InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het masseren van je paard

Het masseren van je paard

Het masseren van je paard In dit artikel zal ik uitleggen hoe je je paard een simpele massage moet geven. Een massage is zeer ontspannend voor paard, maar ook voor de eigenaar! Na een massage beweegt een paard vaak ook een stuk soepeler. Echt een aanrader om te proberen dus!

Wat heb je nodig?

Voor het masseren van je paard heb je niet zoveel nodig. Even op een rijtje gezet:
  • Je handen
  • Halster met een lange lijn, bijvoorbeeld een leadrope
  • Een rustige plek, zoals in de stal van het paard

Voordat we beginnen:

Zet je paard níet vast. Als je tijdens het masseren een gevoelige plek raakt, kan je paard daarvan schrikken en aan zijn halster gaan trekken. Hierdoor ontstaat een stressituatie en dat wil je juist voorkomen. Haal daarom alleen het touw door zijn stalrand en houd het uiteinde vast. Zo heb je je paard wel vast, maar kan je zonodig toch wat extra ruimte aan hem geven. Ook een belangrijk punt, is dat je zelf rustig moet blijven. Dus rustig tegen je paard praten en je niet laten afleiden door andere dingen die op stal gebeuren. Blijf ook niet te lang op één plek masseren, dit zal je paard niet fijn vinden.

Je moet ten alle tijden opletten op de signalen die je paard geeft. Als je paard de massage fijn vindt, zal hij een beetje wegoezelen en zijn hoofd laten hangen. Als je paard ergens een pijnlijk plekje heeft, zal hij dit jou laten merken door zijn oren in zijn nek te leggen, zich weg te draaien of in elkaar krimpen. Op zo'n plek is het jouw taak om iets zachter te masseren en dit langzaam op te bouwen, zodat het plekje na een tijdje geen pijn meer zal doen.

Nu het echte werk!

Begin met het masseren van de hals. Dit doe je met een platte hand. Maak strijkende bewegingen, vanaf de hals richting de schouder. Ga met de richting van de haren mee, dit is prettig voor je paard. Als je tegen de richting in gaat masseren, zal je paard dit niet prettig vinden.

Na een tijdje kan je gaan beginnen met het masseren van de rug. Dit doe je ook met strijkende bewegingen, vanaf de schoft richting de billen.

Als je dit hebt gedaan, kan je verder gaan met het masseren van de billen. Belangrijk is hierbij dat je meegaat met de rondingen van je paard.

Eindig nu met de schouders en de schoft. Op de schoft rust het zadel, daarom kan het zijn dat bij sommige paarden de spieren in de schoft en in de schouders een beetje stijf zijn. Je paard zal het daarom erg fijn vinden om op deze plek gemasseerd te worden. Het masseren van de schoft doe je met de palm van je hand. Hiermee maak je kleine, draaiende bewegingen van voor naar achter, in dezelfde richting als de wijzers van een klok. Op deze manier masseer je ook de schouders.
© 2008 - 2019 Yuni, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het masseren van je paard"

Reactie

Noa, 30-06-2011 18:50 #1
Lijkt me goed, mijn paard heeft een blessure, hij loopt al een hele lange tijd mank, een jaar ofso, ik bouw het nu een beetje op en het gaat steeds beter, maar hij is erg stijf en dus hoop ik dat deze massage helpt (:

Infoteur: Yuni
Gepubliceerd: 23-11-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!