InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!

Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!

Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen! Dat kruiden helend kunnen werken voor mensen, is al langer bekend. Steeds meer worden kruiden echter ook aan dieren gegeven om allerlei klachten te verhelpen of te voorkomen. Met welke kruiden en andere natuurlijke geneesmiddelen kan u uw paard helpen? Paarden en kruiden gaan in principe erg goed samen. Vroeger, toen paarden nog in het wild leefden, graasden zij over de vlaktes en aten de kruiden op die zij op dat moment nodig hadden. Het is dan ook eenvoudig om een groot aantal planten te integreren in de dagelijkse voeding van het paard, om diverse klachten te voorkomen of te verhelpen.

Werkende kruiden

Brandnetels

Brandnetels kunnen heel nuttig zijn voor een paard. Ze bevatten grote hoeveelheden vitamine A en C en zijn rijk aan ijzer en natrium. Brandnetels zuiveren het bloed en kunnen daardoor een hulp zijn voor paarden met zomereczeem, artrose en hoefbevangenheid. Bij zwakte en vermoeidheid, of na een strenge winter, kunnen brandnetels helpen de weerstand terug op te bouwen. Ook voor drachtige merries zijn brandnetels efficiënt: ze bevorderen de melkproductie.

Duivelsklauw

Duivelsklauw heeft een natuurlijke pijnstillende en ontstekingsremmende werking. Het kruid werkt positief in op de gewrichten en kan dus nuttig zijn voor paarden met artrose, spat, gewrichtsproblemen en ontstekingen.

Let op: Duivelsklauw mag niet aan drachtige merries gegeven worden!

Kamille

Kamille is een uitermate geschikt kruid voor paarden die stressgevoelig zijn. Het werkt kalmerend en ontspannend in situaties van stress en angst. Daarnaast werkt kamille ook pijnstillend en ontstekingsremmend.

Rozebottel

Rozebottel bevat grote hoeveelheden vitamine C en biotine. De vitamine C helpt het paard om infecties te bestrijden en tekorten aan te vullen. Biotine bevordert de gezonde groei van de hoeven en maakt ze sterker.

Fenegriek

Fenegriek is algemeen een zeer goede aanvulling voor uw paard. Het bevat calcium, vitamine A, B en C en bovendien ook vitamine E, die de vruchtbaarheid verhoogt. Fenegriek wekt de eetlust op en werkt dus bevorderlijk voor de spijsvertering en darmflora. Ook voor paarden met gevoelige luchtwegen is dit een zeer werkzaam kruid. Het nadeel van Fenegriek is dat het een vrij sterke geur heeft waardoor sommige paarden er niet willen van eten. Een kleine dosis die goed door de normale voeding gemengd wordt, zou geen probleem mogen opleveren.

Biergist

Biergist is een bron van vitamine B. Het heeft een bloedzuiverende werking en zorgt voor sneller herstel bij vermoeidheid. Biergist komt ook de algemene conditie, vachtglans en spijsvertering ten goede.

Dierenarts

Kruiden geven kan over het algemeen geen kwaad voor uw paard. Wanneer u echte kwalen wil bestrijden, is het toch aan te raden een dierenarts te raadplegen alvorens zelf te experimenteren met allerhande voedingssupplementen. Laat eerst de juiste diagnose stellen, en vraag dan eventueel raad over het geven van kruiden of andere natuurlijke middelen.
Gerelateerde artikelen
Fenegriek: geheim van een vollere boezemHet gebruik van kruiden voor het verkrijgen van een vollere boezem is al van oudsher bekend. Verschillende culturen over…
Paarden: Natuurlijk bekappen doe je zo!Paarden: Natuurlijk bekappen doe je zo!Paarden zijn er in alle soorten en maten, en ook de hoeven van elk paard zijn anders. Het ene paard staat op ijzers, het…
Een paard voeren: hoe en wat?Er zijn veel mensen die paarden houden, ook zijn er veel mensen die een paard houden, maar zelf niet hoeven te voeren en…
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…

Reageer op het artikel "Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!"

Reacties

Beatrice Wagemans, 05-05-2018 23:27 #6
Ik wil graag een reactie geven op het stukje over kamille. Ik las ergens dat kamille niet tijdens de zwangerschap gebruikt moet worden. Voor een dragende merrie lijkt me dat dan toch ook niet goed, of kan het bij paarden geen kwaad?

Erica, 23-02-2016 23:10 #5
Ons paard heeft aan drie hoeven straalkanker. We onderdrukken het nu met cannabisolie. Hebben jullie advies of we hem kunnen helpen genezen met kruiden? Bijvoorbeeld Duivelsklauw (tegen ontstekingen). Het moet wel in combinatie kunnen met cannabisolie.

De Potter S., 21-10-2015 15:30 #4
Hoeveel van kruiden mag mijn paard hebben voor de hoest?

Jacqueline, 07-01-2014 14:51 #3
Mag een paard vogelmuur eten? Ik heb gelezen dat dit ook een goede werking heeft op het paard, maar klopt dit? Ik heb mijn nieuw ingezaaide wei nl. vol staan met vogelmuur en wilde dit in het voorjaar kapotspuiten. Maar als ze het eten en het is goed voor ze laat ik het staan.
Graag advies.

K. V., 12-04-2013 17:44 #2
Hallo,
Mijn bijna 4 jarige fries maakt snel ontstekingen in zijn mond aan.
Door een te hoge zuurgraad van het hooi word zijn tandvlees aangetast.
Is er een kruid waardoor ik eventueel zijn algehele tandvlees en lieren kan verbeteren/ stimuleren sterker te worden.
bvd

Ben Holsgens, 23-11-2012 14:02 #1
Ik geef mijn paard al maanden een kruidenmix tegen hoesten, met goed resultaat. Hij krijgt dagelijks een hand vol kruiden door zijn voeding.
Vraag: wat is een goed kruid of kruidenmengsel wat ontstekingsremmend en pijnstillend werkt bij paarden? Reactie infoteur, 26-11-2012
Dat is een vraag die moeilijk vanaf een computer te beantwoorden is. Waar heeft het paard pijn? Welk soort ontsteking heeft het, en wat was daarvan de oorzaak? Er zijn (natuurlijke) voedingssupplementen die zich richten op de algehele weerstand van het paard, zoals bijvoorbeeld Cavalor Resist of Cavalor Support. Andere werken dan weer specifiek in op bijvoorbeeld de gewrichten of de pezen, de luchtwegen, het verteringsstelsel, . Als het paard echt te kampen heeft met ontstekingen, is het aan te raden een dierenarts te contacteren. Daar kan u ook aangeven dat u liever met natuurlijke hulpmiddelen werkt dan met bijvoorbeeld een klassieke ontstekingsremmer.
Succes!

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 02-02-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 6
Schrijf mee!