InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Uw huisdier mee op vliegreis

Uw huisdier mee op vliegreis

Uw huisdier mee op vliegreis U gaat een vliegreis maken in uw vakantie en u wilt uw huisdier mee op vliegreis nemen, dit is mogelijk maar u moet wel tijdig informeren wat er nu precies nodig is en wat u moet doen om dit ook echt voor elkaar te kunnen krijgen. Er zijn vele eisen waar u en uw huisdier aan moeten voldoen. Ook kan het zijn dat per vliegtuigmaatschappij er verschillende regels gelden of per land. Soms kan het ook enige tijd duren voor uw aanvraag goedgekeurd wordt, dus tijdig informeren is erg belangrijk.

Uw huisdier mee op vliegreis

Tijdens uw vakantie gaat u een vliegreis maken en u wilt graag uw huisdier meenemen in het vliegtuig, dit is mogelijk maar het gaat niet zomaar even. Er moet heel wat aan voorafgaan voor het zover is. Als eerste moet u goed informatie opvragen betreffende de eisen waar het huisdier aan moet voldoen, dit kunt u het beste doen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt, soms hebben verschillende vliegmaatschappijen ook verschillende eisen wat betreft toelatings eisen en reisvoorwaarden huisdieren.

Reisdocumenten

Uw huis dier moet alle juiste vereiste inentingen hebben gehad, een enting tegen hondsdolheid, gewone cocktail enting en u moet dit ook met de juiste papieren kunnen aantonen. Ook moet u een paspoort voor uw huisdier hebben en eventuele andere reisdocumenten, regel dit op tijd want vaak zijn dit tijdrovende procedures. Van uw dierenarts moet u een gezondheidsverklaring hebben en uw huisdier moet gechipt zijn. Elk land heeft zo zijn eigen regels wat betreft toelating van dieren. Daarom is het ook belangrijk om goed te informeren wat de eisen zijn om uw huisdier in het betreffende land binnen te laten. Dan moet u bij de desbetreffende vliegmaatschappij toestemming worden gevraagd, dit duurt meestal een paar dagen. Vliegtuigmaatschappijen hebben erg strenge eisen waar u aan moet voldoen. Daarom is het verstandiger om uw eigen ticket pas definitief te boeken als u voor uw huisdier ook daadwerkelijk toestemming hebt gekregen anders bestaat de kans dat u eerder mag vliegen dan uw huisdier. U kunt een voorlopige boeking plaatsen en als u uw huisdier mag reizen dan definitief boeken.

Het transport

Als uw huisdier niet te groot is, max 5 kg, mag u uw huisdier zelf bij u houden in een speciale kennel of kooi onder uw stoel of op de grond. Maar de meeste vliegtuigmaatschappijen staan niet toe dat uw huisdier in de cabine vervoerd wordt en vervoeren alleen de huisdieren in een kennel in het vrachtruim, dit is een vrachtruimte dat onder normale druk is en wat ook verwarmd is. Zijn de huisdieren groter en zwaarder als 5 kg dan moeten ze in speciale kennels vervoerd worden, de zg. skykennels met deuren die van metaal zijn, en deze worden ook in het bagageruim vervoerd. Ook is er nog de mogelijkheid dat de dieren apart reizen. U wordt geacht zelf voor deze kennels te zorgen, verkrijgbaar bij de beter gesorteerde dierenspeciaalzaak. Zorg er in iedergeval voor dat de skykennel niet te klein is, u moet er rekening meehouden dat uw huisdier niet weet wat er gebeurd en best wel een beetje zenuwachtig zal zijn dus is het prettig als de ruimte iets groter is. Om uw huisdier te kalmeren is het aan te raden een vertrouwd iets in de kennel te leggen, bv. favoriete deken, speeltje of een kledingstuk van uzelf uw huisdier heeft dan een vertrouwde geur bij zich en zal zich kalmer gedragen.

Praktische tips

  • Documenten die u nodig heeft optijd aanvragen.
  • Alle inentingen op tijd regelen bij een erkende dierenarts, ook officiële papieren.
  • Informeer naar quarantine bepalingen van desbetreffende land.
  • Instructiekaart met wat de hond moet eten en drinken.
  • Een label met de naam en adresgegevens op de kennel en aan de hond.
  • Stop uw huisdier een paar dagen van tevoren een tijdje in de kennel om te wennen.
  • Vanaf vier uur voor vertrek niet meer laten drinken.
  • Vanaf twaalf uur voor vertrek geen voeding meer, ivm. eventuele reisziekte.
  • Op tijd informeren bij betreffend luchtvaartmaatschappij.
  • Informeer naar de kosten zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
© 2009 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uw huisdier mee op vliegreis"

Reactie

Yolanda Koole, 30-07-2009 14:19 #1
Zeer interessant, deze vehalen. Hoe recent zijn deze gegevens?
Een oproep/vraag vanuit mijn kant. Mijn man en ik gaan over +/- 6 maanden emigreren naar indonesie/bali. We hebben 2 katten. Hier en daar hebben we al verhalen gehoord over het invoeren van huisdieren op Bali. Er wordt heel streng gecontroleerd op rabies. Voor zover we nu weten is de beste optie om de katten eerst te vervoeren naar Jakarta daar in quarantaine te plaatsen en dan met auto of boot de katten in te voeren op Bali. Kan iemand mij vertellen of er een betere optie of een humanere manier is voor de katten? Reactie infoteur, 30-07-2009
Het kan zijn dat per vliegtuigmaatschappij verschillende regels gelden of per land. Ook kan het zijn dat de regels worden veranderd of aangepast. Zorg dat u recente informatie heeft. Soms kan het ook enige tijd duren voor uw aanvraag goedgekeurd wordt, dus tijdig informeren is erg belangrijk. Misschien dat er mensen zijn die ervaring hebben en u een goed advies kunnen geven. Ik wens u veel succes met het vervoer van uw katten en wens u het beste met uw emigratie naar indonesie/bali en hoop dat alles naar uw wens zal verlopen.

met vriendelijke groet carl.

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 09-02-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!