InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hondenras: de Bloedhond

Hondenras: de Bloedhond

Rassen over de hele wereld als de Amerikaanse coonhounds, Zwitserse Jura-brakken, Braziliaanse mastiff, Beierse bergzweethond en veel andere vinden hun oorsprong in deze oude speurhond. De bloedhond heeft een minzaam karakter, maar gehoorzaamheidstraining is niet eenvoudig.

Geschiedenis

De bloedhond of Chien de Saint Hubert is een van de oudste lopende honden. Het verhaal gaat dat Willem de Veroveraar dit grote ras in 1066 mee naar Engeland nam. Beschrijvingen van de hond uit 1553 verschillen weinig van de beschrijvingen van de hond nu. De monniken van het klooster St. Hubert in België fokten jarenlang uitmuntende speurhonden, en dit ras werd later naar het klooster vernoemd.

Terwijl de monniken in België met dit ras fokten, fokten de Engelsen gelijktijdig ongeveer hetzelfde ras. Vermoedelijk kwamen de honden uit het Midden-Oosten. De witte variëteit, die in middeleeuws Europa bestond, werd de talbot hound genoemd. Tegen de 17e eeuw was deze soort als ras uitgestorven, maar zijn de genen gecontinueerd in honden zo divers als witte boxers en driekleurige basset hounds.

Uiterlijk

In de middeleeuwen kwamen deze honden in veel verschillende kleuren voor, maar tegenwoordig zijn ze black and tan, lever en taan of rood. Een reu kan wel 67,5 centimeter hoog worden, en kan tot 48 kilo wegen.

De ogen van een bloedhond liggen diep in de kassen, hij heeft een lange snuit met een uitstekende neus. De hond heeft een korte en vrij harde vacht, die op de kop en oren wat zachter aanvoelt. De schedel is heel hoog en prominent, de zeer lange en elegante oren zijn laag aangezet en de voorpoten zijn recht, gespierd en robuust. De onderlippen hangen vijf centimeter onder het kaakbot, de rug is buitengewoon sterk voor de grootte van de hond, en de nek is heel gespierd en heeft een hangende halskwabbe. Dankzij zijn krachtige schouders kan de hond uren achtereen werken zonder pauze.

Karakter en gebruik

De bloedhond geniet meer van het jagen dan van het doden; hij gaat volledig op in het speuren en wordt gebruikt om dieren, criminelen, weggelopen slaven en vermiste kinderen op te sporen. Nu wordt dit ijverige, sonoor gestemde ras gebruikt als speurhond en als gezelschapshond.

De bloedhond is erg aanhankelijk en kan goed met kinderen overweg. Hij is een goede vriend voor mensen die de tijd en ruimte hebben voor zo'n grote hond. Het is een hond die je binnen kunt houden, maar zich het beste voelt in een ruime omgeving.
© 2011 - 2019 Reneemuller, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Hondenrassen encyclopedie.

Reageer op het artikel "Hondenras: de Bloedhond"

Infoteur: Reneemuller
Gepubliceerd: 16-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!