InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het leven van de westelijke gorilla Koko ('Project Koko')

Het leven van de westelijke gorilla Koko ('Project Koko')

Het leven van de westelijke gorilla Koko ('Project Koko') Koko is een vrouwelijke gorilla. Volgens genetisch onderzoek behoort zij tot de westelijke laaglandgorilla's. Koko kent maar liefst meer dan 1000 tekens in gebarentaal. Daarnaast verstaat ze ook nog ruim 2000 woorden in het Engels. Psychologe Francine Patterson en andere wetenschappers van de Stanford universiteit hebben haar dit aangeleerd. Gorilla Koko heeft een tijdje samengewoond met een mannelijke gorilla genaamd Michael. Michael stierf in 2000 en nu heeft Koko een nieuwe vriend met de naam Ndume. Gorilla Koko verblijft in Woodside, een plaats in de beboste hoogvlaktes van de Amerikaanse staat Californië.

Gorilla Koko

Koko is geboren in de San Francisco Zoo in 1971. De eerste zes maanden van haar leven heeft ze doorgebracht in de dierentuin. Hier konden bezoekers haar zien achter glas. Na zes maanden werd Koko ziek en werd zij verplaatst naar een trailer in de dierentuin. Toen Koko na een jaar was opgeknapt kwam ze in contact met de aan de Stanford universiteit afgestudeerde Penny Patterson. Penny Patterson vroeg toestemming aan de dierentuin om onderzoek te doen naar de vrouwelijke gorilla. Dit onderzoek zou ze gaan doen namens de Stanford universiteit om haar academische graad op het gebied van psychologie te behalen. De dierentuin ging akkoord met het voorstel zolang het onderzoek minimaal vier jaar zou duren.

Stanford universiteit

In 1974 werd Koko met haar trailer verplaatst van de dierentuin in San Francisco naar de Stanford universiteit. Hier kreeg Penny Patterson hulp van Dr. Ron Cohn bij het onderzoek naar Koko. Gedurende de jaren van het onderzoek ontwikkelde Koko een sterke band met haar verzorgsters Penny en Ron. Vooral met Penny had Koko een sterke emotionele band. De gorilla leerde in de jaren van het onderzoek vele signalen in gebarentaal en woorden in het Engels. In 1976 maakte Koko kennis met een mannelijke gorilla die zij zelf had uitgekozen. Michael werd haar nieuwe leefgenoot en vervulde een belangrijke rol in het onderzoek. De kennismaking tussen Koko en Michael ging in het begin moeizaam. Uiteindelijk werden zij goede vrienden en geen partners. Het team en de gorilla's verhuisden in 1979 naar de beboste hoogvlaktes van Woodside, Californië, in de VS. Ook de trailer van Koko ging mee naar de nieuwe bestemming.

Gebarentaal

Koko is een uitzonderlijke gorilla. Niet alleen heeft zij in de loop van de jaren meer dan 1000 verschillende signalen leren herkennen en verstaat zij meer dan 2000 afzonderlijke woorden in het Engels, zij is ook in staat om door middel van gebaren haar eigen emoties duidelijk te maken. De eerste gebaren, die zij leerde, hadden te maken met eten en drinken. Nu kan Koko al om cornflakes vragen als zij er zin in heeft. Ook stelt Koko door middel van gebaren vragen aan haar verzorgster, fronst zij met haar wenkbrauwen en vindt ze het leuk om tekeningen te maken. Als de opdrachten te makkelijk zijn of de taalles te simpel is, laat Koko dat duidelijk merken aan verzorgster Ron Cohn.

Wetenschappelijk onderzoek 'Project Koko'

Haar IQ is op de menselijke schaal tussen de 75 en 95. Dit blijkt uit een test die is gedaan met de gorilla. Het onderzoek van Penny is mede erop gericht dat aangeleerde communicatie kan bijdragen aan gestructureerde omgangsvormen tussen gorilla's in het wild en de natuur. Tijdens het onderzoek is al duidelijk geworden dat er tussen de gorilla's Koko en Michael gebarentaal en signalen werden uitgewisseld. Op deze manier kon er dus wenselijk gedrag worden overgedragen tussen de gorilla's. Het wetenschappelijk onderzoek duurt in totaal al meer dan 40 jaar (in 2016). Deze periode heeft geleid tot de sterke emotionele band tussen Koko en haar verzorgster en onderzoeker Penny Patterson. Dit is uniek omdat er nog nooit in de geschiedenis zo lang communicatief contact tussen mens en dier is geweest in het teken van wetenschappelijk onderzoek en waarschijnlijk niet te herhalen valt.

Westelijke gorilla (Gorilla gorilla)

Koko behoort, binnen het geslacht van de gorilla's, tot de westelijke gorilla. De natuurlijke leefomgeving van de westelijke gorilla is West-Afrika. Het gebied loopt van zuidelijk Nigeria tot Angola. Ze zijn typische bosbewoners die onder meer eetbare vruchten, bladen, stengels en zaden eten. De westelijke gorilla heeft voornamelijk een zwarte vacht als hoofdkleur en kan ongeveer tussen de 68 en 200 kilo wegen. Mannetjes van deze soort kun je herkennen aan de lange hoektanden en stevige harde kam op de schedel. Op hun rug hebben zij een 'zadel' van zilvergrijs haar, vandaar de naam zilverrug. De westelijke gorilla heeft een geschatte populatie op de wereld van 90.000.
© 2016 - 2019 Infoplus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FolsomNatural, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Westelijke_gorilla
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Koko_(gorilla)
  • http://www.koko.org/scientific-goals-history
  • http://www.koko.org/meet-michael

Reageer op het artikel "Het leven van de westelijke gorilla Koko ('Project Koko')"

Infoteur: Infoplus
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!