InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Dolfijnen, in alle soorten en maten

Dolfijnen, in alle soorten en maten

Er bestaan 36 soorten dolfijnen verdeeld over 16 geslachten, alle soorten groottes, vormen en kleuren en elk met hun eigen bijzondere kenmerken. Dolfijnen, zijn dieren die geliefd zijn bij de mens voor hun speelse manier van doen en zachte uiterlijk.

Een verzameling zeezoogdieren

Een dolfijn is een zeezoogdier, behorend tot de groep van de tandwalvissen. Zeezoogdieren stammen eigenlijk af van landzoogdieren die zich aangepast hebben voor het constant leven in water. In de skeletten van dolfijnen en orka’s vinden we beenderen terug die aangeven dat deze dieren ooit poten hadden om zich voort te bewegen. Hoewel ze achteraan geen vinnen hebben, bezitten ze toch kleine beenderen die zouden afstammen van de vorming van een bekken.

Kenmerken

De kleinste dolfijn is de Heavisides dolfijn die ongeveer 1.2 meter lang is en de grootste is de orka met zijn 7 meter. Dolfijnen hebben een gestroomlijnd lichaam dat uitermate geschikt is voor snel en behendig zwemmen. Met hun grote staartvin zorgen ze voor voldoende stuwkracht terwijl ze hun borstvinnen gebruiken voor het sturen. De meeste dolfijnen hebben ook een rugvin, die vb bij de orka wel 2 meter hoog kan zijn, welke zorgt voor stabiliteit. Ze hebben een zachte huid die voortdurend ‘afschilfert’. Hierdoor wordt de wrijving met het water minder en kunnen ze zich gemakkelijker en sneller verplaatsen.

Voeding

De voeding van dolfijnen is afhankelijk van de soort; Kleinere dolfijnsoorten eten vooral vis en inktvis terwijl orka’s op grotere prooien jagen zoals zeehonden en zeevogels. De hoeveelheid tanden van een dolfijn is ook bepaald door de voeding.

Sociaal

Dolfijnen zijn echte groepsdieren. De groottes van de groepen zijn afhankelijk van het soort dolfijnen en het leefgebied ervan. Zo zien we dat de pelagische dolfijnen, die in open zee leven, grote groepen gaan vormen terwijl de dieren in de kuststreken iets kleinere groepen gaan vormen. In deze groepen zijn de vrouwtjes het belangrijkste en deze worden beschermt door aan de binnenkant te zwemmen. Dolfijnen praten ook met elkaar en uit onderzoek is gebleken dat ze hiervoor 3 verschillende tonen gebruiken. Ze hebben een ingewikkeld vocabulair waarvan men er nog niet in geslaagd is dit volledig te ontrafelen. Men weet wel dat vrouwtjes na de geboorte van hun jong, dagen aan een stuk fluiten om hun jong aan hun klant te laten wennen. Mannetjes gebruiken fluitsignalen en zingen in het paarseizoen om de aandacht van vrouwtjes te trekken of om voor gevaar te waarschuwen.

Voortplanting

Dolfijnen zijn polygame dieren en paren dus met meerdere partners. Tijdens de paartijd gaan mannetjes op zoek naar groepen vrouwtje en proberen indruk op ze te maken door acrobatische toeren uit te halen. Soms gaan verschillende groepen zich in deze periode gaan samenvoegen om het contact gemakkelijker te laten verlopen. Als een vrouwtje ontvankelijk is, zwemt ze naar een mannetje toe. Ze schuren zich dan tegen de borstvinnen van hun partner. De effectieve paring duurt ongeveer 15 tot 20 seconden. De draagtijd van een dolfijn duurt, afhankelijk van de soort, gemiddeld tussen de 10 en 12 maanden. Als een jong dan geboren wordt, moet het meteen naar de oppervlakte om te ademen. Het wordt hierbij door de eigen moeder, en vaak ook een ander vrouwtje uit de groep, geholpen.

Slimme dieren

Dolfijnen worden over het algemeen als intelligente dieren aanschouwt. In dolfinaria leren ze gemakkelijk kunstjes aan en kunnen ze reageren op bevelen. Dolfijnen zijn over het algemeen ook speelse en vooral nieuwsgierige dieren die graag bijleren. De echte intelligentie van dit dier werd ooit gemeten door Amerikaanse biologen volgens de QE, de hersenfactor. Bij deze methode om de intelligentiecapaciteit te meten, gaat men de verhouding berekenen tussen de herseninhoud van het dier en zijn lichaamsoppervlakte. Het QE van een mens is 7.4 en dat van een chimpansee is 2.5 en bij de meeste landzoogdieren ligt het gemiddelde rond de 4. Bij dolfijnen is er een QE gemeten van 1.5 (namelijk bij rivierdolfijnen) maar ook van 5.6 (bij de griend). Bepaalde dolfijnen zijn dus echt intelligente dieren.

De mens: verstorende factor

Hoewel de mens steeds gebiologeerd is geweest door deze mooie en speelse dieren, zorgen we er wel voor dat ze het moeilijker en moeilijer krijgen om te overleven. Door overbevissing worden hun voedselbronnen steeds schaarser waardoor de voortplanting vermindert. Maar ook door verwondingen door scheepsschroeven en botsingen met zeeschepen, geluidsoverlast en vervuiling van onze oceanen hebben dolfijnen het moeilijker dan ooit om te overleven.
© 2009 - 2019 Gringo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, http://users.telenet.be/dolfijntjes/beginpagina.htm

Reageer op het artikel "Dolfijnen, in alle soorten en maten"

Infoteur: Gringo
Laatste update: 28-01-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!