InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Onderscheid tussen tategoi en tateshita bij koi

Onderscheid tussen tategoi en tateshita bij koi

Onderscheid tussen tategoi en tateshita bij koi In Japan worden de koi door een kweker geselecteerd op basis van de potentie die zichtbaar is volgens de kweker. Iedere kweker heeft zo zijn eigen selectiecriteria waaraan goede koi dienen te voldoen. Vanzelfsprekend laat de kweker de beste vissen op de kwekerij achter, zodat hij deze kan laten opgroeien. De kans is dan immers groot dat de koi vele malen meer waard wordt. De vissen waarin de kweker minder potentie ziet worden verkocht, deze zijn het niet waard om te laten groeien.

Waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen koi?

Er zijn meerdere redenen waarvoor er onderscheid wordt gemaakt in koi. De belangrijkste reden is dat de ontwikkeling van koi erg verschillend is, zelfs wanneer het gaat om nakomelingen van hetzelfde ouderpaar. Voor een kweker is het daarom van belang dat hij juiste selecties en keuzes maakt in welke vissen hij wil bewaren en welke er al op jonge leeftijd verkocht kunnen worden.

Koi die worden geboren in het voorjaar, worden in de winterperiode in binnenverblijven bewaard. Aan het einde van de winter beslist de kweker welke koi mee mogen om opnieuw een zomer in de mudponds (buitenvijvers) te mogen verblijven. Dit zijn vanzelfsprekend alleen de koi die in de ogen van de kweker goed genoeg zijn en waarvan een goede verdere ontwikkeling wordt verwacht. Bij de selectie die hieraan vooraf gaat, wordt onderscheid gemaakt tussen tategoi en tateshita.

Wat zijn tategoi

Tategoi zijn de koi die de kweker niet verkoopt, maar juist nog een jaar of misschien wel meerdere jaren verder laat opgroeien. De kweker verwacht dan ook dat deze vissen een goede toekomst tegemoet gaan en zich goed zullen ontwikkelen. Een kweker verkoopt deze vissen niet graag direct na de winter, ze worden namelijk meer waard wanneer ze enkele jaren aangehouden worden en verder opgroeien. Pas dan zal de kweker tot verkoop over gaan.

Wat wordt er verstaan onder tateshita

Tijdens de laatste selectie wordt eigenlijk bepaald welke vissen wel of niet langer mogen verblijven op de kwekerij om verder op te groeien. Zoals benoemd zijn tategoi de vissen die juist wel verder zullen opgroeien, tateshita zijn degene die niet langer zullen blijven en dus verkocht worden. Dit neemt niet niet weg dat tateshita hoogwaardige koi zijn. De kweker heeft ze immers niet voor niets de gehele winter in de binnenverblijven aangehouden, hij had ze ook al eerder kunnen verkopen maar heeft daarmee gewacht tot het moment dat de vissen naar de mudponds gaan. Tateshita zijn eigenlijk de beste vissen die aangeschaft kunnen worden door winkeliers en koidealers, de tategoi houdt de kweker immers zelf.

Bron: Randychiu, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Randychiu, Flickr (CC BY-2.0)

Kun je tategoi aantreffen in Nederland?

De definitie van tategoi staat niet goed vast, meningen zijn verschillend. Als beste definitie dient er gekeken te worden vanuit de ogen van de kweker in Japan, deze kent immers de ontwikkeling van zijn koi het beste. Tategoi tref je dan ook niet snel aan, de kweker verkoopt deze simpelweg niet. Genoeg winkels in Europa promoten echter koi als tategoi, wat vaak gewoon tateshita zijn. Hecht dan ook niet teveel waarde aan de begrippen tategoi en tateshita die door winkeliers worden gebruikt. In de meeste gevallen gaat het om commerciële woorden die de winkeliers aan koi verbinden om zo meer geld in het laatje te kunnen brengen.

Alhoewel zoals genoemd er meestal geen sprake is van “echte tategoi” die in Nederland of België verkocht worden, zijn er toch enkele uitzonderingen. Meestal gaat het hierbij om dealers of winkeliers die al voor jaren afreizen naar Japan en een band hebben opgebouwd met bepaalde kwekers. De kweker wil soms nog wel eens een uitzondering maken voor deze mensen om toch te mogen selecteren uit de tategoi van de kweker. Vaak moet er in deze gevallen wel flink betaald worden en kijkt de kweker aandachtig mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Onderscheid tussen tategoi en tateshita bij koi"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 09-02-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Koi vijver
Schrijf mee!