InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Lippizaner, witte schoonheid

De Lippizaner, witte schoonheid

De Lippizaner is één van de oudste paardenrassen ter wereld. Het is een barok type, met een droog hoofd, hooggeplaatste zwanenhals, lange rug, stevig plat kruis, korte voeten met stevige hoeven. Zijn ogen zijn helder en levendig, de oren middelgroot en wijde neusgaten.

Eigenschappen

  • Herkomst: Oostenrijk
  • Stokmaat: 1.50m tot 1.60m
  • Kleur: Schimmel, soms zwart en bruin
  • Karakter: Intelligent, evenwichtig, volhardend

Karakter

De Lippizaner is een paard met een levendig temperament. Hij wordt laat volwassen, maar is zeer geschikt voor de fokkerij en onder het zadel. Ze zijn heel intelligent en hebben humor, wat ook wel nodig is voor de veeleisende training. Ze hebben een grote mentale en fysieke kracht, wat zowel voor- als nadelen heeft. Ze kunnen grote successen boeken en heel snel leren, maar ze kunnen hun trainers ook wel wanhopig maken door hun mentale kracht wanneer ze zich verzetten. Verder hebben ze een heel goed karakter en beschikken over een behoorlijke dosis moed.

Geschiedenis

Deze schimmel uit het Sloveense Lipizza bestaat al meer dan vierhonderd jaar. Ze leefden in het Karstgebergte, waardoor ze krachtige benen en zeer harde hoeven hebben. Ze zijn beroemd om hun goede gezondheid en taaiheid. Lippizaners kunnen meer dan dertig jaar oud worden. In de loop der tijd werden de Lippizaners door de invloed van edele Spaanse paarden nog mooier en sterker. Hun beroemde witte kleur, die ze pas hebben rond hun zesde levensjaar, danken ze aan de Arabische paarden. Voordat ze gekruist werden met Arabieren, waren er bijna alleen maar donkere Lippizaners. Tegenwoordig zijn de schimmels het meest populair. Op de Spaanse Rijschool in Wenen is dit ras het enige ras dat daar toegelaten wordt.

Sinds 1920 werden de Lippizaners voor de Spaanse Rijschool gefokt op stoeterij Piber in Oostenrijk. Slechts de allerbeste hengsten redden het tot deze stal. Op de leeftijd van vier jaar kan de opleiding beginnen. Wanneer ze rustig aan de longeerlijn kunnen lopen, wordt het rechtuit rijden in de basisgangen getraind. Daarna volgt pas de eigenlijk gymnastisiering, de zijgangen en het verzamelde rijden. Het duurt jaren totdat de hengsten klaar zijn. De toppers op de Spaanse Rijschool zijn meestal al over de twintig, maar door hun voorzichtige training nog jaren inzetbaar.

Naamgeving

De Lippizanerhengsten hebben, volgens traditie, twee namen bij hun geboorte. De eerste naam verwijst naar de stamlijn van de vader en de tweede naam is die van de moeder. Bij de naamgeving van merrieveulens gaat men vaak terug naar de zesde tot achtste generatie. Uit deze drie generaties wordt een naam gekozen. Daarom krijgen merriestammen namen, die altijd weer terugkeren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Lippizaner, witte schoonheid"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 17-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!