken… Ik ga emigreren naar Colombia, en mijn kat moet natuurlijk mee… Helaas zijn er geen directe vluchten, en is er altijd minstens 1 overstap. de totale reisduur ligt tussen de 18 en 24 uur. Meestal vlieg ik met Iberia, maar met KLM, Airfrance of American Airlines kan ik ook op de eindbestemming komen. Heb je nog tips & trics voor me? Of weet je wellicht waar ik meer info kan vinden of het meenemen van je huisdier naar Zuid Amerika? Ik hoor graag van je! Alvast bedankt!

Ilona Hans, 14-01-2011 01:35 #20
Hallo,

Binnenkort gaan wij naar Indonesië emigreren 'n onze kleine hondje malthezer gaat ook mee. Haar gewicht nu is 4,5 kg 'n ze krijg ieder jaar een inenting 'n wij hebben al naar de dierenarts afpraaken voor de Health Certificaten 'n ook voor Vaksinatie Rabies 'n Chips 'n wij hebben ook al contact gehad met Indonesië het department, die straks een import permit papier geven en wij moeten eerst alle papieren die van dierenarts die al gelegaliseerd door Nederlands Buitenlandse Zaken en Indonesië Ambassade sturen. Maar onze vraag is : kan onze kleine hondje malthezer mee reizen in de cabine met ons voor een lange duur vliegen?. Als wij haar moeten achterlaten overleeft zij het niet door heimwee. En waar moeten wij dan vragen voor informatie als wij willen vliegen met de hond?. Wij willen graag met de KLM.

Groet, Ilona Hans Reactie infoteur, 14-01-2011
Beste Ilona Hans,

Heel goed om te lezen dat jullie al zo veel geregeld hebben voor jullie hondje!

Of het hondje mee mag in de cabine hangt van het volgende af: bij welke vliegmaatschappij gaan jullie de vlucht boeken. Nou gaf je aan dat jullie voorkeur KLM is.

Ik zie dat KLM zo´n 15 bestemmingen heeft naar Indonesie. Enkele vliegen direct naar de bestemming en enkele hebben tussenstops. Nou lijkt het me beter voor jullie hondje dat jullie direct vliegen, om de stress van jullie hondje zo kort mogelijk te houden (mits mogelijk natuurlijk!).

KLM geeft vervolgens aan dat alle huisdieren van maximaal 6 kilo, en dat is inclussief de reistas/kennel, in de cabine mogen meevliegen. Er is echter een kleine maar: per vlucht mogen maar een beperkt aantal dieren meevliegen. Het is dus noodzakelijk om tijdens het boeken van de vlucht met KLM te achterhalen, via reisbureau of direct met KLM, of er al meerdere dieren op jullie vlucht zitten en of er nog een hondje mee kan op de vlucht. Onderstaande link verschaft deze informatie door direct contact op te nemen van de afdeling telefonische reserveringen van de KLM:
https://www.klm.com/travel/nl_nl/customer_support/customer_support/contact/index.htm

Meer informatie over huisdieren die meevliegen met de KLM:
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/travel_planning/pets/index.htm

Reisvoorbereidingen voor huisdieren die mee vliegen met de KLM:
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/travel_planning/pets/checklist_pets.htm

Persoonlijk denk ik dat de KLM een heel goede keus is om te gaan vliegen met een huisdier: zij hebben heel veel ervaring om huisdieren mee te nemen op hun vluchten.

Beste Ilona Hans: ik wil jullie heel veel succes, sterkte en geluk toewensen tijdens deze zeer spannende onderneming en een heel goede en voorspoedige reis toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

M. Nijssen, 23-12-2010 14:35 #19
Wat ontzettend fijn dat je deze site hebt opgericht! Wordt al wat gelukkiger bij het idee dat mijn katten waarschijnlijk bij mij in de cabine mogen :)

Gerda, 24-07-2010 01:43 #18
Hallo, ik woon in Australie en wil volgend jaar rond april/mei terug naar NL voor langere tijd, misschien wel voorgoed en mijn liefe hond "Meiske" wil ik graag meenemen. Ik woon in het noorden van NSW en wil vanuit Brisbane naar schiphol vliegen, wat komt hier bij te kijken? Het liefst vlieg ik op de zelfde vlucht en neem haar dan vanaf schiphol naar m'n ouders. Reactie infoteur, 27-07-2010
Beste Gerda,

Het beste wat je nu kan gaan doen is Meiske mee nemen naar een goede en betrouwbare dierenarts en voorleggen wat je plannen zijn. De dierenarts zal precies weten wat er bij komt kijken als Meiske naar Nederland moet gaan vliegen. Je kan er nooit vroeg genoeg bij zijn, zeker als het een verre bestemming gaat als Australie. De dierenarts zal Meiske vliegvit moeten verklaren en vermoedelijk de nodige inentingen moeten geven. Als Meiske nog geen dierenpaspoort heeft, zal de dierenarts een paspoort voor Meiske regelen.

Verder moet je gaan informeren welke vliegmaatschappijen vanuit Brisbane naar Nederland vliegen. Ik vrees dat het geen directe vluchten zullen zijn, maar dat je te maken hebt met tussenstops. Bij al deze maatschappijen moet je je goed laten informeren wat de voorwaarden zijn dat Meiske mee kan met je naar Nederland. Vaak zal je voor een dier een plaats moeten reserveren, op aanvraag. Ik weet niet hoe zwaar Meiske is, is ze onder de (gemiddeld) 5 kilo, zal ze waarschijnlijk bij alle vluchten bij je bij de passagiers mogen. Is ze zwaarder dan zal ze in het ruim moeten. Informeer of er een mogelijkheid bestaat of je tijdens de tussenstops Meiske kan en mag geruststellen.
Je zou een reisbureau binnen kunnen stappen en je plannen kunnen voorleggen, zij kunnen je dan adviseren welke stappen er ondernomen moeten worden voor jou en Meiske. Heel goed trouwens dat je zeer ruim op tijd bent begonnen met informatie opvragen.
Ook een goed idee is om contact op te nemen met de Nederlandse ambassade in Australie. Ook zij kunnen je goed informeren wat de vereiste zijn om Meiske vanuit Australie in Nederland in te voeren.

Ik heb nog twee artikelen gevonden die misschien wel eens interessant voor je kunnen zijn:
http://www.dierz.nl/themahome/vakantie/article291565.ece/vliegen-zielig-voor-je-dier-welnee
en:
http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/2700/vliegen_met_huisdieren.html

Beste Gerda, ik wil jou en Meiske heel veel succes en sterkte toewensen met dit grootse avontuur wat jullie van plan zijn en natuurlijk een hele goede reis toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Kiki, 05-05-2010 13:21 #17
Goedendag,
op 10 juni vliegen mijn man en ik naar Aruba en onze kat gaat met ons mee. De VARI kennel is al geregeld, hij kan er al aan wennen. Rabies vaccinatie, chip etc ook geregeld. De gezondheidsverklaring moet tussen 1-2 weken van te voren en volgens mij is dit alleen een krabbel in zijn paspoort door een erkend dierenarts, klopt dit?

Dan mijn belangrijkste vraag: wij vliegen om 9.30 in de ochtend en komen uit Breda. We gaan zo vroeg mogelijk op pad, om te zorgen dat we geruime tijd hebben en niet in de file komen te staan. Wijzelf kunnen ingecheckt worden via het internet de dag van te voren, onze koffers moeten op de dag zelf worden ingeleverd. Omdat je internetcheck-in hebt, heb je iets meer speling en hoef je niet EXACT om 3 uur van te voren aanwezig te zijn bij de balie. Nu gaan we met de kat. Als ik KLM bel krijg ik slechts het standaard verhaal te horen ''je moet 3 uur van te voren aanwezig zijn'' als ik de vraag stel hoe het zit als je je dier moet afleveren voor de vlucht. Mijn vraag is, is hier ook iets speling in? Ik wil niet het risico lopen dat ze weigeren onze kat mee te nemen op de vlucht omdat ik zogenaamd te laat aankom. Ik wil best 3 uur van te voren aankomen, maar je weet het in NL nooit met de files of gekke verkeersomleidingen enzo. Als ik nou een halfuur vertraagd ben, zou dat heel erg zijn?

Wat ik dus graag wil weten, hoe zit het met het inchecken van je dier bij de luchtvaartmaatschappijen, als je al bent ingecheckt via internet?

Alvast bedankt,
groeten Kiki Reactie infoteur, 05-05-2010
Beste Kiki,

Als ik het goed begrepen heb, vliegen jullie met de KLM. De KLM is vreselijk strikt in de uren die je van te voren aanwezig moet zijn, zeker voor het vliegen buiten de EU. De ervaring leert dat deze 3 uren niets voor niets gehanteert worden.

Reizen met een huisdier: het advies is altijd om ruimschoots op tijd te zijn, mocht er onverwacht problemen ontstaan, op welke grond dan ook, dan kan er door op tijd aanwezig te zijn, nog worden ingegrepen.

De kat kan niet via het internet ingecheckt worden, dus valt de kat onder de standaart incheck regels: 3 uur van te voren aanwezig zijn. Het is ook zeker aan te raden om echt op tijd aanwezig te zijn: dat vermindert stress! Mocht je door ruim op tijd van huis weg te gaan en je komt onverhoopt in de file te staan, is er voldoende tijd beschikbaar om toch nog op tijd Schiphol te bereiken. En stressvrije baasjes voor de kat tijdens zo´n enorme trip is wel een groot pluspunt!

Probeer op tijd te zijn: je vliegtuig missen met een stressvolle kat in je armen lijkt me geen pretje!
Beste Kiki; ik wil jullie en de kat heel veel succes en sterkte toewensen en heb een hele goede vlucht naar Aruba!

Met vriendelijke groet, Roberta

Irene, 09-03-2010 12:09 #16
Hallo,
Komende zomer gaan we verhuizen naar Peking, China, waar we een jaar of vier zullen blijven. We zouden heel graag onze twee poezen, zusjes van 8 jaar, met ons mee nemen.
Ze moeten echter 30 dagen in quarantaine na aankomst in Peking! Het lijkt me, zeker na een lange vliegreis, geen pretje voor ze, als ze ook nog eens een maand apart moeten blijven. Ze zijn wel gewend aan vliegen: elke zomer gaan ze vanuit Moskou met ons terug naar Nederland. Zo te zien doet hen dat geen kwaad, niet gestrest etc.
Wat is het effect van zo'n lange tijd in quarantaine op katten? En heeft iemand recente ervaring met reizen met katten naar Peking?

Irene Reactie infoteur, 16-03-2010
Beste Irene,

Dat klinkt als ene heel groot avontuur, niet alleen voor jezelf maar zeer zeker ook voor de katten!
Van huisdieren zeggen ze altijd: haal de beestjes niet uit hun woonomgeving.
In jullie geval is dat onmogelijk als ze in quarantaine moeten. Ik zelf heb er geen ervaring mee en ik hoop dat iemand met ervaring een berichtje voor je achterlaat!

Wat kan je nog meer doen om je katten tijdens die maand zoveel mogelijk te kalmeren? Als het mogelijk is om een trui van jezelf achter te laten in de verblijfhokken van de katten. Daar zit de geur van hun baasje aan vast, dat voelt vertrouwt en zal ze wat kalmeren.
Verder kan je wat "rescue" druppeltjes geven aan de katten, dat is geheel ongevaarlijk, heeft geen bijwerkingen maar halen de scherpe kantjes van alle stress weg bij de katten. Het proberen zeer zeker waard! Rescue druppels van Bach bij voorbeeld (iedere drogist heeft zoiets als het goed is op voorraad!).

Beste Irene, ik wil je heel veel succes en sterkte toewensen met de grote reis en de 30 dagen quarantaine van de katten!

Met vriendelijke groet, Roberta

Tamara, 14-02-2010 13:11 #15
Hoi,

Ik binnenkort verhuizen naar Turkije (ankara) en ik wil daarbij graag mijn 2 honden 2 katten en 1 paard meenenem
Wat zullen de kosten zijn om me paard per vliegtuig te sturen naar Istanbul en moet die hier of in Turkije in quarantaine
En is het niet mogelijke alles in 1 keer te laten vliegen, maar wat zou dat gaan kosten?

Zou je me daar wat meer info op kunnen geven?

gr Tamara Reactie infoteur, 15-02-2010
Beste Tamara,

Hoe kan ik mijn paard vervoeren?
Air France Cargo-KLM Cargo biedt wereldwijd paardentransport binnen een geselecteerd netwerk. Boekingen zijn uitsluitend mogelijk bij speciale paardenagenten. Deze agenten regelen de vereiste documentatie, de quarantaine en de boeking voor u. Neem voor meer informatie en de contactgegevens van deze agenten contact op met uw lokale Air France Cargo-KLM Cargo Klantenservice via www.afklcargo.com.

Ik kom helaas geen gegevens tegen welke prijzen er gelden voor het vervoeren van een paard per vliegtuig naar Turkije! Je zal, voor meer informatie, contact moeten opnemen met deze speciale paardenagenten van KLM/Air France. Behalve de dierenarts van je paard, kunnen ook deze paardenagenten je vertellen of je paard bij aankomst in Turkije in quarantaine moet. Zo ja, hoe lang en wat zijn de kosten?

Laat je goed door deze speciale paardenagenten informeren over alle benodigde inentingen en papieren die je paard nodig heeft!

Beste Tamara, ik wil je graag heel veel succes en sterkte toewensen met al je reisplannen! Als je contact hebt met de paardenagent, geef dan ook aan dat er meerdere huisdieren mee gaan, het zou mooi zijn als je dieren allemaal tegelijk in dezelfde vlucht mee konden! Houd er rekening mee dat er een mogelijkheid bestaat dat je niet alle dieren in dezelfde vlucht naar Turkije krijgt!

Met vriendelijke groet, Roberta

Rientje, 30-01-2010 17:15 #14
Hoi,

Ik ga binnenkort verhuizen van Gran Canaria naar Malaga. Nu vlieg ik met vueling en ik neem 1 kat mee, dit mag alleen in de cabine en het mag niet zwaarder zijn als 8 kilo. nu is mijn kat 9 kilo, denk je dat ze hier moeilijk over gaan doen? ]zie graag jullie reacties tegemoet.

groetjes rientje Reactie infoteur, 01-02-2010
Beste Rientje,

Ik ken Vueling persoonlijk niet, nooit mee gevlogen. Ik heb net aandachtig hun website bestudeert en veel wijzer ben ik helaas niet geworden. Ze hebben het over een "huisdier", zonder specifieke gegevens zoals hoe zwaar het "huisdier" mag zijn en of het gewicht inclussief of exclussief kennel is.

Wel vermelden ze dat er 2 huisdieren per vlucht meemogen. Dit zou kunnen betekenen dat als jouw kat het enige huisdier is dat meegaat met jouw vlucht is, dat er een grote kans bestaat dat je kat alsnog toegelaten wordt.

Om niet voor een vervelende verrassing te komen te staan bij het inckecken, zou ik toch maar even voor de zekerheid contact met ze opnemen via hun contact formulier op hun website:

http://www.vueling.com/vueling/contact.php?language=NL&idMenu=7

Of per telefoon hun informatienummer bellen: 807-001717 (vanuit Spanje) of hun hoofdkantoor in Barcelona bellen: 93-3787878, dit kan zowel in het spaans als in het engels gebeuren.

Ik wil jou en je kat graag heel veel succes en sterkte toewensen met de aankomende spannende reis!

Met vriendelijke groet, Roberta

Daniela Semeraro, 14-09-2009 13:13 #13
Hoi marlous, Wij zijn een jaar geleden van Macedonie verhuisd naar Maleisie. Wij hebben 3 katten die uiteraard mee gegaan zijn naar maleisie. Hier in Maleisie moeten de katten een week in quarantaine en het verblijf waar ze moesten blijven, was heel groot, er werd elke dag schoongemaakt en dan mochten de poezen vrij rond lopen en we mochten elke dag als we dat wilden langs komen om te kijken hoe het met ze ging en dan mochten ze ook vrij rond lopen. Ze hadden een paar grote hokken in de ruimte waar onze poezen zaten en daar gingen ze dan weer in als wij vertrokken, daar stond een mandje, een poepbak en hun eten. Ik weet niet of je de poes weleens naar een poezenhotel hebt gebracht maar daar hebben ze ook vaak een hok waar ze dan s nachts slapen en overdag mogen ze vrij rondlopen. Onze poezen mochten ook gewoon bij elkaar, wel elk hun eigen hok om te slapen maar alle drie in dezelfde ruimte. Het viel mij reuze mee, want ik had ook verhalen gehoord over dat het hele kleine hokjes waren en dat het heel zielig was, nou dat was dus helemaal niet zo, ze werden super verzorgd en de mensen daar waren ook erg lief voor ze. Als je wilt dan kan ik bij mijn collega's in singapore wel eens vragen of die toevallig ervaring hebben met in quarantaine van dieren.
Groetjes, Daniela Reactie infoteur, 17-09-2009
Beste Daniela,

Heel hartelijk dank voor je informatie en ervaringen van je katten in quarantaine in Maleisie! Het klinkt allemaal heel erg goed en fijn om te horen dat de verzorging zo goed was!

Met vriendelijke groet, Roberta

Marlous, 23-03-2009 18:05 #12
Hallo!

Wij gaan over een klein jaar naar Singapore. Daar zullen we een jaar wonen, om daarna weer terug naar Nederland te gaan. Nu hebben we een kat die echt mee moet. Ik vraag mij alleen af hoe het "in quaranaine gaan" werkt: ze moet een maand… Zit ze dan letterlijk een maand in een kooitje in dat warme Singapore? En zou je die quarantaine ook in NL kunnen doen?

Als ze nu 2x een maand in quarantaine moet voor heen en terug vlucht, kunnen we haar dan niet beter bij een vriend achter laten? Ik vind het lastig…

groetjes

Marlous

PS. Als iemand ervaring heeft met Singapore als bestemming voor katten, hoor ik het graag! Ook voor een richtlijn qua financien? Reactie infoteur, 24-03-2009
Beste Marlous!
Dat klinkt allemaal heel erg spannend, een jaar naar Singapore! En natuurlijk wil je het liefst dolgraag dat de kat mee gaat!
Ik heb zelf - helaas - geen enkele ervaring dat een dier in quarantaine moet, laat staan in Singapore.
Ik neem aan dat je visum moet gaan regelen voor je verblijf in Singapore. Ik raad je van harte aan, terwijl je je visum gaat regelen bij de ambassade van Singapore in Rotterdam, om daar alle bijzonderheden en informatie aan te vragen die nodig zijn om je kat mee te nemen naar Singapore. Zij kunnen je adviseren hoe lang je kat in quarantaine moet en ook wat de kosten zullen zijn. Aan de hand daarvan kan je alsnog beslissen of je kat mee gaat ja of nee.

Hier het adres van de Singapore Ambassade in Rotterdam:

Consulaat-Generaal Signapore
Westerlaan 10
3016 CK Rotterdam
Tel: 010-440.3650
Fax: 010-440.3651
E-mail: consulate.singapore@cgsr.tmfweb.nl

Openingstijden:
dinsdag, donderdag 09:00-12:00 en 13:00-16:00
woensdag, vrijdag 09:00-12:00

Ik wens jou en je kat heel veel succes toe en heb een heel goed verblijf in Singapore!
Met vriendelijke groet, Roberta

Roberta (infoteur), 09-03-2009 17:10 #11
Beste Helma,
Voor zover ik weet worden de dieren er echt niet uitgehaald bij de douane! De dieren zijn vaak zo gestresst en half in paniek dat ze daar niet aan beginnen! Maar behalve dat, binnen de EU, mits de papieren allemaal in orde zijn, mogen de dieren vrij reizen, en zou er geen directe reden mogen zijn om ze uit de kennels te halen.

En voor zover ik het me goed herinner, mag je van Transavia per vlucht, twee huisdieren per persoon in de cabine hebben! Ze zullen vermoedelijk niet samen in de kennel kunnen, maar wel een bij je voeten en een op schoot. Dan heb je ze toch bij je!

Ik heb ook 1 kat gehad die de vlucht als zeer stressvol heeft ervaren, ze was echt een paar dagen flink van slag. Maar haar verdere leven hier, fijn "spelend" met alle hagedisjes, is echt een waar paradijs voor haar geweest. Het was, achteraf gezien, echt alle stress waard!
Nogmaals Helma: heel veel succes en sterkte toegewenst met de emigratie, voor jullie als wel voor de katten!
Met vriendelijke groet, Roberta

Helma, 09-03-2009 16:43 #10
Hallo Roberta, dank voor je reactie. Ik heb op een forum gelezen dat een huisdier eruit gehaald moest worden bij de douanepoortjes. Ik vond het ook vreemd. Bij Transavia mogen alleen puppies/kittens bij elkaar.Die van mij zijn 3 jaar En omdat ik alleen de katten ga ophalen mag er maar 1 bij mij in de cabine. (ik heb ze ook liever allebei bij mij, maar ja regels zijn regels) Ik heb er een bij, die zou wel eens een beetje gestresst kunnen worden die houd ik dan bij me. Ze mogen dus niet in 1 kennel. Het komt wel goed met ze. Dat weet ik zeker. Groetjes Helma

Roberta (infoteur), 09-03-2009 13:21 #9
Beste Helma,
Spannende tijden dus! Ook voor de huisdieren!
Geen enkel dier gaat door de rontgenapparaat! En geen enkele douane beambte zal het in zijn/haar hoofd halen om een gestresste huisdier uit zijn kennel te halen.

Mag ik je iets aanraden? Ik heb werkelijk geen idee waarom een huisdier van je de cabine in mag en de ander in het ruim, terwijl de baasjes niet aanwezig zijn in het vliegtuig! Zet de twee dieren asjeblieft samen bij elkaar, laat ze samen de reis ondergaan en niet ieder apart. Zet ze samen in het ruim! Veilig bij elkaar!

Ik wens jullie en de twee katten een hele goede emigratie toe en dat zowel jullie als de katten het paradijs treffen!
Met vriendelijke groet, Roberta

Helma, 09-03-2009 12:55 #8
Hallo, wij gaan binnenkort emigreren naar Spanje en ik kom later onze 2 katten ophalen per vliegtuig (wij gaan eerst met de auto vooruit) 1 mag mee in de cabine en 1 in het ruim. Ik vroeg mij af hoe zij door de douane gaan bv moeten de katten weer uit de reiskennel gehaald worden, ze gaan toch niet door de röntgenapparaat?! En hoe komt de 1 in het ruim, of worden ze meegenomen door iemand die ze dan naar het vliegtuig brengt? Misschien wil iemand zijn ervaring even delen.

Roberta (infoteur), 27-01-2009 11:53 #7
(Vervolg, was iets te vroeg met plaatsen!)

Huisdieren die van/naar de EU reizen mmoeten allemaal voorzien zijn van:
- Microchip en/of tatoeage
- EU huisdieren paspoort, uitgegeven door een erkende dierenarts

Geniet van de jonge chihuahua en heel veel succes toegewenst met het reizen en vliegen van/naar Nederland/Zwitserland en Spanje!
Met vriendelijke groet, Roberta

Machteld Ohms-Mojet, 27-01-2009 10:53 #6
Wij hebbben net een jonge chihuahua, dit ras heb ik gekozen omdat het het kleinste hondje is en wij in Zwitserland wonen en heel veel naar ons appartementje in Nederland gaan en ik het beestje altijd bij me wil hebben. Volgens mij kan het hondje altijd mee met KLM, want volgens mij worden ze niet zwaarder dan 3 kilo. Kunt u regels b.v. van Iberia? Wij hebben een zoon in Madrid wonen die ik nog wel eens bezoek. Hartelijk dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 27-01-2009
Beste Machteld Ohms-Mojet

KLM:
Regels van de KLM: Reizen met huisdieren:
Voor vertrek: het huisdier (via de baasjes!) dient te reserveren voor een KLM vlucht via "KLM Reserveringen". Het huisdier mag/kan alleen meereizen met een KLM vlucht wanneer de reservering is gemaakt via de KLM Reserveringen!
KLM, huisdier in de cabine (ik ga er inderdaad van uit dat de chihuahua in de cabine mag mee reizen, zo zwaar zal het hondje inderdaad niet worden!) Huisdier en kennel gezamelijk mogen niet zwaarder zijn dan 6 kg. Het huisdier moet in een kennel passen van maximale afmetingen: 43x31x20 (lxbxh). Meer info is te verkrijgen via KLM Reserveringen. De KLM link betreffende reizen en vliegen met huisdieren in een KLM vlucht is te vinden via: http://www.klm.com/travel/nl_nl/travel_information/travel_planning/pets/index.htm

Iberia
Reizen en vliegen met huisdieren met Iberia
Voor vertrek: Bij elke vluchtreservering moet er melding gemaakt worden dat er een huisdier meevliegt op een Iberia vlucht. Pas na acceptatie van Iberia mag het huisdier mee, mits het dier een EU paspoort heeft van een erkende dierenarts, microchip en/of tatoeage heeft.
In de cabine: huisdier en kennel gezamelijk mogen nooit zwaarder dan 8 kilo zijn! Het huisdier moet in een kennel passen met maximale afmetingen: 45x35x25 (lxbxh). Absoluut verboden: het huisdier uit de kennel halen tijdens de vlucht! Meer info over Iberia en vliegen met een huisdier via de site (engelstalig!): http://www.iberia.com/OneToOne/v3/program.do?prgOid=536881053&tabId=header_1&menuId=03260000000000&language=en&country=NL&market=NL&IS_ANONYMOUS=true

Conclusie: Reizen met Iberia geeft het beestje meer ruimte in zijn kennel. Houd er asjeblieft rekening mee dat wij Nederlanders heel anders omgaan met huisdieren dan Spanjaarden! Vliegen met Iberia is vliegen met Spanjaarden!

Huisdieren die van/naar EU reizen moeten allemaal voorzien zijn van:

Roberta (infoteur), 15-01-2009 15:40 #5
Beste Maria,
Huisdieren, in jouw geval katten, reizend naar Engeland moeten voldoen aan:
- Een verplichte bloedtest uiterlijk 6 maanden voor vertrek naar Engeland! (laten uitvoeren door je dierenarts)
- Een quarantaineregeling aanvragen voor de kat/poes/katten (40 dagen in quarantaine!) (laten regelen via de dierenarts!)
- Eu paspoort uitgeven voor de kat/poes/katten door de dierenarts

Persoonlijk heb ik slechts ervaring met Transavia, ze zijn redelijk betaalbaar, maar heel goed mogelijk dat er goedkopere vliegmaatschappijen vliegen naar Engeland!
Voor Transavia geldt:
2 huisdieren per passagier
4 huisdieren per vlucht
Kies je voor Transavia, dan moet je bij hun vragen wat hun goedgekeurde reisboxen/kennels zijn voor het vervoeren van huisdieren! Dat is namelijk per vliegtuigmaatschappij verschillend!

Ik wens jou en de kat/poes/katten ontzettend veel succes met alle voorbereidingen en een hele goede reis naar Engeland toegewenst!
Met vriendelijke groet, Roberta

Maria, 14-01-2009 19:35 #4
Hey dankje wel voor je info. alleen vraag ik me af moeten me kattekontjes ook nog incarantene. als ik naar england ga. want me dieren arts zij van wel maar kan me herinneren dat voor egland dat niet meer nodig was en veel info bij google krijg ik niet.

wat zij goede en goedkopere maatschappijen om mee te gaan en wat zijn goede reis boxen voor die beesten.?

vergeet niet dat de katte een paspoort moeten hebben en gechipt moeten zijn

lief maria

Roberta (infoteur), 05-01-2009 22:25 #3
Beste Mark,
Emigratie binnen de EU kent een vrij verkeer van goederen, er zijn echter uitzonderingen, zoals (bv) beschermde diersoorten en exotische dieren. Ik heb (helaas) geen enkele kennis op het gebied van papegaaien, ik weet niet onder welke categorie een Rosella valt. Is een Rosella een zeer bijzonder soort en met uitsterven bedreigd, dan moet je een invoervergunning (voor Spanje) gaan regelen (misschien zelfs een uitvoervergunning uit Nederland, alhoewel mij dat niet geheel duidelijk is!). Deze Cites certificaten zijn verkrijgbaar bij de Nederlandse ministerie van Lanbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Informatie over hun infopakket kan je opvragen via telefoonnummer: 0800-2233322. Site van de ministerie: www.minlnv.nl (kijken onder flora en faunawet). Eventueel de engelstalige site van deze Cites: www.cites.org
Ten alle tijde moet je kunnen aantonen dat jij de eigenaar bent van de papegaai (als de papegaai in Nederland is gefokt kan de fokker deze papieren voor je regelen), je moet kunnen aantonen wat de land van herkomst is van de papegaai, een recente gezondheidsverklaring van de dierenarts in je bezit hebben en de dierenarts zal zoiets als een dierenpaspoort cq vogelpaspoort en ringnummer uitgeven voor vertrek.
Voor zover ik kan overzien, lijkt het me een buitengewoon nuttige noodzaak om de douane te contacteren op Schiphol. Zij schijnen in bezit te zijn over alle info over regelgevingen van de invoer en uitvoer van papegaaien. Behalve op Schiphol, bezitten ze deze kennis ook op het douane kantoor van luchthaven Maastricht-Aachen.
Contactnummer douane op Schiphol (vanuit NL): 0800-0143, vanuit het buitenland: 0031-455743031
De enige site die ik tegen kwam met enige informatie over het onderwerp emigreren, reizen met een papegaai is deze:
http://www.koppiekrauw.com/tips/vakantie/tips-vakantie-buitenland.htm
Interessant zou kunnen zijn om dierenarten en dierenklinieken te contacteren die gespecialiceerd zijn in tropische vogels, beschermde diersoorten en exotische dieren. Zij hebben een hoop ervaring en ongetwijfeld ook de juiste kennis hoe om te gaan met alle regelgevingen betreffende een papegaai die gaat emigreren binnen de EU!
Tijdens uitbraken van vogelgriep vervallen alle rechten van een papegaai om te mogen reizen!
Heel veel succes met alle voorbereidingen voor de emigratie naar Mallorca en ik hoop van harte dat de Rosella veilig en wel aankomt op de eindbestemming!
Met vriendelijke groet, Roberta

Mark, 02-01-2009 00:42 #2
Hallo,

Wij gaan binnenkort emigreren naar Mallorca maar ik heb een Rosella ( een soort papegaai) en die moet echt mee.
Het is echt mijn lieveling en mijn vraag is wat ik echt allemaal nodig heb behalve een gezondsheids verklaring van de dierenarts.

Alvast bedankt

Hans 't Lam, 28-08-2008 01:01 #1
Kan iemand mij emailen wat de procedures zijn om 1 kat mee te nemen naar Sri Lanka. Ik ben van plan om daar permanent te gaan wonen.

thx.

Hans. Reactie infoteur, 28-08-2008
Beste Hans,
Voor zulke verre bestemmingen zou ik zeker contact opnemen met de dierenarts en/of een dierenkliniek. In sommige gevallen gelden zeer specifieke regels voor het meenemen van een kat, procedures die zelfs wel een jaar in beslag kunnen nemen! Zij kunnen jou en je kat alle informatie verschaffen die nodig zijn en de kat voorzien van een dierenpaspoort en alle benodigde inentingen en eventuele bloedproeven en enz.

Ik wens jou en je kat heel veel succes en sterkte toe met de emigratie naar Sri Lanka!

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Laatste update: 28-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 44
Schrijf mee!