InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Ataxie bij paarden

Ataxie bij paarden

Als paardeneigenaar krijg je vroeg of laat wel eens te maken met kreupelheid. In sommige gevallen is de diagnose "Ataxie". Maar wat is dit nu eigenlijk? Ataxie is een neurologische stoornis die ook bij paarden kan voorkomen. Een paard beweegt zijn benen telkens in een bepaalde volgorde, en met een bepaalde snelheid. Dit wordt geregeld door het zenuwstelsel. Wanneer de hersenen het signaal echter niet goed doorgeven aan de spieren, gebeurt het dat de bewegingen aan tactmatigheid moeten inboeten. Dit uit zich in kreupelheid of ongelijk gangenwerk.

Symptomen

In ernstige vorm is ataxie makkelijk herkenbaar. Het paard heeft moeite met bewegen en lijkt wel dronken: de bewegingen zijn ongecontroleerd en niet tactmatig. Dit is vooral te zien in de achterhand, en wanneer het paard zich op een volte of in een wendig begeeft. Wanneer de ataxie minder ernstige proporties aanneemt, is het vaak moeilijk te onderscheiden van spierpijn of gewone kreupelheid.

Een veelvoorkomende test om ataxie vast te stellen zijn de "correctiereflexen". Het ene been van het paard wordt gekruist voor het andere. Een gezond paard zal deze stand meteen corrigeren. Wanneer het paard deze correctie niet of sterk vertraagt uitvoert, kan dit duiden op de aanwezigheid van ataxie.

Oorzaak

Ataxie kan ontstaan ten gevolge van een besmetting met rhinopneumonie. Dit is een virus waarbij de zenuwen aangetast kunnen worden. Een andere oorzaak van ataxie kan een heftig trauma zijn. Wanneer het paard een ongeval krijgt bestaat de mogelijkheid dat bepaalde zenuwbanen beschadigd worden en ervoor zorgen dat het bewegingsmechanisme verstoord wordt. Daarnaast kan tijdens het opgroeien van een veulen een onregelmatigheid in de halswervels voorkomen. In dat geval zijn de halswervels iets afwijkend van vorm, waardoor ze minder goed op elkaar passen en druk in het ruggenmerg veroorzaken. Dit wordt ook het Wobbler-syndroom genoemd.

Behandeling

De symptomen van ataxie kunnen ingeperkt worden door het toedienen van ontstekingsremmers en het behandelen via fysiotherapie. Om te voorkomen dat het paard rhinopneumonie krijgt, dient het ingeënt te worden.

Bij behandeling wordt meestal na 3 tot 6 maand herstel duidelijk of het paard al dan niet verlost is van zijn ataxie. In zeer ernstige gevallen ziet men dat het paard amper nog op eigen benen kan staan. In dat geval lijkt inslapen de meest respectvolle oplossing.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ataxie bij paarden"

Reactie

Tessa, 07-10-2013 09:59 #1
Mijn paard is 15 jaar en heeft t wobbler syndroom! Ik merk dat ze soms wat "stijf " is en struikelt over haar eigen benen. Ik heb haar nu twee jaar. Is het dat de symptomen stabiel blijven of is t zo dat ze uiteindelijk steeds erger zullen worden! Ik hoop nog wat jaartjes pijnvrij met haar door t bos te rijden. Groetjes tessa

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!