InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Dieren EHBO: Pootverwondingen

Dieren EHBO: Pootverwondingen

Naast open wonden aan de poten komen er bij ernstige Ongelukken ook vaak verwondingen voor aan botten, gewrichten, banden, pezen en het aangrenzende zachte weefsel.

Botbreuk (fractuur)

Een fractuur is een breuk of barst in een bot.
Bij een knakfractuur is het bot als het ware geknakt (onvolledig gebroken) en liggen de beide botstukken tegen elkaar aan.
Een enkelvoudige fractuur is een volledige breuk in een bot waarbij de huid intact is. Er ontstaat echter altijd een zeer uitgebreide beschadiging van de zachte weefsels in het gebied van de breuk.
Een open fractuur is een volledige breuk in een bot. waarbij de fractuurstukken door de huid heen steken. Bij dit soort verwonding is de kans op besmetting en infectie zeer groot.
Een gewone fractuur kan door een onjuiste behandeling een open fractuur worden. De scherpe botstukken kunnen namelijk gemakkelijk door de huid heen prikken.
Bij een samengestelde breuk zijn er een aantal volledige breuken die een bot in stukjes verdelen of versplinteren.

Ontwrichting

Een ontwrichting is een verplaatsing van twee beenderen die een gewricht vormen en ontstaat meestal ten gevolge van een beschadiging van het omringende zachte weefsel of het gewrichtskapsel. Soms kan een ontwrichting in verband staan met een fractuur, namelijk als er een breuk van het gewrichtsvlak aanwezig is. Een dergelijke verwonding is zeer ernstig en veroorzaakt meestal een blijvende vermindering van de beweegljkheid van het gewricht.

Verstuiking

Een verstuiking is een overrekking of verscheuring van de pezen of banden die een gewricht omgeven. Dit gaat meestal samen met kneuzing en zwelling van de zachte weefsels rondom het gewricht, maar er is geen ontwrichting of fractuur bij aanwezig.

Verrekking

Een verrekking is een overrekking of verscheuring van een spier en gaat vaak samen met verstuikingen, ontwrichtingen en fracturen.

Fracturen

Oorzaken

De meeste fracturen bij kleine huisdieren ontstaan door auto-ongelukken of door een val van grote hoogte. Een botbreuk ontstaat door directe kracht op de breukpiaats of door indirecte kracht op enige afstand van de breukpiaats (bijvoorbeeld als een hond uit een raam springt, op zijn voeten terecht komt en hierbij een bot boven in zijn poot breekt). In enkele gevallen zijn de botten zo verzwakt door een onvolledige voeding (alleen vlees), door botkanker of andere ziekten, dat door een vrij onbeduidende verwonding al een fractuur ontstaat.

Verschijnselen

  • Het plotseling optreden van hevige pijn in een bepaald deel van de poot.
  • Plaatselijke zwelling.
  • Vormverandering van de poot. Er is vaak een duidelijk verschil in omvang, vorm en lengte van de poot; dit valt vooral op als men het vergelijkt met de normale poot aan de andere kant van het lichaam.
  • Soms een knarsend geluid als de botstukken bij een geringe beweging langs elkaar schuren.
  • Verlies van functie en/of beweeglijkheid. Meestal bungelt de poot erbij en kan geen gewicht dragen.

Eerste hulp bij fracturen

Grondregels

  • Immobiliseer de breuk, zodat de beide botstukken niet nog meer schade en pijn kunnen veroorzaken.
  • Behandel de shock.
  • Behandel de wonden en andere verwondingen die erbij ontstaan zijn.
  • Vervoerde patiënt snel en veilig naar een dierenkliniek.
  • Doe geen poging om een fractuur te zetten en raak een bot dat uit een diepe wond steekt nooit aan.

Wijze van handelen

  • Doe de patiënt een muilband om, doordat hij veel pijn heeft zal hij zich zeker verzetten.
  • Legde patiënt op zijn zijde met de gewonde poot boven.
  • Pak het dier bij zijn nekvel en bij een huidplooi ter hoogte van de heupen op de rug en trek het zo op een deken of plank. gebruik dit als een soort slee om de patiënt uit het verkeer of een andere gevaarlijke situatie weg te halen. Als er niets bij de hand is om als slee te dienen moet u het dier voorzichtig over de grond slepen en er voor zorgen dat zijn poten daarbij loodrecht ten opzichte van het lichaam blijven. Op deze manier komen er geen verkeerde krachten op de gewonde poot.
  • Pas zonodig kunstmatige ademhaling toe en stelp de bloeding.
  • Probeer niet om zichtbare botfragmenten op hun plaats terug te brengen, bedek ze met een gaasje en verbind ze losjes om verdere besmetting te voorkomen.
  • Behandel de shock.
  • Zorg dat de gewonde poot en gewrichten niet bewogen worden.
  • Leg een geïmproviseerde spalk aan zodat de patiënt veilig vervoerd kan worden.
  • Ga snel naar een dierenkliniek. Leg het dier gedurende de reis met de gewonde poot naar boven.

Het spalken

Het is moeilijker om bij kleine huisdieren een noodspalk aan te leggen dan bij de mens omdat de poten van hond en kat, vooral de bovenste delen die dicht tegen het lichaam aan liggen, taps toelopen en meer hoeken hebben. Een spalk is dus meer van toepassing bij fracturen van de onderste rechte delen van de poten.

Als u maar enigszins het vermoeden hebt dat er een botbreuk bestaat, moet u de gewonde poot spalken of op andere wijze immobiliseren. Ook bij ontwrichtingen en verstuikingen is het wenselijk om een spalk aan te leggen.

Maak van materiaal wat u bij de hand hebt een geïmproviseerde spalk. Dubbelgevouwen kranten of tijdschriften, stukken karton of handdoeken geven genoeg steun. U kunt ook gebruik maken van smalle plankjes, rechte stokken, dubbelgevouwen kippegaas of horrengaas.

Het aanleggen van een spalk

  • De spalk moet zo lang zijn dat hij ook de gewrichten aan weerskanten van de breukplaats omvat.
  • Tussen spalk en huid moet u een goede polstering aanbrengen, vooral rond de gewrichten. (Als de spalk van opgevouwen handdoeken wordt gemaakt, hoeft u verder geen polstering aan te brengen.)
  • Als u de spalk van hout of ander onbuigbaar materiaal maakt, moet u twee aparte stukken nemen: één aan de buitenkant van de poot en één aan de binnenkant. Een spalk van kranten, tijdschriften, handdoeken of ijzerdraadmateriaal kunt u het beste in een U-vormige trog’ buigen en de poot dan in deze trog leggen.
Gerelateerde artikelen
Dieren EHBO: OntwrichtingenDe meeste ontwrichtingen ontstaan als gevolg van een ernstige val, een harde klap of een auto-ongeval. Als het zachte we…
Het indienen en de gevolgen van een echtscheidingsverzoekEen huwelijk kan op verschillende manieren eindigen. Echtscheiding is één van de manieren om het huwelijk te beëindigen.…
Ziekten van het bewegingsstelselZiekten aan het bewegingsstelsel zijn ziekten aan of van de spieren en de botten. Er zijn verschillende soorten die we e…
Letsels bij sportongevallen: fracturen en gewrichtsletselsFracturen en gewrichtsletsels zijn vaak voorkomende letsels bij het sporten. Meestal gaat het hier om vrij ernstige lets…
De Ottawa knee rules - uitsluiten van fracturen (breuken)De Ottawa knee rules - uitsluiten van fracturen (breuken)Net als de Ottawa enkelregels (Ottawa ankle rules) zijn de Ottawa knieregels (Ottawa knee rules) ontwikkeld om in een vr…

Reageer op het artikel "Dieren EHBO: Pootverwondingen"

Reacties

Nicol, 09-10-2017 16:42 #7
Mijn hond van ruim 40 kg. heeft een breuk (scheurtje) in zijn onder poot volgens de dierenarts.
Ik krijg pijnstillers mee en moet rustig aan doen! Ik vroeg om een spalk maar dat had geen zin zei de DA. Heeft ze gelijk? Ik denk nl. dat het zonder spalk alleen maar erger wordt.

Marlène, 17-07-2014 10:31 #6
Beste…,
Mijn hondje is pas van ong. 50 centimeter hoog uit mijn handen gesprongen. Toen hij op de grond kwam bleef hij maar janken en hij liep op drie poten. Nu als hij wel is springt van blijdschap begint hij ook opeens te piepen en loopt hij ook weer op drie poten. Of als we met hem aan wandelen zijn gaat hij ook ineens op drie poten staan. Heeft u enig idee wat dit kan zijn?

Groetjes Marlène

Kamsteeg, 27-03-2014 11:33 #5
Hoe verbind je een hondenpoot rond de enkel zodat de hond het er niet af kan krijgen?

Evelien van Hecke, 07-01-2014 08:49 #4
Beste,
mijn kat is 4 dagen geleden thuisgekomen met een zware verwonding aan haar linkervoorpoot (open wonde, huid weg, bot bijna zichtbaar maar er zit nog spierweefsel over). We hebben haar onmiddellijk naar de DA gebracht en zij meent dat ze ergens is blijven vasthaken. Er was ook een bloedvat geraakt en daarom bloedde ze zo hevig.
De DA heeft de wonde gehecht en de volgende dag mocht ze terug naar huis. Het voetje van haar poot was toen opeens echter zeer fel gezwollen en de zwelling trekt niet weg. Ze heeft er ook heel veel last van. De poot zelf en de wonde zijn niet gezwollen en geneest goed.
De DA vreest dat er een lymfevat geraakt is en dat ze nu opnieuw de wonde moet openen. Ik maak me nu een beetje zorgen en vroeg me af of dit nog goed kan komen.

Alvast bedankt voor uw reactie.
Groetjes, Evelien Reactie infoteur, 09-01-2014
Beste Evelien,

Vertrouw op de kennis en kunde van je DA. Denk wel dat alles goed komt.

Succes,

Sophocles

Marlies, 11-01-2013 13:16 #3
Heej

Wij hebben een zwerfkat met best wel veel kleine verwondingen. Hij heeft een grote verwonding op mijn poortje. Moet ik dat schoonmaken en verbinden?

Groetjes Marlies Reactie infoteur, 11-01-2013
Beste Marlies,

Hangt er een beetje vanaf hoe groot de verwonding is. Wel schoonmaken en in principe is verbinden niet nodig bij kleinere wondjes. Kat zal zelf de wond likken als het schoongemaakt is. Hou de kat dan el een paar dagen binnen zodat de wond niet weer vuil wordt.

Sophocles

Isaura, 16-11-2012 19:08 #2
Hoi,

Ik heb een stafford pup van 14 weken die last heeft van zijn poot. Hij kan er wel op staan en lopen maar de poot heeft een andere stand ten opzichte van zijn ''normale poot. De poot die wat mankeert staat naar buiten. Ik heb het dan over het onderste gedeelte van de poot tot aan zijn gewricht, zijn voorpootje dus.

Wat kan ik hier het beste aan doen en moet ik met de pup naar een dierenarts?

Groet,

Isaura Reactie infoteur, 17-11-2012
Beste Isaura,

Aangezien het nog een jong hondje is, is het inderdaad het beste om een dierenarts te raadplegen.

Zo te lezen denk ik dat het probleem tamelijk gemakkelijk te verhelpen is. Misschien is een spalkverbandje, of een gipsverbandje de oplossing. Maar zoals ik al schreef, ga hiermee naar een dierenarts.

Succes,

Sophocles

Gaby Adriaens, 18-10-2012 13:41 #1
We hebben een puppy van 4 maanden oud, een kruising tussen Jack Russel x Maltezer. Ze is vanaf een hoogte ongeveer 80 cm. naar gevallen en op haar achterste pootjes terecht gekomen. In het begin hinkte ze op haar drie pootjes, maar nu loopt ze al op haar vier pootjes en is ze even levendig als altijd, ze eet en drinkt ook nog goed. Toch merk ik dat ze nog niet helemaal steunt op haar éne pootje. Het is twee dagen geleden gebeurd. Wat kan ik nu zelf doen? Alvast bedankt voor uw reactie.
Gaby Adriaens Reactie infoteur, 18-10-2012
Beste Gaby,
Normaal geneest het vanzelf ( weekje of twee) als het een ontwrichting is, of een kneuzing van het spierweefsel maar ik denk dat je voor alle zekerheid moet laten controleren of er niets gebroken is.

Sophocles

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 02-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!