InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De onschuldige veenmol

De onschuldige veenmol

Het kleine bedreigde beestje is lang niet zo onschuldig als het lijkt. De veenmol is een zeldzaam dier en heeft zeer bijzondere eigenschappen. Er zijn weinig mensen die van dit dier afweten laat staan er een in levende lijven hebben gezien. De veenmol staat sinds kort op de rode lijst van bedreigde diersoorten.

'Veen'mol

De naam zegt het eigenlijk al. Het beestje houdt alleen van zo zacht mogelijke grond. Veen heeft dat soort eigenschappen. Hij komt veel voor in het midden- en zuiden van het land, in het noorden bijna niet. Ook in Italië en Zuid- Frankrijk komt de veenmol voor. Droge taaie grond is niks voor de veenmol, het liefste graaft hij in zachte, vochtige grond. Dicht bij het water is ideaal. Hij graaft ongeveer twee cm onder de grond en kan net als een mol heel snel naar achteren en naar voren bewegen in zijn gemaakte gangen. Ook heeft hij net als een mol brede, krachtige voorpoten waardoor hij een zeer goede graver is.

Bijzonder

De veenmol heeft opmerkelijke eigenschappen. Hij kan zich niet alleen zeer snel onder de grond verplaatsen maar boven de grond kan hij zichzelf ook snel verplaatsen. Omdat hij niet een zoogdier is maar een krekel heeft hij ook zeer sterke achterpoten en uiteraard vleugels. Met die vleugels kan hij enkele meters boven de grond vliegen. Dat doet hij niet vaak, meestal alleen in mei en juni. Net als een mol kan de veenmol zichzelf niet alleen ondergronds en in de lucht verplaatsen maar kan hij ook goed zwemmen. Je zou niet snel zeggen dat het een krekel is maar dat is toch echt het geval, de veenmol sjirpt net als andere krekels, je hoort ze vooral in de ochtend voordat de zon opkomt.

Vleeseter?

Stiekem is de veenmol een nachtmerrie voor boeren en voor mensen die graag een heel mooi bloemenperkje in de tuin hebben staan. De veenmol graaft net onder de grond gangen, als hij op zijn weg wortels tegenkomt, bijt hij deze af of eet ze op. Voor onkruid kan dit natuurlijk ook in het voordeel zijn. Daarentegen eet hij niet alleen wortels maar gaat hij op zoek naar kleine diersoorten net als hijzelf, daarbij kun je denken aan regenwormen, larven en andere insecten. Zelf wordt hij gegeten door grotere insecten en zoogdieren zoals loopkevers, katten en muizen.

Voortplanting

Mannetjes veenmollen zitten in de opening van hun gangen te sjirpen om de aandacht van de vrouwtjes te trekken. In dit holletje vindt de paring plaats. Het vrouwtje legt ongeveer 250 eitjes acht tot tien cm onder de grond op een plek waar de zon goed op het holletje schijnt. De eitjes hebben zonnewarmte nodig om goed te groeien. Het vrouwtje is erg zorgzaam voor haar kleintjes, als het nog eitjes zijn likt ze die om te zorgen dat er geen schimmels ontstaan. De eitjes barsten afhankelijk van de zon tussen de tien en vijftig dagen na het leggen. Het kan erg lang duren tot de kleine veenmolletjes volwassen zijn, meestal duurt dit meer dan een jaar. In dit jaar vervellen ze een aantal keer tot dat ze volwassen zijn. Als het tijd is om te vervellen, kruipen ze uit hun vel en hebben ze al een nieuw vel. Het nieuwe vel is heel dun en rekbaar maar word langzaam wat harder en krijgt een bruine kleur.
© 2009 - 2017 Maxx, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Haaien: bedreigde diersoortHaaien: bedreigde diersoortDe haaien behoren tot de kraakbeenvissen en zijn nauw verwant aan de roggen. Er zijn in totaal over 350 soorten, die zow…
Zoo de la PalmyreZoo de la Palmyre is een dierentuin in de Charente-Maritime in Frankrijk. De zoo is zon 18 hectare groot en je kan er m…
Voorwerp in neus of oor, wat nu?Voorwerp in neus of oor, wat nu?Soms komt het voor dat iemand een voorwerp in de neus of het oor heeft zitten. Jonge kinderen (vaak in de peuterleeftijd…
De hyacinth araDe hyacinth ara is de grootste vliegende vogelsoort ter wereld. Omdat het ook een populair huisdier is, heeft dat zijn t…
De Andescondor, de grootste roofvogel op aardeDe Andescondor, de grootste roofvogel op aardeDe Andescondor komt in Zuid-Amerika voor. Hij is met een spanwijdte van meer dan 3 meter de grootste roofvogel op aarde.…
Bronnen en referenties
  • http://www.landschapsbeheer.nl/zeeland/default.asp?index=351
  • http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030611_veenmol01
  • http://www.trouw.nl/archief/article1321273.ece/De_schadelijke_veenmol_staat_nu_op_de_rode_lijst.html

Reageer op het artikel "De onschuldige veenmol"

Reacties

Hans, 10-09-2017 10:58 #13
Vandaag troffen we een veenmol aan in onze regenton. We hebben vaker veenmollen aangetroffen en gevangen in onze tuin maar een in de regenton van ca. 1.20 meter hoog is zeldzaam. Ja en zwemmen kunnen ze maar hij kon er niet meer uit. Wij hebben hem verwijderd.

Wendy van Toor, 25-05-2017 14:37 #12
Wij hebben net een veenmol gevonden op een eilandje op de Vinkeveense plassen. Had er nog nooit van gehoord. Erg grappig beestje.

Petra, 18-10-2016 16:30 #11
Mogelijk hebben wij een veenmol in ons gazon. Hoe kunnen we hem naar een veldje verder verjagen?

Henry, 04-10-2016 08:35 #10
Vanmorgen op de zaak een Veenmol in de showroom. We wisten eerst niet wat het was en dachten aan een kreeftachtige of sprinkhaanachtige. Via internet uitgezocht en uiteindelijk bleek het om een veenmol te gaan.

Ank Schene, 06-08-2016 14:26 #9
Ik vond een dode veenmol in een zwembad in de tuin van vrienden in Aerdenhout.

Irene, 29-06-2016 16:22 #8
Wij hebben vandaag een veenmol gevonden in onze tuin. Wij wonen in Rotterdam en zijn zeer verbaasd er hier een tegen te komen!

Frank, 21-05-2014 15:05 #7
Tijdens het wandelen door het Voornseduin wat ook een mooi bosrijke omgeving heeft een vreemd insect gezien, foto van gemaakt en op internet gezocht maar geen antwoord.
De dag erna een groep natuur liefhebbers aangesproken en hun de foto laten zien, er was iemand die het insect herkende. Hij had er nog nooit een in levende lijve gezien.

E. Munnig Schmidt, 21-08-2012 19:42 #6
Ik vond gisteren in de kelder een veenmol van ruim zes cm lang. Ik woon aan de Vecht in Loenen en zag dit dier nog niet eerder. We hebben er een foto van.

Carola, 09-09-2011 19:24 #5
Tot vandaag kende ik dit insect niet. Vanochtend eentje gevonden in mijn tuin in Zaandijk. Meer dood dan levend… Ik heb heel wat moeten zoeken op het internet voordat ik er achter kwam dat het een Veenmol is. Heel interessant! Kan ik er nu vanuit gaan dat er hier dan meer in de omgeving zitten?

J. Vandesiepkamp, 07-09-2011 15:50 #4
Vraag: in mijn moestuin in Maarssen, veengrond, leeft een kreeftachtig insekt met 2 voorpoten met een schaar, soms kruipt hij uit de grond, loopt moeizaam met aan elke kant 4 of 5 dunne pootjes. spitse snuit zoals de veenmol en een platte staart zoals bij een kreeft. Hij is rond 15 cm lang en donkerbruin, de voorpoten zijn rood gekleurd. Wat is dit voor een dier? Bij voorbaat dank voor het antwoord. J.van de Siepkamp

Degenaar, 17-07-2011 10:20 #3
Wij hebben een veenmol in onze tuin.En wisten niet wat het was.Ik vindt het heel apart aangezien ik dit dier nog nooit gezien hebt.Drie keer was hij boven de grond nu ik weet dat hij op uitsterven staat zijn wij er erg voorzichtig mee en zorgen dat de kat hem niet pakt.Groetjes

Mia, 01-06-2011 12:36 #2
Ik kende het beestje bij naam, maar na vraatzucht aan mijn groetnengewassen, hebben wij er al een 20 tal ontdekt. Bedreigd? best mogelijk, als je ziet wat het doet, onschuldig? helmaal niet, schuldig over de hele lijn.

A. Jansen, 18-05-2011 11:33 #1
Drie jaar geleden hebben wij, op vakantie in Italië een veenmol gezien. Toen wisten we nog niet wat het was, maar verbaaste ons erover dat hij zo snel was en binnen een mum van tijd in de harde droge grond was vertrokken. We hebben er foto's van gemaakt en daar aan mensen gevraagd of zij wisten wat voor een diertje het was, maar ze wisten het niet. Gister(17-05-2011) heb ik het antwoord gekregen door de uitzending van Vroege vogels.

Infoteur: Maxx
Gepubliceerd: 23-04-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 13
Schrijf mee!