InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Dodelijkste dieren

Dodelijkste dieren

Dodelijkste dieren Jaarlijks komen duizenden mensen om door dierlijke aanvallen. Bijtende slangen, trappende olifanten, stekende kwallen en aanvallen van haaien worden door vele mensen gevreesd. Maar wat zijn nu de meest dodelijke dieren ter wereld? Hier een top 10.

Nummer 1: Mug

Het klinkt misschien niet helemaal geloofwaardig, maar het meest dodelijke dier ter wereld is de mug. In Nederland zorgen muggen meestal slechts voor een jeukend bultje wanneer zij steken, maar in andere delen van de wereld is dat wel anders. Met name in de Derde Wereld, waar het klimaat een stuk warmer is, zijn muggen vaak besmet met Malaria. Meer dan 2 miljoen mensen overlijden jaarlijks aan een steek van een besmette Malariamug, dit maakt de mug het meest dodelijke dier ter wereld.

Nummer 2: Cobra

Voor de meeste mensen zal het niet geheel onverwacht zijn dat de Cobra in deze lijst voorkomt. Er zijn echter veel meer giftige slangsoorten ter wereld en de Cobra is zeker niet de meest giftige (heeft niet het sterkste gif). Toch is deze slang verantwoordelijk voor het grootste aantal doden door slangenbeten, omdat hij het meest effectief omgaat met zijn gif. Wereldwijd sterven jaarlijks zo’n 50.000 mensen aan een slangenbeet en met name de Aziatische Cobra neemt een groot deel hiervan voor zijn rekening.

Nummer 3: Dooskwal

Één extra letter in de naam Dooskwal en zijn naam zou veel toepasselijker zijn: ‘DooDskwal’. Toch is dit niet zijn bijnaam, deze is namelijk ‘de zeewesp’, welke hij dankt aan zijn gevreesde steken. De Dooskwal kan in tegenstelling tot de normale wesp echter wel wat vaker steken: Één Dooskwal kan wel tot 300.000 prikcellen hebben! De kwal zelf is niet zo groot, slechts zo’n 30 cm in doorsnede, maar zijn tentakels waarvan iedere kwal er maximaal 60 heeft, kunnen wel 3 meter lang worden. Elk tentakel kan zo’n 5000 prikcellen bevatten en heeft een hoeveelheid gif waarmee 60 mensen gedood kunnen worden. Na een steek overlijdt een mens binnen enkele minuten door verlamming, maar wanneer er tegengif beschikbaar is (bijvoorbeeld Azijn kan al veel goeds doen) kunnen mensen echter overleven. Overlevenden zeggen dat ze ontzettend veel pijn hebben gehad, vergelijkbaar met brandmerken.

Nummer 4: Witte Haai

Hoewel de Witte Haai niet echt veel slachtoffers per jaar maakt, kan deze wel degelijk zeer gevaarlijk zijn. Niet voor niets wordt deze haai ook wel de ‘mensenhaai’ genoemd. Normaliter eet deze haai alleen vissen en andere zeedieren, maar soms wordt er een ‘foutje’ gemaakt en wordt een mens (meestal duikers of surfers) aangezien voor een prooi. De Witte Haai heeft een zeer sterk reukvermogen en kan een druppel bloed op kilometers afstand ruiken. Bovendien heeft elke haai zo’n 3000 tanden, waarmee hij zijn prooi in stukken scheurt.

Nummer 5: Leeuw

Niet geheel onverwacht, komt ook de leeuw voor in de lijst met meest dodelijke dieren ter wereld. ‘De koning van het dierenrijk’ is een begenadigd jager, voor wie vrijwel geen prooi te groot of krachtig is. Een leeuw heeft ongelooflijk sterke klauwen, scherpe tanden en is bovendien ontzettend snel. Daarmee vormt hij ook een bedreiging voor mensen.

Nummer 6: Australische Zoutwaterkrokodil

De Australische Zoutwaterkrokodil heeft een bijzondere jachttechniek waarmee hij veel slachtoffers maakt, ook onder mensen. De krokodil gaat doodstil in het water liggen, waardoor hij een drijvend stuk hout lijkt. Hierdoor denkt een potentiële prooi dat alles veilig is en op het moment dat deze te dicht bij komt, slaat de krokodil toe en verdrinkt zijn prooi door deze onder water te trekken.

Nummer 7: Olifant

Wereldwijd vinden per jaar zo’n 500 mensen de dood door toedoen van een olifant. Hoewel Olifanten in verschillende delen van de wereld veelvuldig ingezet worden om zwaar werk te verzetten voor mensen, zijn deze dieren in het wild bijzonder gevaarlijk. Deze dieren zijn bijzonder schuw en wanneer ze zich bedreigd voelen kunnen ze mensen gemakkelijk vertrappen. Met name de Afrikaanse Olifant is met zijn (gemiddeld) 8000 kilogram een angstaanjagend grote verschijning.

Nummer 8: IJsbeer

Doordat de IJsbeer in relatief dunbevolkte gebieden voorkomt, maakt deze ook relatief weinig slachtoffers per jaar. Echter deze beer is dermate sterk (met één uithaal van zijn poot kan een mens onthoofd worden!) en snel (ze lopen wel 60km/u) dat een mens moeilijk kan ontkomen wanneer een IJsbeer zijn aanval inzet. Met name wanneer ze jongen hebben vormen ze een gevaar voor mensen.

Nummer 9: Kafferbuffalo

In Nederland staan koeien meestal op hun gemakje in de wei te grazen en zijn ongevaarlijk. Aangezien de Kafferbuffalo wel iets van een koe wegheeft, denken veel mensen dat hij ongevaarlijk is. Echter, schijn bedriegt! De Kafferbuffalo heeft zeer scherpe horens een één stoot hiermee kan dodelijk zijn, bovendien weegt één zo’n dier ruim 800 kilogram waarmee ze een mens gemakkelijk kunnen vertrappen. Wat de Kafferbuffalo extra gevaarlijk maakt is wanneer zij een kuddes trekken en overal door- en overheen stormen.

Nummer 10: Pijlgifkikker

Kikkers zien er meestal maar ongevaarlijk uit. De Pijlgifkikker is dat echter niet! Op zijn rug zit een laagje zeer verlammend slijm om vijanden te weren. Mensen die in aanraking komen met dit slijm zullen het niet overleven: Elke Pijlgifkikker maakt genoeg slijm of gif aan om 10 mensen te kunnen doden.

Slotopmerkingen

Natuurlijk is deze lijst niet de enige juiste lijst met dodelijkste dieren ter wereld. Er zijn nog veel meer dodelijke dieren. Jaarlijks overlijden bijvoorbeeld zo’n 55.000 mensen aan Rabiës oftewel Hondsdolheid. Dit wordt overgebracht door vleermuizen, hondachtigen en katachtigen. Ook bijen, wespen, horzels, spinnen, verschillende reptielen, amfibieën etc. veroorzaken vele doden per jaar en wat te denken van Nijlpaarden; deze ogenschijnlijk vredige dieren veroorzaken jaarlijks vele doden in Afrika.

Weet u nog meer dodelijke dieren? Schroom niet om suggesties te geven.
© 2009 - 2019 Sportler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De 10 gevaarlijkste dieren ter wereldDe 10 gevaarlijkste dieren ter wereldZe komen door de lucht, door het water en over land. Ze willen jouw bloed. Ze steken, verscheuren, vertrappen en bijten.…
Haaien in de zeeHaaien in de zeeHaai en haaien. Haai wordt vaak gebruikt in het Nederlands als parodie op het Engelse Hi, een begroeting. Maar we bedoel…
De Witte haai, Carcharodon carchariasDe Witte haai, Carcharodon carchariasVooral bekent uit de film ‘yaws’, jaagt de witte haai (Carcharodon carcharias) bij velen schrik aan. Zijn andere naam, ‘…
Zijn haaien echt zo gevaarlijk?Alleen al bij de gedachte een haai tegen te komen worden veel mensen al bang. Toch zijn haaien niet zo gevaarlijk als ve…
Haaien, opruimers in de natuur, gevaarlijk en ongevaarlijkHaaien, opruimers in de natuur, gevaarlijk en ongevaarlijkHaaien bestaan al zo'n 350 miljoen jaar. Door zijn weinige vijanden heeft de haai een tijdspanne van miljoenen jaren ove…
Bronnen en referenties
  • http://www.intermediair.nl/artikel/archief/62298/de-feiten-dodelijke-dieren.html http://www.msn.com/

Reageer op het artikel "Dodelijkste dieren"

Reactie

Anoniem, 05-12-2010 17:22 #1
Heel wat van de genoemde dieren (leeuw, olifant, ijsbeer, witte haai) worden gedood door mensen, vooral jagers en stropers. De mens zelf doodt ook veel dieren en zelfs soortgenoten. Er worden bijvoorbeeld meer olifanten gedood door mensen dan omgekeerd het geval is! Dus de mens is een gevaar voor de dierenwereld.

Infoteur: Sportler
Gepubliceerd: 19-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!