InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Voer je hond geen botten: dit is ongezond!

Voer je hond geen botten: dit is ongezond!

Voer je hond geen botten: dit is ongezond! Het wordt algemeen aangenomen dat het normaal en gezond voor een hond is om botten te eten. Toch kan het eten van botten een serieuze bedreiging vormen voor de gezondheid van je huisdier. Er zijn minstens 10 redenen waarom het eten van en kauwen op botten gevaarlijk kan zijn voor je hond. Sommige hondeneigenaren denken dat het veilig is om hun huisdier grote botten te geven, zoals die uit een ham, knie of ander gebraad. Onafhankelijk van hun grootte is het voeren van botten altijd een risico. Door je hond een bot voor te schotelen vergroot je de kans op een tochtje naar de dierenarts, meteen of enkele dagen later, op een spoedoperatie of zelfs op de dood. Botten zijn vaak broos, met name kippenbotten of gekookte botten, en kunnen makkelijk versplinteren en in scherpe delen uiteenvallen.

10 redenen waarom het geen goed idee is om je hond een bot te geven

Risico op gebroken tanden of kiezen

Botten zijn zeer hard waardoor het risico op een tandbeschadiging altijd aanwezig is. Overigens treedt dit niet alleen op bij onze huishond. In gevonden schedels van overleden wolven worden regelmatig dezelfde beschadigingen waargenomen.

Risico op mond- of tongbeschadigingen

In het mondgebied bevinden zich sterk doorbloede weefsels. Wonden in de mond kunnen daardoor ongelooflijk sterk bloeden waardoor ingrijpen door een dierenarts al heel snel geïndiceerd is.

Botdelen (met name mergpijpjes of soepbotten) kunnen klem komen te zitten om de onderkaak

Zo'n mooi rond of ovaal botstuk met een opening in het midden -waar merg in heeft gezeten- past vaak precies om de onderkaak van de hond. Bij het afkluiven van de vleesrestjes of het uitlikken van het merg kan dit botdeel zo om de kaak - vaak achter de hoektanden- vast komen te zitten. Als je als eigenaar dit niet meteen doorhebt, of de hond raakt in paniek en laat niet toe dat je aan zijn kop komt, dan zwelt het zachte weefsel van de kaak op waardoor het bot nog meer vastgeklonken raakt. Bij ernstige zwelling en een niet meewerkende hond zal een dierenarts de hond onder een lichte anesthesie moeten brengen zodat daarna in alle rust het bot verwijderd (al dan niet door het door te zagen) kan worden.

Bot kan klem komen te zitten in de slokdarm

De hond kan kokhalzen om zo te proberen het botdeel weer terug in de mond te krijgen. Soms zit het echter te diep waardoor je in eerste instantie niet merkt dat dit gebeurd is.

Bot kan de luchtpijp in schieten

Als de hond per ongeluk een klein stukje bot inhaleert kan dit de luchtpijp in schieten (het verkeerde keelgat in), met benauwdheid als gevolg. Vanzelfsprekend is dit - als het de hond niet lukt om het uit te hoesten- een spoedgeval die zo snel mogelijk door een dierenarts dient te worden behandeld.

Botdelen kunnen in de maag blijven zitten

Ook al lukt het de hond een behoorlijk deel van een bot door te slikken dan kan het toch gebeuren dat dit stuk te groot is om door de maaguitgang richting de darmen te gaan. De dierenarts zal dan -afhankelijk van de grootte- het deel moeten verwijderen door middel van een endoscopie (hierbij wordt met een flexibel camerabuis in de maag gekeken en kan soms met een tangetje de boosdoener worden vastgepakt en via de slokdarm en mond worden teruggetrokken) of door een echte operatie waarbij de maag moet worden geopend.

Botdelen kunnen vastlopen in de darmen en een blokkade veroorzaken

Een hond met dit probleem zal op een gegeven moment (blijven) braken en steeds minder eten. Als daar niets aan gedaan wordt kan het dier doodziek worden. Een operatie - zo snel mogelijk na de diagnose- is nodig. Alleen als snel wordt ingegrepen kunnen de darmen gespaard blijven, bestaat de blokkade langer dan kan een deel van de darmen een gestoorde bloedvoorziening hebben opgelopen en moet worden verwijderd.

Bot kan obstipatie geven

Scherpe stukjes bot in de darmen kunnen, met name aan het laatste stuk van de darm - de endeldarm, pijnklachten geven waardoor de hond zich niet meer wil ontlasten, met een verstopping als gevolg.

Risico op het optreden van endeldarmbloedingen

Als de scherpe stukjes bot in de endeldarm de wand beschadigen kunnen bloedingen optreden die zeer vervelend en ernstig van aard kunnen zijn. Een bezoek aan de dierenarts is aan te raden.

Risico op een buikvliesontsteking

De scherpe stukjes bot kunnen ook door de maagwand of de darm heen prikken. Hierdoor kunnen bacteriën uit de darminhoud in de buikholte terecht komen en een buikvliesontsteking (peritonitis) veroorzaken. Dit is potentieel dodelijk en vereist altijd een behandeling door en dierenarts of kliniek.

Zorg ervoor dat je botten afkomstig van je eigen maaltijden op een dusdanige manier weggooit dat je huisdier er niet bijkan!

Synthetische botten, varkensoren en buffelhuiden

Nepbotten of 'botten' bestaande uit een ander -veelal geperst materiaal- zijn niet per definitie wel veilig voor je hond. Zelfs als door de fabrikant wordt beweerd dat deze botten volledig verteerbaar zijn kunnen ze nog - met name als er grote delen worden ingeslikt- voor een verstopping of een verstikking zorgen. Alleen honden die goed kauwen op dit soort producten en er relatief lang overdoen om ze te consumeren kunnen dit soort producten - altijd onder toezicht! - gebruiken. Let erop dat je het juiste product voor de grootte van je hond uitzoekt. Breek producten die voor een groter of zwaarder dier bedoeld zijn niet in stukken om ze aan een kleinere, lichtere hond te geven. Daar kunnen grote problemen van komen.
Tot slot: Blijf er altijd bij als je hond knaagt of kauwt aan een hondensnack. Hou ook een paar dagen in de gaten hoe de hond zich voelt als hij een snack heeft gekregen die hij nog niet eerder heeft gehad. Let op de ontlasting, de vorming van (veel) gas, z'n eetlust en de gevoeligheid van zijn buik.

De risico's voor de hond bij het kauwen op botten:

  • gebroken tanden,
  • mondbeschadiging,
  • stikken,
  • blokkade van de darmen,
  • constipatie,
  • rectale bloeding,
  • infecties,
  • dood.

Disclaimer: Dit is een informatieve tekst. Bij twijfel over de gezondheidstoestand van je hond of ander huisdier raad ik je aan contact op te nemen met de dienstdoende dierenarts. Hoewel de mogelijkheid bestaat onder dit artikel opmerkingen te plaatsen kunnen geen webconsulten worden gegeven. Vermoed je dat je dier ziek is zoek dan zo snel mogelijk diergeneeskundige hulp!
© 2011 - 2019 Dierendokter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gebrek aan eetlust bij een hondHonden die te dik zijn eten vaak te graag, echter een hond die maar iedere keer kleine beetjes eet en zonder veel enthou…
Probleemgedrag bij Honden: trekken aan de lijnIn ieder bos en aan ieder strand is het te zien: baasjes die voort worden getrokken door hun hond. Heeft u een klein hon…
Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Veel hondeneigenaren hebben er last van. Een hond die aan de meubels knaagt, bijt of kauwt. Het is een vervelend verschi…
Bronnen en referenties
  • http://www.fda.gov/downloads/ForConsumers/ConsumerUpdates/UCM209196.pdf
  • http://www.recordnet.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111119/A_LIFE1202/111190305/-1/a_life
  • http://kb.rspca.org.au/What-should-I-feed-my-dog_263.html

Reageer op het artikel "Voer je hond geen botten: dit is ongezond!"

Reacties

Marja, 30-10-2016 19:08 #2
Goedeavond, mijn hond is nu bij dierenarts met verstopping en nierfalen na het eten van de runderbotten die hornbach te Groningen verkoopt. Straks hoor ik na operatie of hij in leven blijft. Kan ik hornbach aansprakelijk stellen?
mvgr Marja Reactie infoteur, 06-12-2016
Beste Marja

Ik hoop dat alles goed is afgelopen. Wat betreft een eventuele schuldvraag, ik ben bang dat je die niet bij de verkoper van botten neer kunt leggen. Wellicht kan een jurist je daar betere informatie over geven.

Yvette van Veldhuijsen, 08-10-2013 13:24 #1
Het ene bot is het andere bot niet. In dit artikel word alles op een grote hoop gegooid. Dragende botten zeker van groot vee zijn idd gevaarlijk.

Echter BARF-ers geven dat soort botten ook niet.

Dragende botten van grote dieren hebben een hogere botdichtheid als bijv. ribben. Ribben van de ene dier soort zijn weer minder hard als van de ander. Bovendien moet een hond al een tijdje vlees eten en weer de natuurlijke PH waarde van het maagsap hebben om bot te kunnen verteren. Je hebt dus beginners bot en botten waarbij de hond al een tijdje moet BARFen om dit te kunnen verteren.

Mi kan een onnatuurlijke PH waarde van het maagsap veel meer kwaad.

De genoemde risico's zijn er bij elk soort eten:

gebroken tanden,
mondbeschadiging,
stikken,
blokkade van de darmen,
constipatie,
rectale bloeding,
infecties,
dood.

Al deze risico's zijn er ook bij het eten van brokjes!

Maar ja niet eten levert zeker een dode hond op dan maar liever natuurlijk eten.

Infoteur: Dierendokter
Laatste update: 08-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!