InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hondenras: Border terrier

Hondenras: Border terrier

Hondenras: Border terrier De Border terrier is erg sociaal naar alle mensen en buitenom hun jachtinstinct kunt u ze ook goed laten wennen aan andere dieren in huis. Dit ras valt echter nog steeds in de terrier-groep waar een pittig karakter bij komt kijken. De Border terrier is een klein ras dat rond de 13 jaar oud zal worden.

Geschiedenis

De Border terrier is ontstaan op de grens tussen Ierland en Engeland vandaar ook de naam, 'border' is namelijk de engelse benaming voor grens. De eerste beschrijvingen over dit ras dateren uit 1880 echter werd het ras pas in 1920 erkend door de English kennel club. De Border terrier was gefokt om mee op jacht te gaan, zo was hij klein genoeg om in de holen te kruipen maar groot genoeg om het tempo van de paarden te volgen. Het uithoudingsvermogen van de Border terrier is dan ook behoorlijk goed. Waarschijnlijk is dit ras qua uiterlijk vrijwel hetzelfde gebleven, ook is de border terrier nog echt een werkhond.

Karakter

De border terrier is een vriend voor iedereen zelfs voor andere dieren als hij er een beetje aan gewent is. De Border terrier is intelligent maar het blijft een terrier en deze hebben veelal toch een eigen wil. Daarbij kan het zijn dat uw Border nog erg het jachtinstinct heeft, het is dan ook altijd verstandig om naar de ouders en voorouders te kijken hoe hun karakter was omde kans op het jachtinstinct te verkleinen. Border terriers zijn:
  • levendig
  • vrolijk
  • sportief
  • actief
  • speels
De Border terrier is erg geschikt om lange wandelingen mee te maken of om een hondensport als bijvoorbeeld behendigheid mee te trainen, ze zijn namelijk erg wendbaar en onvermoeibaar waar nodig.

Uiterlijk

De Border terrier staat bekend om zijn otterhoofd. Dit houdt in dat zijn middelmatig breed is en hij een korte, krachtige snuit heeft. Zijn borstkas moet achter de ellebogen door twee mannenhanden te omsluiten zijn en de Border zit vrij los in de huid om verwondingen tijdens de jacht te voorkomen. De schofthoogte van de reu in maximaal 40cm en weegt tussen de 6 en 7kg. De schofthoogte van een teef is maximaal 36cm en zij weegt tussen de 5 en 6,5kg.

Vacht

De vacht van de Border is een ruwe vacht met onderwol, deze vacht word ook wel een plukvacht genoemd. Deze dikke vacht heeft de Border om zichzelf te beschermen zowel tegen verwonding als tegen verschillende weersomstandigheden. Eens in de zoveel tijd(meestal rond de 6 maanden) raakt de bovenvacht los en deze kan de trimmer dan plukken. Doordat de ondervacht blijft ziet de Border er na het plukken nog steeds netjes behaard uit. De snor en wenkbrauwen blijven een beetje staan om zijn 'otterhoofd' zoveel mogelijk te behouden.
De toegestane vachtkleuren zijn:
  • wheaten(tarwe kleurig)
  • red
  • blue & tan(blauw en bruin)
  • grizzle & tan(grijs en bruin)
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay

Reageer op het artikel "Hondenras: Border terrier"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 24-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!