InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De libel en waterjuffer

De libel en waterjuffer

De libel en waterjuffer Van de meer dan 5000 soorten libellen en waterjuffers die er bestaan zijn er maar 69 waargenomen in België en 74 in Nederland. Aan de hand van hun twee paar stevige vleugels, lange slanke lijf, hun grote facetogen en mooie kleuren zijn libellen makkelijk te onderscheiden van andere insecten.

Korte informatie

De libel is een dier dat thuis hoort bij de klasse van de insecten en de orde van de odonata met als onderorde de anisoptera("echte" libellen) en de zygoptera(waterjuffers). De grote van een libel kan verschillen tussen de 3 en de 15 cm en heeft een gewicht van nauwelijks een paar gram. Een keer op het einde van het leven van de libel legt deze eieren in het water en ontstaan er larven die 1-5 jaar in het water leven en als deze eenmaal een libel is geworden leeft het insect nog slechts enkele weken als het al niet eerder is opgegeten door een van haar natuurlijke vijanden bv. kikkers,vissen en vogels. De libel voedt zich met insecten en schaaldieren die ze vindt in zowat alle zoetwater plaatsen ter wereld.

Verschil libel en waterjuffer

Er bestaan 2 groepen van libellen namelijk de "echte" libellen en de waterjuffers. Om het verschil te zien tussen beiden dieren moet je goed kijken hoe het insect zijn vleugels in rust houdt. de "echte" libel houdt haar vleugels altijd van elkaar dus uitgespreid, te vergelijken met een vliegtuig, terwijl de waterjuffer het tegenovergestelde doet dus haar vleugels samenvouwen boven de rug. Ook is de "echte" libel redelijk robuuster en groter gebouwd.

Van water naar land

Zoals al gezegd legt het wijfje op het einde van haar leven de eieren in het water. In het water ontstaat dan een larve die daar het grootste deel van zijn leven gaat door brengen. Zoals alle insecten ondergaat ook de libel een aantal gedaanteverwisselingen waarbij de ouder huid wordt afgeworpen en een nieuw tevoorschijn komt na ongeveer 10 gedaanteverwisselingen houdt het leven in het water op en komt langs een plant uit het water. Tijdens het verplaatsen van water naar land ondergaat het insect zijn laatste wissel die er voor zorgt dat ze kan vliegen.

De vlucht

Libellen zijn te zien in de periode van mei tot oktober als deze dagen dan ook nog eens warm en met een aanwezige zon zijn. Dit insect verplaatst zich met zijn vleugels aan een snelheid van 50km per uur. Buiten deze topsnelheid voor zo'n klein beestje kan deze ook nog trucs zoals achteruit vliegen of gewoon stil hangen. Om 50km per uur te gaan slaat de libel slechts 20 keer de vleugels per seconde dit in tegenstelling tot de mug die dit 1000 keer per seconde doet.

Eten

Larven van libellen voeden zich met levende diertjes zoals larven van andere dieren, weekdieren,schaaldieren en zelfs kikkervisjes. De volwassen libel vangt haar prooi in de lucht met haar poten vooral andere insecten zoals vlinders en muggen staan op het menu. Dit alles is te danken aan haar schitterende facetogen waarbij ze alle dieren in een omtrek van 40m kan waarnemen.
© 2011 - 2019 Mvg2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • "Artis Historia"

Reageer op het artikel "De libel en waterjuffer"

Reactie

Hetty, 14-06-2013 17:13 #1
Dikwijls zit er een waterjuffer op mijn vensterbank. Binnen in de keuken. Het lijkt of het diertje dood is. Maar als ik het zachtjes aan raak, dan vliegt het iets omhoog. Vervolgens laat ik het maar. Na een paar dagen zie ik hem niet meer. Ook zie ik buiten soms een klein vogeltje, die een waterjuffer uit de lucht grist. Dan denk ik, dan is het toch beter af op mijn vensterbank.

Infoteur: Mvg2011
Gepubliceerd: 09-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!