InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Schotse Hooglander houden

De Schotse Hooglander houden

De Schotse Hooglander houden De Schotse Hooglander is een runderras dat oorspronkelijk uit Schotland komt. In Nederland wordt dit ras ingezet als grazer in diverse natuurgebieden. Maar er zijn ook particulieren die deze runderen houden als hobby. Ze zijn niet veeleisend, maar toch is het belangrijk om eerst wat te weten te komen over het ras voordat er tot aanschaf over wordt gegaan.

De Schotse Hooglander

Schotse Hooglanders zijn niet erg groot, de welbekende Nederlandse koe is groter. Toch zien ze er wel imponerend uit met hun grote horens. De meest voorkomende kleur is roodbruin, maar ook zwart en crèmekleurig komen voor. Ze hebben korte poten, hoeven met twee tenen en een robuuste vacht. Deze vacht bestaat uit twee lagen. In de zomer valt de buitenste laag eraf en in de winter groeit deze dikkere laag weer aan.

Leeftijd en gewicht

Een volwassen stier kan tot wel 800 kilo wegen, een volwassen koe tot wel 500 kilo. Schotse Hooglanders kunnen ongeveer 15 tot 18 jaar oud worden. Ze zijn zeer geschikt om in ruige weersomstandigheden met weinig voedsel te leven. De kalfjes worden het hele jaar door geboren. Een koe kan in haar leven wel 15 kalfjes krijgen.

Zelf Schotse Hooglanders houden

Schotse Hooglanders zijn een genot om naar te kijken. Bovendien zijn het erg vriendelijke dieren. Zij vragen niet veel verzorging. Wanneer zij een voldoende groot gebied hebben hoeven zij alleen in de winter bijgevoerd te worden met hooi of kuilvoer. Brokken zijn echt niet nodig tenzij ze in een te kleine, voedselarme leefomgeving worden gehouden. Zorg wel altijd voor voldoende schoon drinkwater, ook in de winter. Ze kunnen leren uit een automatische drinkbak te drinken. In de zomer is het belangrijk de runderen niet in een te rijke wei te plaatsen. De dieren zullen dan snel te dik worden en diarree krijgen. Zet de dieren nooit in een stal. Door hun dikke vacht zullen ze snel gaan transpireren en kunnen ze longontsteking krijgen.

Leefomgeving

Je doet de dieren wel een plezier met een beschutte plek, bijvoorbeeld een stukje bos. Tevens zullen zij de boomstammen gebruiken om te schuren. Als er geen bomen aanwezig zijn, zorg dan voor een krabpaal, hier zullen ze flink gebruik van maken. Ook een stuk verharde ondergrond is erg welkom, hierdoor blijven hun tenen op de juiste lengte. Door de horens passen ze niet in een koeienbekapbox. Met warm weer liggen de Hooglanders graag in de schaduw. Ook vinden ze het heerlijk om verkoeling te zoeken in het water. Is er geen vijver aanwezig dan doe je ze ook plezier met een tuinsproeier.

Verzorging en verantwoordelijkheid

Het tam maken van de dieren kost een hoop tijd. Maar met veel geduld is het zeker mogelijk. De Schotse Hooglander is een kuddedier. Zorg er daarom voor om de dieren met twee of meer te houden. Net als bij de aanschaf van alle andere diersoorten geldt dat het belangrijk is te beseffen dat een dier houden een bepaalde verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Een dier heeft elke dag verzorging nodig, ook in drukke tijden en wanneer men met vakantie gaat!
© 2012 - 2019 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Schotse Hooglander houden"

Reacties

Gerda, 17-09-2017 11:30 #3
Zou graag van u willen weten, hoe het gaat met de voortplanting, je ziet er altijd wel een stiertje bijlopen, Is dit altijd de zelfde? En krijg je geen inteeld. b.v.d
Met vriendelijk groet Gerda Bakker

Mvan Tiel, 29-03-2017 13:40 #2
Als de vacht vervilt hebben ze niet goed de oude vacht eraf geschuurd. Wij borstelen ze en trekken de vilt dodden eraf.

Johan van Onna, 01-03-2017 16:40 #1
Ik heb twee schotse hooglander kalveren van augustus 2016.
Nu lijkt het dat er bij één de vacht vervild.
Komt dat door verharing of wat kan hier de reden van zijn?

Infoteur: Jettix
Laatste update: 30-07-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!