InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Worminfecties bij het paard herkennen en voorkomen

Worminfecties bij het paard herkennen en voorkomen

Een worminfectie is een vervelende vorm van een parasitaire infectie. Bij zon soort infectie kan de conditie van het paard erg achteruit gaan, bepaalde wormsoorten kunnen echt gevaarlijk zijn. Worminfecties zijn goed te voorkomen, mits bepaalde maatregelen getroffen worden en er goed opgelet wordt.

De cyclus van de worm

Een paard komt aan een worminfectie doordat het eitjes opneemt uit de omgeving die terecht zijn gekomen in de bodem, het hooi, stro, gras of water. Het paard eet of drinkt de eitjes op, de eitjes komen uit in het lichaam en zo heeft het paard wormen binnenin zijn lichaam. De wormen leggen eitjes dat het paard via de mest weer uitscheidt en zo kunnen andere paarden besmet raken.

Symptomen van een worminfectie

De wormen zijn meestal goed te zien in de mest, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Andere symptomen van een worminfectie zijn diaree, niet goed kunnen verharen of een slechte vachtconditie, vermagering, opgezette buik, sterk verminderde of sterk vermeerderde eetlust. Als de infectie niet wordt bestreden kunnen ergere symptomen voorkomen, zoals koliek, inwendige bloedingen en longproblemen.

Wormenkuur

Wormenkuren toedienen is een effectieve en makkelijke manier om een worminfectie te voorkomen. De kuur is een plastic spuit gevuld met pasta, die eens in de 6-12 weken oraal aan het paard wordt gegeven. De wormenkuren moeten op recept bij een dierenarts (of via een ruitersportzaak) gehaald worden, meestal voor een heel jaar. Het is belangrijk om alle paarden in een kudde hetzelfde middel te geven, allemaal in één keer. Binnen het jaar moet er met verschillende middelen ontwormd worden, dit om resistentie te voorkomen. Ook een te hoge of te lage dosis wormenkuur kan resistentie opwekken. Sommige wormenkuren zijn schadelijk voor drachtige merries en veulens, let hier dus goed op en vraag aan de dierenarts welke wel geschikt zijn.

Weidebeheer

Een andere, zeer belangrijke, maatregel om te zorgen dat wormen geen kans krijgen is het goed schoonhouden van weide en stal. Als er elke dag mest weggehaald wordt kan de besmettingsdruk laag gehouden worden. Het moet zelfs mogelijk zijn om een worminfectie te voorkomen door alleen goed weidebeheer, maar dit is alleen mogelijk wanneer er veel weide beschikbaar is en er niet een al te groot aantal paarden op staat. Er moet dan wel veel afgewisseld worden tussen stukken land. In praktijk is dit bijna onmogelijk in Nederland, door het ruimtetekort.

Het frequent weghalen van mest en wormenkuren toedienen is dus van belang om een goede gezondheid voor uw paard te behouden. Doordat er resistentie kan optreden en het paard daar ernstige klachten van kan krijgen is het belangrijk om uw dierenarts te raadplegen bij het optreden van bovenstaande symptomen.
© 2011 - 2019 Appleann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Worminfecties bij het paard herkennen en voorkomen"

Infoteur: Appleann
Gepubliceerd: 27-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!