InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > De grootste evenementen voor honden in Nederland

De grootste evenementen voor honden in Nederland

De grootste evenementen voor honden in Nederland In Nederland vinden er elk jaar een aantal grote evenementen voor honden plaats. Sommige zijn buiten, maar er zijn ook evenementen die overdekt zijn. Naar een evenement gaan is een goede manier om uw puppy te socialiseren en in veel gevallen is het goed voor de band tussen de baas en de hond. Let wel op dat zo'n dag erg vermoeiend kan zijn voor een hond, let goed op uw hond en geef hem/haar daarna eventueel de rust die hij/zij nodig heeft.

Algemene informatie

Evenementen voor honden kunnen voor hond en baas heel erg leuk zijn en goed voor de band. Toch houden niet alle honden van de drukte en zijn niet alle honden even sociaal. Bedenk goed of uw hond geschikt zal zijn om in de drukte tussen allerlei andere honden en soms andere dieren te lopen. Houd u hond bij twijfel altijd aangelijnd. Neem zelf voldoende water mee en zakjes om zijn behoefte op te ruimen. Bij sommige evenementen wordt er gevraagd om een inentingsboekje. Ga sowieso pas naar een evenement als uw hond zijn inentingen heeft gehad. Als uw hond een muilkorf draagt, vergeet deze dan zeker niet om te doen. Honden die agressief gedrag vertonen kunnen geweigerd of verwijderd worden. Zorg op zo'n dag voor voldoende water en rustmomenten voor uw hond.

Erkermederhondendag

De Erkermederhondendag wordt georganiseerd aan het Erkermederstrand in Zeewolde. Deze dag wordt altijd de laatste zaterdag van september gehouden. Het is een groots en drukbezocht evenement, maar dankzij het oppervlak van het terrein is er altijd een rustig plekje te vinden. Sommige bezoekers komen zonder hond, maar er zijn ook mensen met meerdere honden komen. De toegang voor de hondendag is gratis, maar u kunt ook tegen betaling blijven overnachten of barbecueën.

Er is voldoende parkeergelegenheid, maar de plekken dichtbij zijn al snel bezet. In de nabije omgeving kunt u de auto eventueel in het gras parkeren. De hondendag is deels op het gras en deels op het strand. Er zijn verschillende activiteiten te zien en dingen waar u aan mee kunt doen zoals onder andere:
  • jack russel race
  • behendigheid
  • dog dance
  • waterwerk
  • dog frisbee
  • pakwerk

Er zijn ook veel stands waar van alles voor hond en baas te koop is. Rondom de stands dienen de honden aangelijnd te zijn, maar langs het strand mogen de honden ook los lopen. Overigens is dit strand het hele jaar door toegankelijk voor honden.

Animal event

Animal Event is een jaarlijks terugkerend evenement dat begin mei wordt georganiseerd. Het Animal Event is niet alleen voor honden, maar eigenlijk voor alle (voornamelijk) huisdieren. Zo zijn er ook onder andere roofvogelshows, workshops met knaagdieren en demonstraties met paarden. U kunt de andere dieren dus ook op het terrein tegenkomen. Hou daarom uw hond goed in de gaten. Het terrein is vrij groot met meerdere pistes waarin demonstraties te zien zijn. Een aantal demonstraties zijn bijvoorbeeld:
  • flyball
  • dogdance
  • agility
  • hersenwerk
  • reddingshonden

U kunt ook zelf een aantal disciplines met uw hond uitproberen. De honden dienen wel aangelijnd te blijven en op sommige delen is uw hond niet toegestaan. Als uw hond agressie vertoont mag de entree geweigerd worden. In 2019 werd Animal Event door meer dan 30.000 mensen bezocht en waren er meer dan 200 stands aanwezig. Sommige onderdelen van het evenement zijn overdekt, dus ook bij wat regen is het Animal Event het bezoeken waard.

Dogpop

Dit evenement wordt sinds 2011 gehouden in Den Haag op het terrein van Avonturia de vogelkelder. Twee dagen zullen in het teken staan van hond en baas. Voor dogpop hoeft u geen entree te betalen. Het evenement is voornamelijk op een stenen ondergrond en wegens de locatie en drukte is het niet verstandig uw hond zomaar overal los te laten. Er zijn demonstraties van onder andere de volgende disciplines:
  • dogfrisbee
  • pakwerk
  • dogdance
  • ganzenhoeden
  • agility

Verder zijn er stands, is er een keuring voor zowel kleine als grote honden en kunt u deelnemen aan dogdiving. Bij dogdive is het de bedoeling dat uw hond vanaf de kant zover mogelijk het water inspringt.

De Winnershow

Hoewel er veel keuringen per jaar worden gehouden springt de Winnershow hier tussenuit. Dit is namelijk de grootste hondenshow van Nederland. De Winnershow wordt altijd half december gehouden. De show wordt gehouden in de Amsterdam Rai. Het evenement is overdekt en verdeeld over verschillende hallen. U kunt op de Winnershow niet aan heel veel dingen meedoen met uw hond, maar u kunt wel ontzettend veel verschillende rassen zien. De honden worden tijdens de show per ras gekeurd. De entreeprijzen en openingstijden worden nog bekend gemaakt. De voorwaarden van het meenemen van een hond zijn:
  • Voorwaarden:
  • Minimum leeftijd van de hond 16 weken
  • Aantoonbaar volledig geënt (entingsboekje meenemen)
  • Maximaal 1 hond per volwassen persoon

Denkt u er aan om een hond aan te schaffen? Dan is een bezoek aan de Winnershow ook zeker de moeite waard. Er zijn vele rassen die geshowd worden door mensen met ervaring met de rassen. Want hoe wel het een show is gaat het bij de aanschaf zeker niet alleen om het uiterlijk.
Gerelateerde artikelen
Hondenshows: soorten en beoordelingenHondenshows: soorten en beoordelingenWat is een hondenshow precies? Hoe gaat het in zijn werk en wie gaan er naar toe? Waarom doet iemand mee aan hondenshows…
De beste honden voor gezinnen met kinderenDe beste honden voor gezinnen met kinderenOm de beste hond te kiezen welke in een gezin met kinderen op moet groeien, is het verstandig om eerst wat huiswerk te d…
Signalen van dominantie en onderdanigheid bij hondenSignalen van dominantie en onderdanigheid bij hondenHonden communiceren met elkaar en met behulp van lichaamstaal. Honden geven een groot aantal signalen af voor ze daadwer…
De hoestende hond, wat veroorzaakt het kuchen?De hoestende hond, wat veroorzaakt het kuchen?Het gebeurt niet vaak dat honden hoesten. Wanneer dat wel het geval is wordt het kuchen meestal veroorzaakt door een vir…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martine552, Pixabay
  • www.winnershow.nl
  • www.dogpop.nl
  • www.erkemederhondendag.nl
  • http://www.animal-event.info/

Reageer op het artikel "De grootste evenementen voor honden in Nederland"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 30-05-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!