InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kosten eigen paard: aanschaf en maandelijkse kosten

Kosten eigen paard: aanschaf en maandelijkse kosten

Kosten eigen paard: aanschaf en maandelijkse kosten Het is de droom van velen, een eigen paard! Maar wat kost dat nu? Afgezien van onverwachte (medische) kosten, maken we de kosten van een eigen paard zo duur of goedkoop als we zelf willen. Naast de aanschaf van een paard dienen ook de maandelijkse kosten in rekening te worden gebracht. Een financieel overzicht biedt duidelijkheid ... Alle prijzen gelden voor het jaar 2017.

De aanschaf

Paard

De aanschafprijs van een paard verschilt enorm per ras, leeftijd, niveau, ... Het is erg belangrijk dat je zelf goed weet wat je wilt en nagaat of je daar de financiële middelen voor hebt. De prijzen voor 'gewone' (leer)paarden liggen tegenwoordig tussen de 1500,- en de 3500,-. Voor een sportpaard van degelijk niveau betaal je al snel 10.000,- of meer.

Zadel

Eens je een eigen paard hebt, volgt natuurlijk het zadel. Wanneer je een paard koopt kan je soms het zadel erbij kopen, maar indien dit niet het geval is laat je het beste een zadelpasser komen. Een goed passend zadel is essentieel om rugklachten bij het paard te voorkomen. Sommige zadelpassers hebben een stel nieuwe zadels en tweedehandszadels die ze verkopen. Ook op vlak van zadels is er een enorm prijzenspectrum! Nieuwe zadels, van goede kwaliteit, zijn al snel meer dan 2000,-. Tweedehands heb je vaak al een degelijk zadel voor 300,-.

Hoofdstel

De nieuwprijs van een hoofdstel varieert van 30,- tot 200,-. Tweedehands heb je al een hoofdstel voor 15,-. Een bit kost ongeveer 20,- tot 30,-.

Dekjes

Dekjes kosten (nieuw of tweedehands) tussen de 20,- en 60,-.

Poetsgerief

Meestal heb je al een aardige verzameling aan poetsgerief in je bezit eer je een eigen paard aanschaft, de prijs van een hele nieuwe set borstels is ongeveer 30,-.

Halster

Een halster en -touw kosten ongeveer 20,-. Eventueel kan je ook nog dekens, peesbeschermers en dergelijke aanschaffen.

Maandelijkse en regelmatige kosten

Stalling

Indien je niet over de mogelijkheid beschikt om je paard aan huis te stallen moet je op zoek gaan naar een stalling of weide. De prijs van een stalling hangt af van de ligging en de mogelijkheden die de stalling biedt. De meer luxueuze stallen die over een binnenpiste, stapmolen, solarium, ... beschikken kosten al snel meer dan 300,- per maand. Het huren van een wei met schuilstal en eventueel een buitenpiste kost dan weer rond de 50,- tot 150,- per maand. Een 'normale' stal, waar er bijvoorbeeld een buitenpiste, stal en weidegang wordt geboden kost ongeveer 200,-. Vergelijk de prijzen van verschillende stallingen in je omgeving om zo tot een realistisch prijsidee te komen.

Ontworming

Ontwormen moet ongeveer vier keer per jaar gebeuren (om de 3 à 4 maanden) en kost tussen de 15,- en 30,-, afhankelijk van de kwaliteit en de soort.

Hoefsmid

De kosten van de hoefsmid zijn ook weer afhankelijk van de keuzes die jij maakt voor je paard. Als je ervoor kiest om een paard te bekappen zal je ongeveer 25,- neerleggen om de drie maanden (afhankelijk van de hoefgroei van je paard, dit is individueel per paard te bekijken). Kies je voor hoefijzers zal de hoefsmid op meer regelmatige basis (om de twee maanden) moeten langskomen en zal je tussen de 50,- en 100,- betalen (afhankelijk van het feit dat je paard alleen voor, of vierkant beslagen wordt).

Veearts (inentingen)

Jaarlijks moet je paard ook worden ingeënt. Dit kost ongeveer 40,-.

Tandarts

Dit is een jaarlijkse kost en ligt ongeveer rond de 80,-.

Onverwachte kosten

Een gouden tip voor onverwachte kosten is het hebben van een 'spaarpotje'. Alvorens de aanschaf van een eigen paard, kun je het beste al een mooie pot hebben gespaard. Moet je paard noodgedwongen worden geopereerd? Dan is het altijd handig om een spaarpot aan de kant te hebben van ongeveer 5000,-. Ook een mogelijkheid is dat je ouders kunnen bijspringen bij grote kosten, en dat je hen eventueel geleidelijk aan terugbetaalt.
© 2017 Kobayat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten van een eigen paardKosten van een eigen paardHet is de wens van velen, een eigen paard... Maar wat zijn de kosten van een eigen paard? Is het wel haalbaar? alles op…
Wat kost een paardWat kost een paardEen paard of pony heeft iedereen zo gekocht, dat is vaak het probleem niet. Het onderhouden van een paard zijn de groots…
Eigen paard aanschaffenEigen paard aanschaffenWelke paardengek droomt hier nu niet van? Een eigen paard! Helaas is het houden van paarden een dure aangelegenheid en w…
Een eigen paard? Er zijn ook alternatieven!Een eigen paard? Er zijn ook alternatieven!Je zou graag een eigen paard willen, maar je kunt de hoge kosten niet betalen of het ontbreekt je gewoon aan voldoende t…
Ontwormen: Hoe bereken ik het gewicht van mijn paard?Ontwormen: Hoe bereken ik het gewicht van mijn paard?Het is belangrijk dat u uw paard ontwormt, echter heeft u hier het gewicht van uw paard voor nodig. In dit artikel vindt…

Reageer op het artikel "Kosten eigen paard: aanschaf en maandelijkse kosten"

Infoteur: Kobayat
Gepubliceerd: 07-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!