InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Dinosaurus Mapusaurus jaagt in groepen

Dinosaurus Mapusaurus jaagt in groepen

De Dinosaurus Mapusaurus is een enorm groot vleesetend prehistorisch roofdier dat in tegenstelling tot andere Dino´s in groepen jaagde. Het teamwerk onder de Mapusaurus zorgde voor een goede maaltijd. Waar is de Mapusaurus gevonden? Hoe groot was de dinosaurus Mapusaurus? Wanneer leefde de Mapusaurus? Als de Mapusaurus niet de grootste carnivoor dino was, welke dinosaurussen zijn dan nog groter?

Theropod dino

De dinosaurus Mapusaurus is een theropod dinosaurus. Een theropod is een dinosaurus met de volgende kenmerken:
  • Vleesetend dinosaurus, een carnivoor,
  • Een enorm groot beest was,
  • Leefde tijdens het tijdperk Jura en/of Krijt,
  • Liep op zijn sterke achterpoten.

Prehistorisch roofdier

De dino´s zijn prehistorische roofdieren die sinds 65 (67) miljoen jaar zijn uitgestorven. Totdat de dino´s uitstierven waren zij oppermachtig op aarde. Sommige dino´s waren zulk enorme beesten dat het amper is voor te stellen dat zij op aarde rondliepen. De grootste 5 carnivoren onder de dinosaurussen, waaronder de Mapusaurus, hadden een grote angstfactor.

Wanneer

Wanneer leefde de Mapusaurus? De dinosaurus Mapusaurus leefde rond het late Krijt tijdperk. Het late Krijt is het laatste gedeelte van het tijdperk van de dinosaurussen.

Waar

Waar kwam de Mapusaurus voor? Tijdens het bestaan van de dinosaurus Mapusaurus ontstond vanuit het supercontinent onze huidige continenten. Fossielen en skeletten van de Mapusaurus zijn in Argentinië gevonden.

Verwant

De dinosaurus Mapusaurus vertoont grote gelijkenis met zijn iets grotere neef de Giganotosaurus. De Mapusaurus was nauw verwant met de Giganotosaurus. Vooral de bouw van het bovenbeen van de dinosaurus Mapusaurus komt sterk overeen met de bouw van het bovenbeen van de Giganotosaurus.

Opgravingen

De opgravingen van de versteende restanten van de Dinosaurus Mapusaurus zijn in Argentinië begonnen in het jaar 1995 en duurde tot 2001. Na jarenlang onderzoek kwam pas in 2006 naar buiten dat wetenschappers vermoedelijk de grootste carnivoor onder de dinosaurussen hadden gevonden. Inmiddels is bekend dat de Mapusaurus bijzonder groot is, maar niet de grootste onder de dino´s is. Na de eerste vondsten, is er op dit moment een nagenoeg compleet skelet van de Mapusaurus.

De naam

Waar komt de naam Mapusaurus vandaan? De naam Mapusaurus komt uit de lokale taal vandaan, Mapu betekent “aard.” Samen moet de naam Mapusaurus gezien worden als Aard reptiel.

Grootste carnivoor

Als de dinosaurus Mapusaurus niet de grootste carnivoor onder de dino´s was, welke dino was dan het grootste? Aangezien wetenschappers vermoeden dat er nog veel soorten dinosaurussen ontdekt moeten worden, is het rijtje van de grootste 5 carnivoren onder de dino´s op dit moment:

Jager

De dinosaurus Mapusaurus was een geducht jager : deze dino jaagde in groepsverband. Door het teamwork was er altijd garantie van een goede maaltijd. Vermoed wordt dat deze Mapusaurus in groepen jaagde zodat ze de nog grotere dinosaurussen konden aanvallen.

Mapusaurus

Hoe groot was deze Mapusaurus dinosaurus? Enkele maten van de dino Mapusaurus:
  • Hoogte: 4 meter,
  • Lengte: 12 meter,
  • Gewicht: 4 ton,
  • Kopgrootte: 1 meter.
Gerelateerde artikelen
Dinosaurus Giganotosaurus, was hij de grootste dino ooit?Dinosaurus Giganotosaurus, was hij de grootste dino ooit?Het prehistorisch roofdier Giganotosaurus bezit een naam die doet vermoeden dat hij de grootste carnivoor ooit was. Maar…
T–Rex, de bekendste dinosaurus onder de dinosaurussenDe Tyrannosaurus Rex (T Rex) is mede dankzij Hollywood films als Jurassic Park, de bekendste dinosaurus onder de dino´s.…
De moeilijke naam dinosaurus: CarcharodontosaurusDe moeilijke naam dinosaurus: CarcharodontosaurusDe dinosaurus Carcharodontosaurus dankt zijn naam aan zijn dodelijke en gekartelde tanden. De tanden van deze dino lijke…
Dinosaurus Spinosaurus, de grootste dino ooit op aardeDinosaurus Spinosaurus, de grootste dino ooit op aardeDinosaurussen zijn uitgestorven prehistorische roofdieren, ze blijven tot de verbeelding spreken. Sommige dinosaurussen…
Weetjes over de dinosaurusWeetjes over de dinosaurusReusachtig, angstaanjangend, met geweldige tanden en klauwen, dit beeld van dinosaurussen is al lang niet meer tekenend.…
Bronnen en referenties
  • http://news.nationalgeographic.com/news/2006/04/0417_060417_large_dino.html
  • http://www.sciencedaily.com/releases/2006/04/060418174738.htm
  • http://www.nhm.ac.uk/nature-online/life/dinosaurs-other-extinct-creatures/dino-directory/detail.dsml?Genus=Mapusaurus
  • http://www.dinosaurus.net/kb/kortnieuws2006.htm
  • http://www.greendiary.com/entry/new-dinosaur-species-unearthed-is-it-the-largest-meat-eating-dinosaur/

Reageer op het artikel "Dinosaurus Mapusaurus jaagt in groepen"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 27-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Schrijf mee!