InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Basisgenetica vachtkleur bij bengalen

Basisgenetica vachtkleur bij bengalen

Basisgenetica vachtkleur bij bengalen Hoe krijg je met een marble bengaal toch spotted kittens? Hieronder volgt een zeer versimpelde uitleg wat betreft de vachtgenetica voor spotted en marble bij het fokken van bengalen uit mijn site Bengalen Cattery Ifness. Naar aanleiding van veel vragen of je met een marble bengaal poes spotted kittens kunt krijgen, volgt hieronder een zeer versimpelde uitleg en versimpeld schemaatje van de in theorie mogelijke combinaties en percentages vachttekening van de kittens per nest.

De kittens krijgen van iedere ouder 1 gen voor de tekening van de vacht. Die 2 genen samen, stellen dus het vachtpatroon samen.
Een homozygoot bevat twee dezelfde genen, dat wil zeggen met dezelfde informatie, bijvoorbeeld spotted en spotted of marble en marble. Een heterozygoot bevat twee verschillende soorten genen, bijvoorbeeld spotted en marble of marble en spotted.

Laten we voor het gemak het gen voor spotted S noemen. Het gen voor marble noemen we dan m. Het gen voor spotted is dominant, daarom gebruiken we een hoofdletter. Dat betekent dat dit gen krachtiger is dan een recessief gen en deze zal verdringen. Het gen voor marble is recessief daarom gebruiken we een kleine letter.
Het dominante gen komt indien aanwezig altijd tot uiting in het uiterlijk. In combinatie met het dominante gen voor spotted zie je het recessieve marble gen niet. Het recessieve gen komt namelijk alleen tot uiting wanneer er geen dominant gen aanwezig is. Een marble vacht zie je dus alleen wanneer de kat geen gen voor spotted draagt.

SS=Homozygoot spottedvachttekeningspotted
Sm=Heterozygoot spottedvachttekeningspotted
mm=Homozygoot marblevachttekeningmarble

Wanneer een kat er aan de buitenkant spotted uitziet, kan hij toch een recessief marble gen dragen. Omdat het gen voor spotted dominant is, zie je geen marblevacht.
Of een uiterlijk spotted kat een marble gen draagt, weet je alleen zeker wanneer hij of zij een marble ouder heeft (zie onder), of wanneer hij of zij ooit marble nageslacht heeft gekregen.

Een voorbeeld:

Goed, de kittens krijgen dus van elke ouder 1 gen:
Stel we hebben een homozygote spotted kater (SS) en een marble poes (mm) die alleen maar homozygoot kan zijn anders was ze geen marble. Het nest tussen deze 2 ouders zal bestaan uit:
  • 100% heterozygoot spotted; S van de vader + de m van moeder = Sm

Nog een voorbeeld:

Stel we hebben een heterozygote spotted kater (Sm) en weer een marble poes (mm). Het nest tussen deze 2 ouders zal bestaan uit:
  • 50% heterozygoot spotted; S van de vader + m van de moeder = Sm
en
  • 50% homozygoot marble; m van de vader + m van de moeder = mm

Laatste voorbeeld:

Stel we hebben een heterozygote spotted kater (Sm) en een heterozygote spotted poes (Sm). Het nest tussen deze 2 ouders zal bestaan uit:
  • 25% homozygoot spotted; S van de vader + S van de moeder = SS
en
  • 25% heterozygoot spotted; m van de vader + S van de moeder = mS (maar dat noemen we ook Sm dus samen is dat 50% Sm)
en

Op deze manier kun je alle mogelijke combinaties via onderstaand schemaatje uitwerken.

katerSSSmmm
poesX
SS SS 100%SS 50%
Sm 50%
Sm 100%
Sm SS 50%
Sm 50%
SS 25%
Sm 50%
mm 25%
Sm 50%
mm 50%
mm Sm 100%Sm 50%
mm 50%
mm 100%

Nogmaals het gaat hier om in theorie mogelijke combinaties. De natuur laat zich echter niet in schema's dwingen. Zo kreeg mijn marble bengaal Zahra (mm) van bewezen heterozygote spotted kater (Sm) toch alleen maar spotted kittens (Sm). De kittens kregen de m van Zahra die alleen maar m kan doorgeven. De vader gaf deze keer alleen de S aan zijn kittens door. De m van de vader werd dus niet doorgegeven.

Bij het volgende nest kreeg Zahra van een andere bewezen heterozygote spotted kater (Sm) een nest met 3 marble kittens (mm). De kittens kregen de m van Zahra die alleen maar m kan doorgeven. Deze keer gaf de vader alleen de m door aan zijn nageslacht. De S van de vader werd dus niet doorgegeven.

Normaal gezien zou je in deze nesten beide keren spotted (Sm) en marble (mm) kittens verwachten.

Alleen wanneer beide ouders bewezen homozygoot zijn weet je zeker dat er maar 1 mogelijke combinatie per nest van kan komen.
SS x SS = SS
mm x mm = mm
SS x mm = Sm
© 2007 - 2019 Ilojem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kattengenetica: de basisEen combinatie maken van twee katten: leuk, maar welke kleurtjes zullen de kittens krijgen? Krijgen ze kort of lang haar…
Een kitten in huis nemen: waar op te lettenEen kitten in huis nemen: waar op te lettenU heeft besloten een kitten aan te gaan schaffen. Waar kunt U hiervoor het beste terecht en waar moet U allemaal op lett…
De kat: van bevruchting tot bevallingDe kat: van bevruchting tot bevallingKittens worden bijna door iedereen leuk gevonden. Is het niet specifiek het jonge katje, dan toch zeker het jonge dier i…
Aanschaffen kat: poes of kater?Aanschaffen kat: poes of kater?Als je een kat in huis wilt nemen, heb je de keuze tussen een poes of een kater. Tegenwoordig is het gebruikelijk, dat a…
Katten en katjesKatten en katjesDe kat is en blijft een opmerkelijk dier. Gaat haar eigen gang en kan soms zelfs heel hautain overkomen en toch wordt de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Basisgenetica vachtkleur bij bengalen"

Infoteur: Ilojem
Gepubliceerd: 29-01-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!