InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paarden houden: Diverse soorten dekens

Paarden houden: Diverse soorten dekens

Paarden houden: Diverse soorten dekens Het aanbod aan dekens in de ruitersportzaak is oneindig. Staldekens, buitendekens, regendekens, fleecedekens, uitrijdekens, .. Het houdt niet op! Maar waarvoor dienen al deze dekens? Vandaag houden wij onze paarden op een heel andere manier dan tientallen jaren geleden. Sportpaarden en zelfs recreatiepaarden worden vaker op stal gehouden en krijgen een minder dikke wintervacht. Als ruiter zien we onze paarden ook liever met een kortere vacht, om overmatig zweten te voorkomen. In vele gevallen wordt het paard zelfs geschoren. Hierdoor is hun natuurlijk systeem om zich tegen de koude te beschermen, weggenomen. Dit moeten wij als eigenaar en ruiter dus oplossen: met dekens.

Outdoordekens en regendekens

Paarden die in de wei gehouden worden, maar toch geen lange vacht kunnen of mogen aanmaken, krijgen vaak een outdoordeken op. Deze dekens zijn water- en winddicht en zijn vaak gevoerd om extra warmte te bieden. Vaak ziet men op het etiket een aantal gram staan: dit is een aanduiding van hoeveel vulling het deken heeft. Outdoordekens zijn doorgaans verkrijgbaar vanaf 0 gram, een licht regenjasje als het ware, tot 500 gram. Outdoordekens zijn meestal ook verkrijgbaar met een al dan niet afneembaar halsstuk.

Staldekens

Paarden die s winters op stal blijven en hun korte zomervacht houden of geschoren worden, krijgen een staldeken of winterdeken op. Dit is vaak een warme gevoerde deken, die doorgaans niet water- of winddicht is. De vulling varieert van zon 150 gram tot wel 400 of 500 gram. Ook winter- en staldekens hebben vaak een halsstuk, dat in sommige uitvoeringen afneembaar is.

Fleece- of zweetdekens

Wanneer het paard gezweet heeft door het werk, is het verstandig eerst een fleece- of zweetdeken op te leggen alvorens de dikke winterdeken terug aan te doen. Door het zweetdeken koelt het paard niet te snel af na de arbeid, en kan het zweet opdrogen. Wanneer je meteen een dikke deken op een bezweet paard zou leggen creëer je een warme en vochtige lucht tussen het paard en de deken, waardoor hij vatbaar wordt voor verkoudheden.

Uitrijdekens of nierdekens

Een geschoren paard of paard zonder wintervacht mag niet blootgesteld worden aan grote temperatuurschommelingen. Wanneer het paard uit de stal komt en nog niet opgewarmd is door het werk, kan men een nierdeken opleggen, ook wel inrijdeken of uitrijdeken genoemd. Dit is een lichte deken die vooral de achterhand van het paard warm houdt. Er is een zadeluitsparing en de deken wordt vastgemaakt door middel van klitteband op de schoft. De deken kan blijven liggen tot het paard warmgelopen is, en wordt terug opgelegd vlak voor het uitstappen.

Vliegendeken

Tijdens de zomermaanden kunnen paarden op de wei overmatig last hebben van vliegen en muggen. In dat geval kan men een vliegendeken gebruiken. Dit is een zeer lichte deken met fijne mazen, die vaak ook UV-werend is. Door de fijne mazen krijgt het paard niet te warm onder de deken, en krijgen insecten niet de kans om het paard te steken. Vaak wordt een vliegendeken gecombineerd met vliegenkap voor het hoofd of vliegenfranjes, die de ogen beschermen.

Eczeemdekens

Paarden die last hebben van zomereczeem krijgen in de meeste gevallen een eczeemdeken op. Deze deken zorgt ervoor dat de mugjes die de eczeemreactie veroorzaken, het paard niet kunnen steken. Zo vermindert de jeuk en zal het paard minder gaan schuren.
Eczeemdekens zijn vaak voorzien van een hals en buikflap om het paard volledig te beschermen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ZIPNON, Pixabay

Reageer op het artikel "Paarden houden: Diverse soorten dekens"

Reactie

Bibiana (infoteur), 30-01-2011 23:15 #1
Outdoordekens zijn verkrijgbaar tot 500 grams voering en we spreken over een staldeken, geen steldeken. Reactie infoteur, 31-01-2011
Bedankt, ik pas het artikel aan.

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 31-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!