InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De wolf keert terug in Europa

De wolf keert terug in Europa

De wolf rukt in 2010 weer op in de richting van Nederland. De beschermde diersoort komt langzaam terug in de omgeving waar hij altijd heeft geleefd. In delen van Duitsland leert de bevolking dat ze zal moeten samenleven met de wolf die er altijd al leefde. Hoeveel wolven leven er inmiddels in Europa? En zijn er ook wolven in Nederland?

De laatste wolf in Nederland

De laatste wolf werd in Nederland gezien in het jaar 1897. In Duitsland werd het laatste exemplaar doorgeschoten in 1904 in de Lausitz. In de DDR werden wolven die de Oder-Neissegrens overstaken ook doodgeschoten.

De eerste wolven in Duitsland

In 2000 kwam het eerste wolvenpaar weer naar Duitsland. Tien jaar later zijn er in de streek Lausitz zes paren met hun welpen en een paar zonder jongen. Geschat wordt dat hun aantal inclusief de jongen op tussen de 25 en 50 ligt.

Eigenschappen van wolven

Wolven worden in films altijd afgebeeld als mensenetende monsters die overal te bekennen zijn. De waarheid is een stuk minder spannend en gevaarlijk. Wolven zijn namelijk erg schuchter en mijden mensen zoveel mogelijk. Een wolf zien is dus ook niet heel eenvoudig. Sporen van de dieren zijn wel vaak te vinden in de vorm van:
  1. Pootafdrukken
  2. Uitwerpselen
  3. Haarballen

Wolven leven in roedels

Wolven leven altijd in roedels. Dit is een mannetje, een wijfje en hun welpen. De jongen verlaten na zon 2 jaar hun ouders op zoek naar een eigen territorium en een eigen partner. Daarbij leggen de dieren soms honderden kilometers af. In hele grote groepen leven wolven niet. Dat is alleen het geval in dierentuinen.

Waar leven wolven?

  1. Wolven leven bij voorkeur in een gebied waar weinig bevolking is. Bovendien zoeken ze een omgeving waar ze beschutting kunnen vinden en waar ze zich kunnen terugtrekken. Het territorium van een wolfsroedel is tussen de 150 en 350 vierkante kilometer. Deze oppervlakte is afhankelijk van hoeveel eten er te vinden is. Een gebied met veel akkerbouw is sowieso een verkeerde omgeving voor ze en daarom zullen ze daar niet snel te vinden zijn.
  2. Bovendien stemmen ze hun leefomgeving af op wat ze eten. Wolven eten ongeveer 4 kilo vlees per dag in de vorm van reeën, herten, wilde zwijnen, damherten, kleine knaagdieren en vogels. Die prooi moet wel voorhanden zijn wil een wolf zich ergens vestigen. Overigens zijn ook schapen niet veilig voor een wolf met honger. Schapenhouders moeten hun kudde dus altijd goed beschermen als ze weten dat er wolven in de buurt zijn. Alleen schrikdraad aanbrengen weerhoudt de dieren er niet van om hun honger te stillen. Het opnemen van Pyreneesche berghonden biedt wel soelaas. Deze dieren die in de kudde worden geboren beschouwen de schapen als dat ze tot hun roedel behoren en beschermen ze dus volledig. Het zijn overigens geen leuke en aardige honden voor in huis of om leuk mee te spelen.
  3. De Duitse regering vindt dat er in theorie plaats zou zijn voor 400 wolvenroedels. Het land communiceert overigens wel heel goed met haar bewoners over het dier en de invloed op veel zaken. Zo worden schapen die door het dier worden opgevreten door de overheid vergoed.

De wolf nadert Nederland

De wolf breidt zijn leefgebied inmiddels uit richting het westen en ook in Nedersaksen, net over de grens bij Nederland zijn de eerste exemplaren al gezien. Hoewel het beest een slechte reputatie heeft als allesverslindende schapeneter, zorgt het dier vooral voor het beteugelen van het wildbestand. De razende wolf die in films wordt uitgebeeld omdat hij aan rabieës lijdt bestaat overigens ook niet meer. De ziekte werd eerder uitgeroeid.

Wolf gevonden in de Noordoostpolder

In juli 2013 werd bij Luttelgeest in de Noordoostpolder een dode wolf gevonden langs de kant van de weg. Eerst werd gedacht aan een hond, maar het dier bleek na onderzoek toch echt een wolf te zijn. De meningen verschillen echter nogal of het dier daar echt op eigen gelegenheid is gekomen of dat het daar is neergelegd. De experts tuimelden over elkaar heen met hun meningen. Volgens velen kon het niet dat het dier zelf naar de Noordoostpolder was gekomen omdat de wolf in een roedel leeft, volgens de ander duidt de aanwezigheid van een bever in de maag van het dier erop dat hij niet uit het gebied komt. Wolvenkenners zeggen anders: volgens hen leven er wel degelijk bevers in het gebied en bestaat een roedel vaak uit niet meer dan 2 dieren.
Gerelateerde artikelen
De mysterieuze levenswijze van de wolfDe mysterieuze levenswijze van de wolfDe wolf, de meeste kennen hem wel. Maar niet iedereen weet hoe hij leeft, jaagt of zich verspreidt. Onder de mensen is e…
Wolven in EuropaEen wolf is een roofdier, veel mensen zijn bang van wolven, maar een wolf valt zelden een mens aan. Vroeger leefden er i…
Wolven: komen die grote prooiverslinders terug in Nederland?Wolven: komen die grote prooiverslinders terug in Nederland?Een wolf is in het algemeen niet geliefd bij mensen omdat het een roofdier is. Het idee dat er een wolf in de tuin zou z…
De Wolf (Canus Lupus)De Wolf (Canus Lupus)Wolfen worden vaak verkeerd begrepen en zijn daardoor bedreigde diersoorten. Boeren vinden het rovers, andere mensen zie…
Van wolf tot hondVan wolf tot hondDe hond van nu stamt af van de wolf, die er ook nog steeds is. Hoe is dat nou precies in zijn werk gegaan? Hoe kan het,…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • www.wolfsregionlausitz.de
  • www.wolfswandern.de

Reageer op het artikel "De wolf keert terug in Europa"

Reactie

Jules Vismale, 18-03-2012 21:53 #1
De wolf is al enkele malen in 2011 en 2012 vanuit Duitsland en België de grens overgestoken en zal een goede oplossing zijn voor het sneller oprukkende wilde zwijn. De laatste tijd worden er zelfs meer schapen door honden gedood en niet eens door dezen verslonden! Er zijn genoeg middelen te vinden om wolven bij koeien, schapen en varkens weg te houden zonder erop te gaan jagen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 12-07-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!