InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Phar Lap - racelegende op Australische bodem

Phar Lap - racelegende op Australische bodem

Phar Lap - racelegende op Australische bodem Tot nu toe bevonden zich in mijn special alleen Amerikaanse renpaarden. Phar Lap is geen Amerikaan maar een Australiër. Hij wordt gezien als de grootste Australische racelegende in de Australische geschiedenis.

Afstamming en signalement

Phar Lap werd geboren als Far Lap (bliksem) in Nieuw Zeeland. Om zijn naam uit zeven letters te laten bestaan (geluksgetal) werd het al snel gespeld als Phar Lap. Zijn vader was Night Rain en zijn moeder Entreaty, Phar Lap was een groot, voskleurig paard. Hij werd geboren op 4 oktober 1926 en overleed op 5 april 1932.

Carrière

Twee jaar

Phar Lap werd verscheept naar Sidney, deze reis was erg zwaar voor hem en hij kwam mager aan land. De man die hem zou kopen wou toen van de koop afzien, maar kocht hem uiteindelijk toch. Harry Telford, wiens broer hem had aangeraden Phar Lap te kopen, sloot een leasecontract met de eigenaar van Phar Lap voor drie jaar. Ondanks dat een winnende hengst meer geld oplevert (eventuele inzet in de fokkerij), besloot Telford hem te ruinen, zodat hij zich beter zou concentreren tijdens de koersen.

Als tweejarige was Phar Lap geen indrukwekkend paard op de renbaan, hij bleef ongeplaatst.

Drie jaar

Als driejarige ging het al een stuk beter met Phar Lap. Hij won een klassieker; de Victoria Derby in een recordtijd. Tijdens de Melbourne Cup ging hij continu in protest tegen zijn jockey waardoor hij die koers verloor. Dit maakte hij goed door later, ook in Melbourne, de Legers en de King's Cup te winnen.

Vier jaar

Op zijn vierde jaar ging het pas écht goed! Hij won verschillende belangrijke koersen in een recordtijd. In de hoogste klasse wist hij 14 koersen achter elkaar te winnen! In de weken voor de Melbourne Cup overleefde hij een aanslag op zijn leven, vanuit een auto werd op hem geschoten. Hij won de Melbourne Cup.

Vijf jaar

Phar Lap was in de weken voor de Melbourne Cup niet fit. Zijn eigenaar wilde hem niet laten starten maar werd gechanteerd, waardoor Phar Lap wel aan de start móest verschijnen, Phar Lap werd achtste. Hij werd na die koers verscheept naar Amerika, om daar zijn geluk te beproeven. Hij won daar de race waarin hij startte met gemak, helaas was dat ook niet laatste race, Phar Lap werd op 5 april 1932 doodziek in zijn stal aangetroffen, een paar uur later stierf hij; vergiftigd. De meeste mensen geloven dat hij vergiftigd is door de maffia, dit is echter niet zeker. Een andere verklaring is dat hij insecticide heeft binnengekregen tijdens het grazen, dit is ook niet zeker.

In totaal is Phar Lap 51 keer aan de start gekomen, hij won 37 keer.

Onderzoek in 2006

Wetenschappers zeiden in 2006 dat het bijna zeker was dat Phar Lap met een grote enkele dosis arsenicum om het leven was gebracht. Dit ondersteunt de bewering dat Phar Lap vergiftigd is door mensen uit het illegale circuit die bang waren dat zij verlies zouden lijden (wedden op de renbaan) doordat Phar Lap zo goed was. Er is echter geen hard bewijs dat Phar Lap is omgebracht door mensen uit het illegale circuit.

Veterinair Percy Sykes stelt dat de arsenicum niet de dood van Phar Lap heeft hoeven te veroorzaken. Volgens hem kreeg elk renpaard een beetje arsenicum en hij gokt dat 90% van de renpaarden in die tijd arsenicum in zijn bloed had.

Onderzoek in 2008

In 2008 hebben twee wetenschappers een aantal haarmonsters van Phar Lap geanalyseerd. Zij kwamen tot de conclusie dat Phar Lap 30 á 40 uren voor zijn dood een grote hoeveelheid arsenicum binnen heeft gekregen. Ze weten niet waar de arsenicum vandaan kwam, maar arsenicum was in die tijd makkelijk te verkrijgen, het kan dus overal vandaan komen.

Museum

Het hart van Phar Lap is te bezichtigen in het Australian National Museum, bijzonder is dat zijn hart anderhalf keer zoveel weegt als het hart van een normaal paard (zijn hart weegt 6,2 kg). Zijn bewerkte huid kun je bekijken in het Melbourne museum en zijn skelet is te bezichtigen in het Nieuw Zeelandse museum te Papa Tongarewa.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Legendarisch renpaard SecretariatDe Amerikaanse grote rode vos werd liefkozend Big Red genoemd. Secretariat, of Big Red, was een van de snelste renpaarde…
Native Dancer - goed paard, slecht karakterNative Dancer was een geweldig goed renpaard dat niet alleen bekend is geworden door zijn goede prestaties, het is voora…
Secretariat - te mooi om te racen?Secretariat was een groot, voskleurig renpaard dat zijn bijnaam 'Big Red' dankte aan zijn hoge stokmaat en zijn naar roo…
Sceptre - tot op de dag van vandaag recordhoudsterSceptre was een Brits renpaard dat als enige ooit het heeft gepresteerd om vier Britse klassiekers in één jaar te winnen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Charles Daniel Pratt, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Phar_Lap

Reageer op het artikel "Phar Lap - racelegende op Australische bodem"

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Beroemde renpaarden
Schrijf mee!