InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Europese Dwergmuis

Europese Dwergmuis

De Europese Dwergmuis is een van de kleinste knager op de wereld, deze soort komt veel voor in Europa en Rusland. Maar wat voor soort verzorging zijn ze nodig en hoeveel verschillen ze van de gewone muis? De Europese dwergmuis komt voor, zoals de naam al zegt in bijna heel Europa. Daarnaast komen ze voor in sommige delen van Azië. Ze komen vooral voor in hoog gras, bosjes, rietvelden en graanakkers. Hier zijn ze te herkennen aan hun typische bolnesten. Ze zijn dag- en nachtactief en leven alleen.

Gedrag

Europese dwergmuizen zijn leuke en interessante dieren. Ze zijn zowel overdag als s`nachts actief. Ze slapen met tussenpozen en ze klimmen en klauteren heel graag. Het zijn nieuwsgierige kleine muizen en ze zijn zeer vriendelijk. In gevangenschap bijten ze hun verzorgers maar zelden. Ze kunnen moeilijk alleen zijn en zijn dan ook graag in groepjes. Ze accepteren hun eigen soort al heel snel, het is dus makkelijk om een nieuweling tussen een complete groep te zetten.

Europese Dwergmuis in gevangenschap

Europese Dwergmuizen worden steeds meer in gevangenschap gehouden of geboren. Als ze in een glazen bak zitten kan dit ook makkelijk, mits er voldoende ventilatie is en de gaatjes niet te groot zijn. Op de bodem van de bak moet een flink laag zand zitten. Omdat ze graag klimmen en klauteren zijn takken van wilgen en fruitbomen geschikt om bij te plaatsen. Ze eten veel zaden, maar hebben daarnaast ook dierlijke eiwitten nodig, het beste is dan ook om een mengsel te geven van knaagdiervoer, vogelzaad en insecten (bijvoorbeeld larven en meelwormen). Naast hun voer hebben ze ook elke dag vers water nodig.

De Europese Dwergmuis is razendsnel en laten zich wat lastig oppakken, wil je toch een muis oppakken, maak dan met je ene hand een kommetje en met de andere een dakje om ontsnappen te voorkomen.

Voortplanting

Een Europese Dwergmuis is geslachtsrijp vanaf 2 maanden. Ze kunnen 4 tot 7 jongen per keer krijgen. De draagtijd is ongeveer 21 dagen. De jongen worden kaal en blind geboren Na 2 weken hebben ze al vacht, zijn de oogjes open en komen ze al goed mee met de volwassenen. Een Europese Dwergmuis kan 2 jaar worden, als ze volwassen zijn wegen ze ongeveer 6 tot 8 gram en zijn 6 cm groot.
© 2008 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.dieren.forum2go.nl

Reageer op het artikel "Europese Dwergmuis"

Reactie

Tonnemans, 12-11-2009 16:44 #1
De Europese dwergmuis is in Nederland een beschermde diersoort (Flora- en faunawet). Het is dus niet toegestaan deze dieren in het wild te vangen, onder je te hebben, te transporteren en te verhandelen. In bovenstaand artikel wordt daar niets over gezegd. Reactie infoteur, 12-11-2009
Mijn excuses dit was niet bij mij bekent, ik zal zo spoedig mogelijk het artikel aan passen. Bedankt voor uw reactie en de informatie.

Met vriendelijke groet,

Antrax

Infoteur: Antrax
Laatste update: 21-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!