InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Spinnen, eng of fasinerend?

Spinnen, eng of fasinerend?

Web van de spin

Spinnen gebruiken hun webben als een net om hun prooi te vangen. Dat weet u natuurlijk wel maar weet u ook hoe zo"n in de ochtenddauw glinsterend kunstwerkje tot stand komt? Zo"n spinnenweb wordt geweven van een zijde van een opmerkelijk gecompliceerde structuur.

De zijde is zeer rekbaar waardoor het de klap van een vliegend insect kan opvangen en tegelijk zo weinig veerkrachtig dat de insect niet terrug stuitert. De zijde is kleverig om te voorkomen dat de opgevangen prooi ontsnapt. Die kleverigheid is echter ook een gevaar voor de spin, daarom zijn de poten van de spin ingesmeerd met een speciale olie die bescherming biedt tegen de kleefstof van hun web.

Bovendien zijn niet alle draden van het web kleverig en loopt de spin naar haar prooi langs deze relatief veilige hoofdroutes. Wist u dat een spin de afstand tussen twee objecten om de eerste draad aan te leggen overwint door van de wind gebruik te maken? De spin scheidt een draad af die aan de punt een kleverig"vliegertje"heeft. Dat vliegertje vangt de wind en kleeft zich vast aan het eerste beste object dat het raakt. De spin gebruikt deze luchtbrug om een tweede verbindingsdraad te spannen die precies past tussen de twee objecten, ondertussen de eerste draad opetend om geen energie verloren te laten gaan.

Vervolgens gaat de spin in het midden van haar web zitten en spant als het waren met vioolsnaren haar draden.

Spinnen paring

En tot slot, het spinnenmannetje versiert een wijfje door uniek ritmische getrappel op de rand van haar web dat haar in vervoering brengt. Mannetjes spinnen zijn hun leven niet zeker, vaak worden zij tijdens of vlak na de paring verorberd. Om dat te verkomen nemen sommige mannetjes cadeautjes mee. Sommige mannetjes verpakken zo"n cadeautje voor alle zekerheid in vele kleverige draden zodat het uitpakken van zo"n cadeautje langer duurt dan de daad zelf.

En er zijn mannetjesdie een vrouwtje vastbinden met prachtige strikken van kleverige zijde, daarmee zorgend dat hij na de daad tijd genoeg heeft om zich uit de benen te maken voordat zij zich heeft bevrijd heeft. Dat zit dus allemaal in spinnen. Is het niet fasinerend? Als je dat nu weet kijk je toch met hele andere ogen naar zo"n prachtig web? En kun je toch geen spin meer dood slaan?
© 2007 - 2017 Millica, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spinnen, eng of fasinerend?"

Reactie

Kill And Attack, 19-07-2011 02:23 #1
"En kun je toch geen spin meer dood slaan? "Echt wel, heb er net eentje gewacked! Die grote viezerik kwam dreigend op mij af lopen, kroop onder het toetsenbord en wilde mij aanvallen vanaf het bureau, hij sprong naar beneden en toen wackte ik hem met mijn slipper, … de grote vieze griezel. Hij leefde nog na de eerste klap en wilde hem smeren. The hell with it dacht ik, en de tweede klap was er eentje van het definieve soort zullen we maar zeggen. Mijn een beetje snachts de stuipen op het lijf jagen!

Infoteur: Millica
Gepubliceerd: 30-10-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!