InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Camouflage bij dieren

Camouflage bij dieren

Camouflage bij dieren Sommige dieren hebben een pantser of een of ander fysiek wapen en gaan het gevecht aan met de aanvaller maar een zwak dier moet zich op een of andere manier onopvallend maken

Aanpassing

Bij veel dieren zie je een algemene vorm van camouflage: strepen, vlekken en vegen. Zo is een tijger nauwelijks te herkennen in hoog gras. Een luipaard of ocelot is bijna niet waarneembaar in schawudrijke gebieden door hun vlekken. Voor ons lijken dit vaak juist heel opvallende eigenschappen maar dit komt omdat we ze zelden zien in hun natuurlijke omgeving. Dieren die rusteloos kunnen blijven zitten en hun ogen kunnen verbergen ( die verraden hen meestal) hebben de grootste overlevingskans.

Driedimensionale vormen

Dieren hebben natuurlijk driedimensionale vormen, een tweedimensionale vorm zou minder opvallend zijn dus dit verraadt hen maar hier zijn een aantal dieren ook weer aan aangepast. Zo heeft de antilope 3 verschillende variaties van bruin in zich dit opdat als de zon op het dier zou schijnen het het dier minder opvallend maakt.

Kleuren

Het makkelijkste om niet op te vallen is gewoon de kleur van de achtergrond aannemen. Dit zien we vaak bij bodemvissen die gewoon dezelfde kleur hebben als de kiezeltjes of het zand. Of denk maar eens aan ijsberen op de noordpool. Sommige dieren zoals kameleons en platvissen veranderen zelfs met de achtergrond mee. Dit alles heeft te maken met het intrekken en verwijden van pigmentcellen.

Mimicry

Dit is een speciale vorm van camouflage waarbij het dier sprekend lijkt op details uit zijn leefgebied. Iedereen kent wel de wandelende takken die nauwelijks te onderscheiden zijn met echte takken. Andere voorbeelden zijn vlinders die lijken op vogelpoep of de gebladerde zeedraak die lijkt op een zwevend sliertje zeewier.

Half-verstoppen

Dit is een methode waarbij de dieren niet vluchten naar een volledig beschutte plaats maar zorgen dat de kop met de ogen nog zichtbaar zijn dit opdat ze hun omgeving in de gaten kunnen houden. Een aantal bodemvissen doen dit en flapperen vervolgens met hun staart waardoor het opgewaaide zand op hen terecht komt. Een trompetvis verstopt zich en sluit zich vervolgens gewoon aan bij een school passerende vissen.

Slot

Bij duizenden soorten dieren is dit 'de' manier om te overleven zowel bij predatoren als bij prooidieren. Ook hebben dieren zich door de jaren heen aangepast o.a aan de industriële revolutie. Door de hoge CO2 uitstoot zijn heel wat bomen donkerder geworden. Ook heel wat soorten motten zijn van een lichtere kleur naar een donkere kleur gegaan.
© 2011 - 2019 Mvg2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Waarom hebben zebra's strepen door Desmond Morris

Reageer op het artikel "Camouflage bij dieren"

Infoteur: Mvg2011
Gepubliceerd: 29-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!