InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Oeros komt terug

Oeros komt terug

Het is de bedoeling dat over een aantal jaren alle natuurgebieden in Nederland rechtstreeks met elkaar in verbinding staan. Dieren kunnen zich dan over grote afstanden verplaatsen. Maar dan hebben we grazers nodig die minder fors gebouwd zijn dan de Schotse Hooglanders, die nu in natuurgebieden grazen. Ook dieren die hoger op de poten staan zoals bijvoorbeeld de oeros die zich in wildere natuurgebieden kan handhaven.

Nieuw oeros de TaurOs

Omdat in steeds meer Europese natuurgebieden de wolf en de lynx terugkeren moeten het ook dieren zijn die zich kunnen verdedigen. Wolven stelen anders de kalveren onder ze vandaan. Daarom wil de Nijmeegse natuurstichting Taurus de eeuwen geleden uitgestorven oeros terugfokken. De nieuwe oeros, die al de naam TaurOs heeft gekregen, zou feller moeten zijn om zich in wildere natuurgebieden te kunnen handhaven.

Zelfredzaamheid in de wildernisnatuur

De Schotse Hooglander wordt wel de teddybeer onder de grote grazers genoemd. Hij is langharig en vriendelijk en kan zich onvoldoende verdedigen tegen natuurlijke vijanden. Ook is zijn kuddegedrag te weinig ontwikkeld. De Schotse Hooglander moet daarom plaats maken voor de TaurOs, het oerrund van de eenentwintigste eeuw. Ook de hoornloze Galloway zal zich onvoldoende kunnen verdedigingen. Rassen als de Brandrode, de Rode Geus en de Heidekoe bezitten eveneens te weinig zelfredzaamheid in een wildernisnatuur. Het oerrund zal uit verschillende rassen teruggefokt moeten worden. Hoewel hij geschikt moet zijn om zich in de toekomst in wildere natuur te kunnen handhaven, mag hij niet zodanig worden dat mensen zich niet meer in de parken kunnen begeven, zoals het Nederlandse Heck-rund dat alleen ingezet mag worden in parken die niet voor publiek toegankelijk zijn.

Kruisingen met rund uit Spanje en Italië

Uitgangspunt van de stichting voor het fokken van de nieuwe TaurOs is, dat het een zo natuurgetrouw mogelijke replica moet zijn, van het Europese Oerrund dat in de 17e eeuw uitstierf. De stichting wil aan de hand van een genetisch onderzoek, dat inzicht geeft in de stamboom van het Europese rund, een fokprogramma uitvoeren. Het gaat daarbij om kruisingen van de Schotse Hooglander met de Pajuna en Sayaguesa uit Spanje en de Maremmana Primitivo en Podolica uit Italie.

TaurOs kudde binnen vijftien jaar

De eerste fokproducten lopen al rond in het bosgebied van Herperduin bij Oss en in het natuurontwikkelingsgebied Keent bij Ravenstein. Het uiteindelijke rund moet in elk geval hoorns hebben, hoog op de poten staan en een kortere vacht hebben dan de Schotse Hooglander, die te lang haar heeft voor warme zomers. Binnen een periode van tien à vijftien jaar kan een nieuwe kudde verwacht worden van het oerrund TaurOs. De experimenten worden overigens met belangstelling gevolgd. Zelfs vanuit Amerika, waar het gezaghebbende Time Magazine een artikel aan de TaurOs wijdde.

Waarschuwing voor agressiviteit

Tegenstanders van de fokideeën waarschuwen voor de agressiviteit die te verwachten is, want zelfs de melkoe hoort tot de agrassieve soorten. Talrijke ongelukken met de Schotse Hooglanders zijn uit de publiciteit gehouden, of daarbij werd de schuld niet geschoven op de agressiviteit van het beest, maar kreeg het publiek de schuld. Tegenstanders vragen zich daarom af, waarom in natuurgebieden niet gewoon de oorspronkelijke geiten en haarschapen kunnen terugkeren. Ze zijn even effectief in het natuuronderhoud en ze zijn veiliger voor de mens. Geiten en haarschapen werden afgemaakt toen het woud overging van particuliere handen naar natuurmonumenten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Oeros
  • http://www.geologievannederland.nl/fossielen/zoogdier-beschrijvingen/oeros

Reageer op het artikel "Oeros komt terug"

Reactie

Van Asch Emiel, 05-01-2014 13:11 #1
Geachte
Ik heb ooit een artikel gelezen, vermoedelijk in het maandblad EOS waarin geschreven werd dat de Europese bison
(de Wisent) zou ontstaan zijn uit een vruchtbare F1 hybride op het einde van de laatste ijstijd tussen een Bison stier
en Oeros koe.
Als deze bewering juist is, zou het dan niet logisch zijn deze te gebruiken bij het fokken van de ( moderne ) Oeros.
Groeten,

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Bedreigde diersoorten
Reacties: 1
Schrijf mee!