InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De mysterieuze levenswijze van de wolf

De mysterieuze levenswijze van de wolf

De mysterieuze levenswijze van de wolf De wolf, de meeste kennen hem wel. Maar niet iedereen weet hoe hij leeft, jaagt of zich verspreidt. Onder de mensen is er nog niet veel bekend over de wolf en zijn leefwijze. Toch wordt er steeds meer duidelijk over de mysterieuze wolf. De wolf is en blijft een uitzonderlijk geheimzinnig dier. Wat is dat toch met de wolf en die volle maan? En hoe kunnen de wolven toch communiceren?

De leefwijze van de mystieke wolf

De wolf kan op verschillende manieren leven. Hij leeft in principe in een roedel, tenzij hij gewond is of als hij wordt verstoten door zijn roedel. Als de wolvenroedel vooral op de hertachtige dieren jaagt zijn ze meestal met 7 of minder wolven. Als ze op grotere hoefdieren willen jagen zijn ze rond de 17 wolven. De wolvenroedels bestaan uit een vader en een moeder en allemaal nakomelingen.

Als een nakomeling een eigen roedel wil oprichten moet hij uit zijn oude territorium en soms wel 800 kilometer (ongeveer 497 mijl) afleggen om een geschikt territorium te vinden. De gemiddelde wolf wordt zo'n 16 jaar oud. De jachttechniek van de wolf gaat als volgt: de wolven gaan met zijn tweeën of in zijn eentje achter het prooi aan, dat doen ze om de beurt, waardoor het prooi uitgeput raakt, en dan kunnen ze hem makkelijk vangen. Sneeuw is perfect voor de jacht, de wolven hebben een voordeel want het prooi is slomer door het sneeuw.

De verspreiding van de wolf

De wolf verspreidt zich wereldwijd. Hij komt bijna over de hele wereld voor. Hij kan zelfs leven in zeer koude gebieden. Onderzoekers hebben zelfs rond Antarctica fossielen van de wolf gevonden. In Nederland waren er ook wolven, maar in 1845 werd de laatste wolf in Nederland afgeschoten. Er zijn op dit moment wolven in Oost-Polen, Duitsland en Frankrijk zijn ze er weer. Grote kans dat de wolf binnenkort weer in Nederland te zien is aangezien hij een grote afstanden aflegt en hij in grote aantallen aanwezig is in Duitsland. Nederland heeft daarnaast ook goede leefomstandigheden voor de wolf. Het zien van wolven in Nederland zal echter nauwelijks voorkomen omdat het erg sluwe dieren zijn. De wolf laat vooral resten over van zijn prooien en hierdoor krijgen ook andere dieren profijt van de aanwezigheid van de wolf. Dat zorgt ervoor dat bijvoorbeeld dieren zoals muizen en vossen van het overgebleven vlees kunnen eten.

De volle maan

Waarom huilen wolven naar de volle maan? De meeste mensen hebben zich dat vast wel eens afgevraagd, maar de volle maan heeft daarentegen niks te maken met de wolf. De wolf huilt naar de maan omdat het dan schemerig is, en in die situatie huilt hij. Het huilen het heeft niks met de maan te maken, maar het is om de groepsband te versterken. Ze doen het ook om te laten horen aan andere roedels dat dat hun territorium is. Ze zingen op bepaalde hoogtes om te laten horen met hoeveel ze zijn. Ze gebruiken het ook met jagen om bij elkaar te blijven.

Communicatie van de wolf

Een wolf communiceert door te bewegen met zijn staart, oren en zijn hele lichaam. Ook communiceren ze met geluiden zoals blaffen en huilen. Het vergemakkelijkt het jagen voor de wolf. De wolf is erg sociaal tegen zijn soortgenoten, en dat maakt hem perfect voor de jacht en om te overleven.
© 2014 - 2019 Infowolf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gary Kramer, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.geologievannederland.nl/fossielen/zoogdieren/wolf
  • http://wolven.jouwweb.nl/info/groep-en-gedrag

Reageer op het artikel "De mysterieuze levenswijze van de wolf"

Reactie

Marja, 28-09-2014 19:39 #1
Super leuk en informatief artikel. Erg interessant om te lezen. Ik heb er erg veel van kunnen leren. Het heeft mijn kennis over wolven vergroot.

Infoteur: Infowolf
Gepubliceerd: 27-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!