InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Exterminator - alias 'the goat'

Exterminator - alias 'the goat'

Exterminator staat bekend als het paard dat exact 100 keer gestart zou hebben. Na hertelling bleek echter dat hij 99 starts achter zijn naam had staan, hoe dan ook een fantastische prestatie voor een paard dat doorkoerste tot zijn negende levensjaar!

Afstamming en signalement

Exterminator was een grote voskleurige ruin die geboren werd op 30 mei 1915. Zijn vader was McGee, zijn moeder Fair Empress. Hij werd gefokt door F.D. Dixie en kwam ter wereld op de Almahurst Farm. Exterminator was een groot en slungelig paard en werd om die reden als eenjarige al gecastreerd.

Carriére

Twee jaar

Hij debuteerde op tweejarige leeftijd op een renbaan in Kentucky, deze race won hij gelijk met drie paardlengtes verschil. Zijn eerste koersjaar liep hij weinig koersen, hij was nog steeds erg slungelig en in de groei. Ondanks het feit dat hij weinig startte wist hij toch 1500 dollar en een nominatie voor de beroemde Kentucky Derby te verdienen. Hij liep dat jaar vier koersen, waarvan hij twee won.

Drie jaar

Voordat zijn tweede seizoen begon werd Exterminator verkocht voor 9000 dollar aan Willis Sharpe Kilmer. Kilmer had een zeer talentvol renpaard; Sun Briar, dat een trainingsmaatje nodig had. Kilmer zag erg weinig in Exterminator vanwege zijn slungeligheid en gaf hem de bijnaam 'The Goat'. Exterminator en Sun Briar trainden samen, waarbij het de bedoeling was dat Sun Briar elke keer van Exterminator won, om zo zijn zelfvertrouwen te laten groeien. Ondertussen ontdekte de trainer van de paarden dat, ondanks dat Exterminator elke keer verloor van Sun Briar, Exterminator een uitzonderlijk talentvol paard was. Hij verloor namelijk niet van Sun Briar omdat hij hem niet bij kon houden, hij verloor omdat zijn jockey hem inhield, in werkelijkheid kon hij Sun Briar makkelijk bijhouden en zelfs van hem winnen.

Wat er daarna gebeurde...

..hield niemand voor mogelijk. Het was het begin van één van de meest bijzondere rencarriéres in de geschiedenis van de volbloed. Voordat Sun Briar de Derby zou lopen, deed hij nog een trainingsrondje tegen Exterminator. Hij maakte een slechte indruk en een journalist sprak Kilmer aan over de prestatie van Exterminator, die hem makkelijk bij had gehouden. Kilmer was niet al te positief over Exterminator en noemde hem 'a truck horse' die nooit goed genoeg zou zijn voor de koersen. De journalist antwoordde hierop dat Exterminator het heel goed deed, áls de jockey hem niet zo ingehouden zou hebben. Dit vond Kilmer niet leuk om te horen en hij kapte de journalist ruw af.

Later belde Kilmer de journalist op en vroeg of hij dacht dat Exterminator een Derbypaard zou zijn. De journalist antwoordde bevestigend en toen Kilmer vroeg of hij hem in de Derby zou laten lopen als het zijn paard was antwoordde de journalist met:'I certainly woukd'. Kilmer zei toen dat Exterminator zou starten, in plaats van Sun Briar die een of andere botziekte bleek te hebben.

Op een modderige baan rende Exterminator met jockey Willie Knapp van de vijfde plaats zo naar de kop en hij won de Derby met één paardlengte verschil. Exterminator was toen drie jaar, en stond aan het begin van een prachtige carrière. Als driejarige startte hij 15 keer, zeven koersen won hij, maar dat was slechts het begin..

Na ácht koersseizoenen ging Exterminator met pensioen. Hij kwam 99 keer aan de start en kwam 50 keren van die 99 starts als eerste over de finish. Hij werd zeventien keer tweede en ook zeventien keer derde. Als vijf- en als zevenjarige won hij tien van de zeventien keer dat hij aan de start kwam. In totaal verdiende hij $252,996 voor negen verschillende trainers (die verschillende trainers had hij aan Kilmer te danken, die aan de lopende band trainers aannam en ontsloeg).

Exterminator versus Man o'War

Op vierjarige leeftijd won Exterminator voor het eerst de Saratoga Cup, vlak voordat Man o'War als tweejarige de Hopeful Stakes won. Een jaar later vroegen de fans om een ontmoeten tussen de twee om duidelijk te maken wie van de twee nou het beste was. Kilmer wilde dit dolgraag, Sam Riddle, de eigenaar van Man o'War wist het niet. Toen Exterminator naar Canada verscheept werd liet Riddle onmiddellijk weten dat Man o'War mee zou doen aan de Saratoga Cup. Zodra Kilmer dit te horen kreeg, werd Exterminator weer teruggebracht naar Saratoga om tegen Man o'War te koersen. Toen Riddle dit hoorde trok hij Man o'War terug. De paarden hebben nooit tegen elkaar gekoerst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.thoroughbredchampions.com/biographies/exterminator.htm

Reageer op het artikel "Exterminator - alias 'the goat'"

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Beroemde renpaarden
Schrijf mee!