InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Mike - De kip die 18 maanden zonder kop leefde

Mike - De kip die 18 maanden zonder kop leefde

Bent u in de stemming voor een macaber maar waargebeurd verhaal? Dan laten we u graag kennismaken met Mike, the Headless Chicken. Mike is de enige kip die na zijn onthoofding nog anderhalf jaar heeft kunnen overleven. De arme haan is naast een fenomeen ook een enorme goudmijn geworden en hij heeft zelfs een eigen fanclub, een festival, een website en een film.

Mike, the Headless Chicken

Het ongelooflijke verhaal van Mike, the Headless Chicken begon op 10 september 1945. Alles zag ernaar uit dat de vijf maanden oude Mike het culinaire hoogtepunt van de dag zou worden. Hij werd onthoofd en raasde net zoals andere onthoofde kippen in het wildeweg over de boerderij. Maar in plaats van na enkele minuten te sterven, ging Mike gewoon een dutje doen. Toen hij terug wakker werd, was zijn gedrag normaal en ging hij zelfs op zoek naar eten.

Een bezoek aan de Universiteit van Salt Lake City gaf enige verklaring. Blijkbaar waren een oor en een deel van de hersenstam intact gebleven, net genoeg om de kip in leven te houden. Een bloedklonter zorgde ervoor dat het dier niet doodbloedde. Mike’s baasje besefte dat hij met een bijzonder dier te maken had en deed er dan ook alles aan om de kip in leven te houden. Hij voerde hem water en melk met een pipet en er werden geregeld graankorrels in de slokdarm ingebracht. Mike stikte uiteindelijk in zijn eigen slijm, een gevolg van de onthoofding.

Goudmijn

Het duurde niet lang alvorens eigenaar Lloyd Olsen de financiële voordelen van de kip begon in te zien. Voor 25 cent kon men Mike ter plaatse komen bekijken en dat leverde al snel 4500 dollar per maand op. Lloyd Olsen nam zelfs een manager in dienst en organiseerde een tournee doorheen verschillende Amerikaanse staten. De kip werd voor 10.000 dollar verzekerd en kreeg een plaats in Guiness World Records. Zelfs vandaag nog is Mike een waar fenomeen dat geld blijft opleveren via merchandising en festivals.

Website

Mike’s officiële website is www.miketheheadlesschicken.org. Naast foto’s en achtergrondinformatie, vind je er ook grapjes over Mike (zie verder) en recepten met… kip.

Film

Mike heeft ondertussen ook zijn eigen film - Chick Flick: The True Story of Mike, the Headless Chicken. Deze full-length documentaire vertelt het verhaal van Mike door middel van origineel filmmateriaal. De DVD bevat vele extra’s zoals liedjes, trailers en behind-the-scenes footage.

Festival

In Fruita, Colorado heeft Mike ook zijn eigen festival. Het is een soort jaarmarkt met muziek, marktkraampjes en animatie. Je kunt er meedoen aan verschillende wedstrijden zoals de chicken dance contest, de run like a headless chicken-marathon of je kunt meedingen naar het beste kiprecept. Het festival vindt plaats in de maand mei.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mike - De kip die 18 maanden zonder kop leefde"

Reactie

S. Lammers, 06-06-2016 13:41 #1
Dit is volgens mij een broodje aap verhaal, misschien dat ie nog een paar uur leefde maar echt niet langer. Ik zou bijna willen vragen of het niet mogelijk is om het experiment over te doen met de zelfde kippenras, maar ik snap dat dat niet mogelijk is, begrijpelijk.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 16-03-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!