InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Dieren EHBO: Eerste hulp bij slangenbeten

Dieren EHBO: Eerste hulp bij slangenbeten

Velen nemen hun huisdier mee op vakantie. Leuk voor het dier en zijn baasje, maar hebt u er rekening mee gehouden dat in uw vakantieland ook slangen kunnen voorkomen.

Grondregels

  • Verminder de circulatie in het gebied van de bijtwond om de absorptie van het gif te vertragen.
  • Verwijder het gif uit de wonden.
  • Reinig en verbind de wonden.
  • Ondersteun zonodig de ademhaling en andere eventueel gestoorde functies van het lichaam tot veterinaire hulp aanwezig is.

Wijze van handelen

  • Doe het dier een muilband om. Het zal zich bij de behandeling van de pijnlijke wond trachten te verzetten.
  • Als u de bijtwond binnen een uur na ontstaan behandelt en als deze op een poot gelokaliseerd is, moet u tussen de wond en het lichaam een strakke (ong. 21/2 cm brede) zwachtel om de poot leggen.
  • Snijd met een scherp mesje de hoektandwonden in, evenwijdig aan de lengteas van de poot. Verleng de wond ongeveer 1 cm in de richting van de tenen.
  • Zo mogelijk moet u de wond uitzuigen om het gif te verwijderen. Reinig hem goed met water en zeep. Droog hem af en leg ijsblokjes op de wond. De ijsblokjes kunt u het beste in een plastic zak doen.
  • Geef geen alcohol of een ander stimulerend middel.
  • Brengt de patiënt zo snel mogelijk naar een dierenarts.

Paddengif

Er zijn negen soorten padden, die wel eens vergiftiging bij honden hebben veroorzaakt. Deze komen echter in semitropische klimaten voor. De speekseiklieren van de pad produceren een gif, dat, als het in de bek of de ogen van de hond komt, vrij ernstige verschijnselen kan geven. Dein Europese landen voorkomende soorten padden zijn echter zo weinig giftig, dat de kans op vergiftigingsproblemen voor een hond bij contact met een pad vrijwel nihil genoemd kunnen worden.

Preventie

  • Berg medicijnen en chemicaliën in de originele verpakking zorgvuldig op en plaats ze achter slot en grendel.
  • Gebruik verpakkingsmiddelen van giftige stoffen niet voor andere doeleinden.
  • Pas geneesmiddelen en chemische stoffen alleen toe zoals op het etiket vermeld staat. Let op de vervaldatum.
  • Ruim oude medicijnen en chemicaliën goed op (spoel ze door het toilet).
  • Laat uw huisdier niet aan planten, onbekende voorwerpen of afval knagen. Dit is in de eerste plaats in het belang van zijn gezondheid maar het voorkomen van dergelijk gedrag zal zeker ook voor zijn omgeving prettiger zijn.
  • Houd uw huisdier steeds goed in het oog. Rondzwervende dieren krijgen vaak slechte gewoonten en voordat u weet wat voor moeilijkheden uw dier zich op de hals heeft gehaald of veroorzaakt, kan uw hulp te laat komen.
  • Zorg dat u een eerstehulpkoffer bij de hand hebt.

Vergiften Centrum

Het Nationaal Vergiften Centrum in Bilthoven en het Anti-vergift centrum in Brussel beschikken over de meest recente gegevens inzake vergiftigingen en hun behandelmethoden. Artsen, dierenartsen en apothekers kunnen dit centrum dag en nacht telefonisch bereiken om informatie in te winnen. Ook de academische ziekenhuizen in de verschillende universiteitssteden kunnen op dit gebied inlichtingen verstrekken. Deze centra zijn er voor vergiftiging bij de mens, maar ook voor onze huisdieren kunnen ze van grote waarde zijn. Alvorens u uw dierenarts opbelt moet u zorgen de juiste naam van het middel te weten dat de vergiftiging veroorzaakt heeft. Er zijn tegenwoordig meer dan een half miljoen commerciële chemicaliën en huishoudelijke produkten op de markt die meer of minder schadelijk zijn voor mens en dier. De vergiften Centra verschaffen informatie over de giftige bestanddelen die in het desbetreffende middel aanwezig zijn en geven advies over de Juiste behandelingswijze.
Gerelateerde artikelen
Slangenbeet, wat moet u doen?Slangenbeet, wat moet u doen?Als u door een slang gebeten bent, kan dit erg pijnlijk en ook gevaarlijk zijn. Helaas kan het dodelijk aflopen als het…
Alles over slangengif en slangentandenSlangen staan bekend als enge, gevaarlijke dieren. Voor sommige soorten slangen is dit waar, maar vele zijn volledig ong…
Slangenbeten voorkomenSlangenbeten voorkomenGebeten worden door een slang is voor veel mensen een nachtmerrie. Hoe realistisch is die angst? Vrijwel alle slangenbet…
Het bezweren van slangenHet bezweren van slangenDit artikel gaat over het bezweren van slangen: hoe slangenbezweerders het doen, en wat voor gevolgen het heeft voor de…
Giftig en genezendGiftig en genezendSommige dieren kunnen dodelijk giftig zijn. Zij gebruiken dit wapen om te kunnen overleven. Voor de mens kan dit gif lev…

Reageer op het artikel "Dieren EHBO: Eerste hulp bij slangenbeten"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 29-01-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!