InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Dieren EHBO: Het zindelijk maken van uw huisdier

Dieren EHBO: Het zindelijk maken van uw huisdier

Een pup is van nature vrij schoon op zichzelf en zal als het enigszins mogelijk is niet zijn slaapplaats bevuilen. U kunt van deze eigenschap profiteren om de hond zindelijk te maken

Honden

Een hond moet zindelijk gemaakt worden en dit bereikt u het gemakkelijkst, als alle leden van het gezin zich gedurende deze africhtingsperiode intensief met het probleem bezighouden. Een jonge pup urineert overdag om de 2 3 uur. Let op deze tijdstippen goed op. Zodra de pup langs de vloer gaat lopen snuffelen, moet u hem oppakken en binnen op een krant zetten of buiten op het gras of op een andere plaats die zich daarvoor leent. Als hij zijn behoefte inderdaad op de juiste plaats gedaan heeft, moet u hem ter plekke prijzen of anderszins belonen.

Een pup is van nature vrij schoon op zichzelf en zal als het enigszins mogelijk is niet zijn slaapplaats bevuilen. U kunt van deze eigenschap profiteren door de pup aan het eind van de avond nog uit te laten en hem daarna voor de nacht in zijn slaapverblijf op te sluiten. Deze slaapplaats moet klein zijn: groot genoeg dat de pup er gemakkelijk in kan liggen, maar beslist niet groter.

Een goede methode is ook, om de pup een halsband om te doen en hem met een korte lijn vast te binden, zodat hij zich net in zijn bed kan omdraaien. s Morgens vroeg laat u de pup dan uit op de hem bekende plaats, waar hij dan prompt zijn behoefte zal doen. Beloon hem hiervoor.

Als u dit zo enkele dagen volhoudt is de eerste en belangrijkste stap naar de zindelijkheid gezet. Zodra u echter uw aandacht laat verslappen en het dier een paar keer vergeet uit te laten zal het snel weer net zo onzindelijk zijn, als toen u met de training begon. Naarmate de pup ouder wordt, kunt u het dier minder vaak gaan uitlaten, maar zelfs een volwassen, goed afgerichte hond kunt u niet langer dan 8 tot 12 uur opsluiten zonder hem uit te laten. Een hond produceert meestal 15 tot 30 minuten na zijn maaltijd ontlasting.

U kunt dus de tijd van uitlaten of een stoeipartij aan dit schema aanpassen. Dieren zijn erg aan vaste gewoonten gehecht en wij moeten proberen vooral de goede gewoonten te stimuleren.

Dat is africhten.

Als u uw hond buiten zijn behoeften wilt laten doen, moet u een strak schema aanhouden. Ga steeds door dezelfde deur naar buiten; ga elke keer naar dezelfde plaats en laat de hond dit gebied goed besnuffelt het dier ziet en ruikt zijn urine en ontlasting en herinnert zich weer waarvoor hij op deze plaats is. Dit kunt u binnenshuis ook doen; laat een stukje bevuild papier op de schone bak achter.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dieren EHBO: Het zindelijk maken van uw huisdier"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 04-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!