InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > 6 tips voor een sterkere band tussen paard en ruiter

6 tips voor een sterkere band tussen paard en ruiter

6 tips voor een sterkere band tussen paard en ruiter Iedere paardeneigenaar droomt van een sterke band met zijn paard. We hopen allemaal dat ons paard ons blindelings vertrouwt en voor ons door vuur gaat. Zo'n sterke band krijgt men echter niet zomaar, mens en paard moeten naar elkaar toegroeien en elkaars taal leren spreken. Allereerst is het van belang om te begrijpen hoe het paard de wereld ziet. Het paard is een prooidier. Dit betekent dat het paard behoedzaam is, snel leert en een bepaald ervaring nooit meer vergeet. Het paard kan binnen enkele seconden van rust in uiterst alerte en gefocuste staat overgaan. Het paard zal zich, indien nodig, verdedigen door een fikse trap uit te delen. Het zal bijten als het zich in het nauw gedreven voelt.

Hoe het paard waarneemt

  • Gehoor - Paarden kunnen hogere tonen waarnemen en zachtere signalen opvangen dan mensen. Doordat zij hun oorschelpen kunnen draaien kunnen ze de geluiden goed waarnemen, ongeacht de richting waaruit de geluiden komen.
  • Reuk - Paarden ruiken bijna net zo goed als honden. Dit betekent dat ze geuren kunnen opvangen van meer dan een kilometer afstand indien de windrichting juist is.
  • Zicht - Doordat de ogen van het paard zich aan de zijkant van het hoofd bevinden, kunnen paarden bijna 360 graden om zich heen kijken. Recht voor zich hebben ze echter een blinde vlek.

Tips om een beter band op te bouwen met uw paard

Ga zo vaak mogelijk naar uw paard toe

Vraag hem niet elke keer dat u komt om te werken. Ga ook eens lekker met hem wandelen, grazen aan de hand, of gewoon bij hem in de wei zitten. Let daarbij op wat uw paard waarneemt. Waar kijkt hij naar? Hoe reageert hij op zijn omgeving en op andere paarden? Het paard zal u op den duur gaan zien als een vaste waarde in zijn leven en hij zal u niet enkel en alleen associëren met werk.

Reageer op het humeur van uw paard

Net als bij mensen hebben ook paarden hun dag wel eens niet. Het humeur kan door verschillende zaken beïnvloedt worden. Het weer kan bijvoorbeeld een rol spelen. Sommige paarden irriteren zich aan hitte, terwijl andere paarden erg onrustig worden van harde wind of een storm. Net als bij mensen kunnen hormonen het humeur en de gevoelens van het paard beïnvloeden. In de winter zijn paarden die buiten worden gehouden van nature rustiger. Ze proberen namelijk energie te besparen vanwege mogelijke voedseltekorten. Paarden die het grootste gedeelte van de dag op stal staan zullen juist veranderen in energiebommetjes. Dit vanwege een tekort aan beweging in combinatie met energierijk voedsel. Uw taak is om het humeur van uw paard waar te nemen en de arbeid hierop aan te passen. Vooral bij merries is het belangrijk om ze op een rustige maar duidelijke manier te benaderen. Probeer op een warme zomerdag in de ochtend te rijden en vraag niet te veel zware arbeid bij vochtig weer, het paard kan zijn warmte dan niet goed kwijt.

Ben voorzichtig met nieuwe dingen

Blijf zelf rustig in een nieuwe situatie. Vaak vinden paarden nieuwe dingen minder eng als ze naar hemzelf ruiken. Het kan handig zijn om het nieuwe voorwerp in te smeren met wat van de eigen ontlasting. Laat het paard zien dat u het voorwerp zelf ook aan raakt en moedig hem aan om te volgen en kalmeer hem zo nodig met uw stem. Beloon het paard pas als hij echt weer rustig is. Indien u iets nieuws tegenkomt in de vertrouwde omgeving, zal het paard waarschijnlijk willen ruiken en het van alle kanten willen bekijken. U moet hierbij gewoon goed rechtop blijven zitten en licht contact houden. Aai hem eventueel wat over de hals om hem te vertellen dat er niets aan de hand is. Beloon hem pas als hij echt rustig is.

Neem zelf een leidende positie aan

Probeer uzelf te zien als een leider en neem een houding aan die bij deze positie past. Als u niet in zichzelf gelooft zal het paard dit aanvoelen en ook maar weinig vertrouwen in u hebben. Verwacht van het paard dat hij doet wat u van hem verlangt. Als u duidelijk bent zal het paard u niet tegenspreken.

Ben rustig, consequent en positief ingesteld

Hoe druk, opgewonden of angstig het paard ook is, u blijft altijd rustig. Als leider dient u het paard te laten zien dat hij zich helemaal niet druk hoeft te maken. Consequent betekent niet dat u hardhandig en ruw moet zijn. U moet het paard enkel duidelijke grenzen stellen. U moet deze grenzen bewaken en doorzetten. Paarden zullen duidelijke grenzen al snel accepteren. Uw duidelijkheid betekent voor het paard dat u een goede leider bent die hij kan vertrouwen en volgen. Als leider moet u natuurlijk realistisch zijn, maar u moet altijd positief denken. Het paard zal u geloven in de houding die u aanneemt. Als u dapper en optimistisch bent, zal uw paard uw voorbeeld volgen.

Probeer uw paard zoveel mogelijk zelf te verzorgen

Een paard heeft de neiging om eenkennig te zijn. Het ziet één mens als zijn veilige haven, degene die zijn behoeften en verlangens vervult. Als het paard u zo ziet zal het u erg veel vertrouwen schenken. Als u een aantal weken op vakantie bent is het verstandig om meerdere mensen voor uw paard te laten zorgen, zodat hij zich niet te veel hecht aan één andere, tijdelijke verzorger.
Gerelateerde artikelen
FNRS Wedstrijden rijden; F-proeven & Va-ProevenFNRS wedstrijden worden speciaal voor manegeruiters georganiseerd, bij de KNHS ligt de focus meer op het paard en ruiter…
Paardrijden - Veilig buitenrijdenPaardrijden - Veilig buitenrijdenEen buitenrit met je eigen paard, verzorgpaard of gehuurde paard is iets om van te genieten. Het is heerlijk om wat rond…
Overwin je angst bij het paardrijden: praktische tips!Overwin je angst bij het paardrijden: praktische tips!Angst en paardrijden gaan op het eerste zicht moeilijk samen. Toch hebben heel wat ruiters last van angst op hun paard.…
Springsport: De stappen van het nemen van een hindernisVoor elke paardenliefhebber is het wel duidelijk wat de springsport inhoud. Er is in boeken en op internet voldoende inf…
Paard: boomloze zadelsIn een Engels rijzadel zit een ijzeren of kunststof boom, die het zadel zijn vorm geeft. Boomloze zadels hebben in plaat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Valix, Pixabay
  • 100 manieren voor een goede relatie met uw paard Susan McBane

Reageer op het artikel "6 tips voor een sterkere band tussen paard en ruiter"

Infoteur: M_ichje
Laatste update: 20-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!