InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > De struisvogel, een geval apart

De struisvogel, een geval apart

De struisvogel is een loopvogel. Loopvogels hebben door de evolutie heen hun vermogen verloren om te vliegen. Hij kan dus niet vliegen, maar springt wel en terwijl beweegt hij met zijn vleugels zodat het lijkt dat hij toch probeert te vliegen. De struisvogel kan enorm snel lopen, tot max. 70 km/uur! Hij kan dit voor ongeveer 30 minuten aanhouden.

Struisvogels

Struisvogels zijn neotene dieren, wat betekent dat loopvogels in de loop der tijden hun metabole ontwikkeling steeds vroeger stopten, hoewel ze toch geslachtsrijp werden. Dit was een aanpassing om te kunnen overleven in een relatief nieuwe en vlug veranderende omgeving.

Deze neotenie zorgde ervoor dat de vleugels zich weinig ontwikkelden (ze hebben ook geen borstbeen meer waaraan de vliegspieren zich zouden kunnen vasthechten) en dat het verenkleed hetzelfde is als bij kuikens: onder de vleugels en op de nek zijn slechts amper veren te bekennen. De struisvogel heeft in tegenstelling tot andere vogels, die 3 of 4 tenen hebben, slechts 2 tenen.

Sociaal en nieuwsgierig

De struisvogel is een heel erg sociaal en nieuwsgierig dier. Het is ook altijd erg waakzaam, vooral tijdens het broedseizoen. Ze hebben een heel goed gezichtsvermogen (ze zien beweging op 3km!) en horen erg goed.

Struisvogeleieren

Struisvogeleieren zijn de grootste eieren die er bestaan. Een ei kan tot 1,5 kg wegen en ongeveer 20 cm groot worden. Het uitbroeden van de eieren duurt ongeveer 42 dagen op een temperatuur van 36,2°. Daarna verblijven de kuikens nog 3 dagen in de uitkipkas. Na ongeveer 10 maanden zijn ze geslachtsrijp.

Na ongeveer 1 jaar worden de kleuren duidelijker. Het mannetje heeft een zwart met wit verenkleed en het vrouwtje is eerder bruin-grijsachtig. Om te imponeren verleidt het mannetje het vrouwtje met een speciale paringsdans. Het mannetje maakt ook het nest, een put. Gemiddeld legt een hen drie eieren per week in de periode van mei tot en met september.

Hanen maken een dof geluid (vooral in het slachtseizoen), hennen maken geen geluid.

Kweken struisvogels

Struisvogels worden in België vooral gekweekt voor het vlees, en ook wel voor de huid en de veren. Het leder is stevig en duur. Struisvogelvlees is rood vlees dat weinig cholesterol en calorieën bevat. Van struisvogelvet wordt o.a. bodylotion en shampoo gemaakt.

Vroeger waren de struisvogels veel meer in trek. Voor een struisvogelei kreeg men toen ongeveer 10.000 Belgische Frank. Nu is dat slechts nog ongeveer 12 euro! België wordt wel het land van de eieren genoemd! Eén struisvogelei komt ongeveer overeen met een 25-tal kippeneieren. Zon ei weegt ongeveer 1,5 kg en wordt ongeveer 20 cm lang. Van maart tot september wordt er door het hennetje ongeveer één eitje per dag gelegd, en dit tussen 16u en 21u!
© 2007 - 2019 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Struisvogel (snelste tweevoeter)De struisvogel is de snelste tweevoeter ter wereld. Het is de enige vogel die niet in bomen kan zitten of kan vliegen. M…
Waarom vogels op één poot staan en andere feitenWaarom vogels op één poot staan en andere feitenWaarom vogels op een poot staan, ze op hoogspanningsdraden zitten, soms niet kunnen vliegen, ze niet tegen olie kunnen e…
De voeding van de struisvogelDe struisvogel is de grootste vogel te wereld. De haan kan wordt ongeveer 2 m hoog en heeft een gewicht van ongeveer 130…
De wonderlijke werking van emoe olieDe wonderlijke werking van emoe olieDe toepassing van emoe olie bestaat reeds duizenden jaren. Deze olie, afkomstig van de emoe, gebruikte de inheemse bevol…
Alles wat je wilt weten over KeniaAlles wat je wilt weten over KeniaKenia. Misschien niet het eerste land dat je te binnen schiet als je een vakantiebestemming zoekt, maar toch is het abso…

Reageer op het artikel "De struisvogel, een geval apart"

Reactie

Corry van der Schouw, 26-11-2010 15:12 #1
Op een struisvogelfarm in Zuid Afrika heb ik gehoord dat de struisvogel 19 nekwervels heeft. Ik heb vroeger op school geleerd dat alle gewervelde dieren hetzelfde aantal nek-, borst-, lende- en staartwervels heeft (een giraf heeft net als een muis 7 nekwervels). Ik heb bedacht dat de 12 borstwervels tot nekwervels moeten zijn geëvolueerd en heb een skelet van een struisvogel er op nageslagen en gezien dat er ribben aan de lendewervels zaten. Zijn hart en longen moeten dan ergens in zijn buikholte zitten. Hij heeft geen kiel aan het borstbeen (dit is voor de aanhechting van de vliegspieren, maar bezit wèl veel holle beenderen (vermindert het gewicht en is weer gunstig voor het vliegen). Ik kom er niet meer uit, kunt u mij verder helpen?

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 05-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!