InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Bongo, voormalig gorillaleider in Apenheul

Bongo, voormalig gorillaleider in Apenheul

Tot 14 augustus 2005 was de zilverrug gorilla Bongo de onbetwiste leider van de gorillagroep van de Apenheul. Als een jonge gorilla van ongeveer 2 jaar kwam hij naar dit park. Toen hij op 33 jarige leeftijd onverwacht overleed, had hij een aardige stamboom achtergelaten. Hij had vele kinderen, kleinkinderen en inmiddels ook achterkleinkinderen.

Algemeen

Bongo was een zilverrug gorilla die is geboren in de vrije natuur. Hij is, waarschijnlijk als aapje van net 1 jaar, in 1973 gevangen. Al op 29 november 1974 werd zijn nieuwe huisvesting het gorilla-eiland van de dierentuin van de Apenheul in Apeldoorn.

Meer dan 10.000.000 toeristen zijn naar de Apenheul geweest om Bongo te kunnen zien. Samen met een slingeraap leefde Bongo 31 jaar in de Apenheul.

Dalila, moet niets hebben van puber JamboDalila, moet niets hebben van puber Jambo
Mandji met jong MapasaMandji met jong Mapasa

Bongo

Bongo werd al gauw een begrip onder de gorilla liefhebbers, hij was (zeker op volwassen leeftijd) een imponerende grote gorilla die flink op zijn borst kon roffelen. Hij woog ongeveer 200 kg, het gewicht dat een volwassen mannetje kan bereiken. Hij was de onbetwiste leider van de groep, die al op 6 jarige leeftijd zijn eerste kind verwekte bij Mouila.

Wanneer één van de apen uit zijn groep zich niet gedroeg, werden ze zonder pardon uit de groep gezet door Bongo. Zijn 15 jarige zoon Makula werd overgeplaatst naar GaiaPark in Kerkrade, omdat hij de vrouwtjes teveel pestte.

Bongo heeft zich als het ware onsterfelijk gemaakt, en het fokprogramma eer aan gedaan. Hij is vader van 27 kinderen, opa van 20 kleinkinderen en overgrootvader van 3 achterkleinkinderen.

Helaas overleed Bongo, op de veel te jonge leeftijd van 33 jaar, op 14 augustus 2005 aan de gevolgen van een streptokok bacterie, na maar 1,5 dag ziek te zijn geweest. Een gorilla in gevangenschap kan wel 45 jaar oud worden, al halen veel mannelijke leiders deze leeftijd niet.

Enkele van de nakomelingen van Bongo

Lobo, bevalt in 2008Lobo, bevalt in 2008
Kisawa, moet eerdaags bevallenKisawa, moet eerdaags bevallen
geboortejaarnaam jonggeslachtmoeder
1979Kriba, zijn eerste jong-Mouila
1990Makulamannetje, verblijft in het GaiaPark, KerkradeLobo (1973 geboren)
1993Tamanivrouwtje dat nu behoort tot de groep van Bokito in RotterdamMintha (1974 geboren)
1994UzurimannetjeMandji (1975 geboren)
1997M’BewemannetjeMintha
1997Kisawavrouwtje Dalila (1972 geboren)
1997BibivrouwtjeLobo
1998KidogomannetjeMandji
1999M’Konomannetje, verblijft in het GaiaPark, KerkradeIrala (1985 geboren te Krefeld)
1999M’TongemannetjeTsimi (overleden in 2001)
2000GyasivrouwtjeDalila
2002NemsivrouwtjeMandji
2002ZoezivrouwtjeLobo
2004LoangomannetjeLobo

NemsiNemsi

Nagedachtenis

Ter herinnering aan Bongo is in de Apenheul een deel van het park naar hem vernoemd, namelijk “Bongo Bonde”, dit betekend "De vallei van Bongo".

Opvolging

Het zag er enige tijd uit dat Uzuri Bongo als leider wilde gaan opvolgen. De Apenheul heeft hier op ingegrepen en Uzuri overgeplaatst naar Safaripark Beekse Bergen, alleen maar omdat Uzuri als gorillaleider van Apenheul zou leiden tot teveel inteelt.

Sinds eind 2006 is Jambo de opvolger van Bongo, een gorilla van 13 jaar, afkomstig uit de dierentuin van Krefeld. Ook hij is onderdeel van het fokprogramma om de diersoort in stand te houden. De jonge gorilla doet het goed, inmiddels is Mandji bevallen van zijn eerste kind, en zijn Kisawa en Lobo weer in verwachting.

Tevens zijn ook de andere 4 mannelijke nakomelingen van Bongo overgeplaatst naar Safaripark Beekse Bergen. Bibi heeft een nieuw onderkomen gevonden in de Berliner Zoo.

Bongo en de EU regels

Volgens de EU regels is het verboden om een overleden aap te begraven op eigen terrein. Dit is ook de reden dat Bongo is opgegraven uit de grond van het gorilla eiland en alsnog is gecremeerd. Zijn as is daarna over het eiland uitgestrooid.
Gerelateerde artikelen
Jambo, gorilla op de ApenheulNa het overlijden van de gorillaleider Bongo had de Apenheul toch wel een klein probleem. Er moest gezocht worden naar e…
Apenheul, leuk uitje voor jong en oud!Apenheul, leuk uitje voor jong en oud!De Apenheul in Apeldoorn is bijzonder vanwege het feit dat er in verschillende gebieden van het park apen loslopen tusse…
De Apenheul - een uniek dagje uitDe Apenheul in Apeldoorn is gegarandeerd een dagje gezellig weg voor het hele gezin. De Apenheul is een uniek apenpark a…
De leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandDe leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandNet over de grens in Duitsland zijn een aantal dierentuinen en dierenparken te vinden die zeker de moeite waard zijn! Du…
De andere hoek van Zuid LimburgDe andere hoek van Zuid LimburgZuid Limburg heeft enorm veel te bieden en er wordt hard gewerkt om de toerist nog meer keus te geven. Blijf eens niet h…

Reageer op het artikel "Bongo, voormalig gorillaleider in Apenheul"

Infoteur: Storm
Laatste update: 27-10-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!