InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Verzorging van de koningspython

Verzorging van de koningspython

Verzorging van de koningspython De koningspython is één van de populairste slangen als huisdier. Zijn rustige karakter, mooie verschijning en makkelijk onderhoud spelen hierin een grote rol. Dit artikel beschrijft het houden van de koningspython als huisdier.

Waarom een slang als huisdier

Vanaf het begin der mensheid zijn mensen al geïnteresseerd in deze wezens. Ze zijn teruggevonden op rotstekeningen en schilderwerken van het begin der mensheid. Dus is het niet verbazend dat we nu nog steeds gefascineerd zijn door slangen. Het houden van slangen vergt zeer weinig tijd. Daar ze ongeveer 1 keer per week eten, niet gestoord willen worden, en slechts om de paar dagen hun behoefte doen.

Waarom de koningspython

Hoewel de naam vele mensen afschrikt is dit zowat de braafste onder de slangen. In plaats van aan te vangen rolt deze slang zich op in een balletje. Vandaar de Engelse benaming ball python. De grootte van het dier is ook een aantrekker voor vele mensen. De koningspython zal nooit uitgroeien tot een slang van enkele meters waar je zelf schrik van zou krijgen maar heeft toch een mooie dikte voor zijn lengte en blijft geen dun 'potloodslangetje' zoals dat wel eens genoemd wordt.

Voeding

Of je het nu wilt of niet, maar een koningspython eet nu eenmaal vlees. Dit kan onder de vorm van knaagdieren, reptielen en vogels. Daar knaagdieren het best voorhanden zijn zoals muizen en ratten wordt dit het meest gegeven. Toch is een koningspython niet vies van af en toe eens een kleine vogel of een kuiken. Variatie in het dieet is zelfs goed. Een belangrijke regel voor het voederen van slangen is dat men een prooi voert die ongeveer even dik is als het dikste gedeelte van de slang. Bij jonge koningspythons komt dit neer op een kleine muis en bij de volwassen exemplaren op een kleine rat. De frequentie van het voeren is ook van belang. Voor een jong exemplaar kan men wekelijks aanhouden terwijl een volwassen koningspython die kleine ratten opeet gerust om de 2 of 3 weken gevoerd kan worden.

Huisvesting

Een geschikt terrarium voor een volwassen koningspython is ongeveer 1 meter lang en 50 cm diep. Koningspythons zijn niet echt klimmers dus hoger als 30-40 cm hoeft het terrarium niet te zijn. Voor de verwarming gebruikt men best een warmtebron waarmee men een hotspot kan creëren. Een lamp is hier uitermate voor geschikt. Op de hotspot dient het ongeveer 32 graden te zijn terwijl het in de het koudste gedeelte van de bak niet onder de 25 graden komt. Om dit te regelen kan men best een thermostaat aansluiten. De temperatuur hoeft 's nachts niet lager te liggen en de thermostaat kan dus constant op dezelfde instelling staan. Een koningspython neemt graag eens een badje dus zorg voor een drinkbak waar de slang helemaal in kan. Let er wel op dat dit water om de paar dagen ververst wordt want door de warmte kunnen hier snel bacteriën in groeien. Als bodembedekking kan men best houtsnippers gebruiken of aspen snakebedding. Deze nemen genoeg vocht op bij het urineren maar zijn niet te stoffig voor de slang zoals de typische houtschilfers die men gebruikt bij hamsters en dergelijke.

Over de koningspython

  • Latijnse naam: Python regius
  • Engelse naam: Ball python
  • Lengte: 1.2 tot 1.5 meter. Vrouwtjes zijn groter en dikker dan mannetjes
  • Natuurlijke leefomgeving: Zuid-Afrika
  • Vochtigheid: 60%-80%
  • Gewicht: +- 2.5kg (vrouwtjes)
  • leeftijd: 20 jaar

Lees verder

© 2011 - 2019 Bienstman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sipa, Pixabay

Reageer op het artikel "Verzorging van de koningspython"

Reacties

Daniel, 28-07-2017 22:25 #2
Hallo. Ik heb 4 koningspythons in 1 terra zitten 120x60x60. Vanaf het begin al in deze terra wil ik overgaan op led verlichting en de 2 hallogeen spots eruit halen. Ik heb de verlichting en ook de warmtekabel aangesloten op een thermostaat.

Cindy, 10-05-2013 11:53 #1
Wij hebben een koningsphyton die al 4 maanden niet eet, niet verveld, haast niet beweegt en geen ontlasting. Verschillende voedingsmiddelen hebben wij geprobeerd maar haalt niks uit. Heeft u een advies voor ons wat te doen? Reactie infoteur, 02-06-2013
Laat de slang eens een week of 2 volledig gerust zodat deze geen stress heeft. Probeer dan nogmaals te voeden. Indien de slang blijft weigeren kan je eens een dierenarts contacteren om te zien of alles in orde is.

Infoteur: Bienstman
Laatste update: 09-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Slangen houden
Reacties: 2
Schrijf mee!