InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenrassen: Arabische Volbloed

Paardenrassen: Arabische Volbloed

Het ras dat Allah geschapen heeft uit “een ademteug zuidenwind”, zo zegt men. Het is een luxe gebouwd woestijnpaard dat in zeer veel rassen invloed heeft gehad. Het zou het oudste ras ter wereld zijn. Qua uiterlijk vallen zijn grote ogen, zijn ranke bouw en zijn dish, zijn holle hoofdprofiel, op. Qua karakter zijn intelligentie en directe reactie. Hij is vrijwel voor alles inzetbaar.

Geschiedenis

Het ras stamt af van prehistorische paarden uit Azië en zijn door vooral bedoeïenen meegenomen naar het Midden-Oosten en vooral het Arabisch schiereiland. Zij zochten een paard dat geschikt was voor de Arabische woestijn. Het hebben van een paard was een grote luxe. Dit maakte dat ze zeer baasgericht moesten zijn om diefstal te voorkomen en doordat ze bij nomaden leefden, leefden de paarden ook heel dicht op de mensen en soms zelfs in de tenten. Dat moesten ze wel accepteren en eigenlijk juist waarderen. Ze zijn later over Europa verspreid geraakt toen ze als oorlogspaard door de moslims werden ingezet (7e eeuw) en nog weer verder door Napoleon zijn ze opnieuw als oorlogspaard ingezet naar Rusland toe. Naar verhalen zijn de Arabieren de enige paarden die met Napoleon terugkeerden, de rest van de paarden waren gesneuveld.

Uiterlijk

Vaak tussen de 1.40-1.50, hoewel ze zeker ook groter en kleiner voor komen. De kleuren zijn vos, bruin, zwart en schimmel. Zwart is echter zeer zeldzaam. Ze hebben een zeer dunne huid met fijne beharing, harde droge benen en de rug hoort kort en sterk te zijn. Ze hebben enkele ruggenwervels minder dan gebruikelijk. Het hoofd is zeer droog en fijn gecombineerd met bijzondere ogen. De ogen zijn groot, staan laag en ver uit elkaar in het hoofd en daardoor hebben de Arabieren een zeer expressieve uitdrukking.

Ze hebben grote neusgaten en sperren deze wijd open bij opwinding. Ook de staart dragen ze dan zeer hoog en draaien hem soms zelfs op de rug. Voor de rest hebben ze een zeer droge bouw, dus de botlijnen zijn makkelijk te zien en zijn ze zeer rank gebouwd. Toch kunnen ze behoorlijke gewichten dragen voor (zeer) lange afstanden..

Karakter

De Arabier wordt vaak op twee manieren beschreven. Vurig, temperamentvol en lastig te hanteren of juist omgekeerd: goedaardig, beminnelijk, zachtmoedig door zijn hechte band met mensen, zijn intelligentie en zijn will-to-please. Het is een scherp reagerend paard (iets gebeurt direct, niet na 3 seconde) en onverschrokken.

Gebruiksdoelen

Vroeger was het een paard waar de nomaden hun leven op baseerden, toen werd het een paard voor rooftochten en veroveringstochten. Tegenwoordig is het een paard dat je voornamelijk ziet op de show en endurance. Ook wordt er op de renbaan (in speciale runs) mee geracet en zijn ze erg geschikt voor western. Minder bekend zijn ze met dressuur, springen en aangespannen, maar ook dat vinden ze geen probleem. Het is geen zwaar trekpaard en dito dus geen zware ploeger, maar voor de rest is een Arabier met succes voor vrijwel alles in te zetten.

Overige

Een Arabier wordt door een hoop mensen als het ultieme paard gezien. Pennymeisjes dromen over zwarte Arabische hengsten die alleen zij aankunnen, tienermeiden vinden het vaak de ultieme schoonheid uitstralen. Ook bij volwassenen worden ze vaak nog als het ideale ranke paard naar voren geschoven en de Arabier is in een hoop rassen toegevoegd om deze rassen luxer te maken. Van werkpaarden naar rijpaarden te gaan. De Haflinger is daar een duidelijk voorbeeld van.
© 2015 - 2019 Mizora, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Paardenfan n. 1 (tijdschrift)
  • http://www.avsweb.org/ (Vereniging Arabische Volbloedpaarden Stamboek Nederland)

Reageer op het artikel "Paardenrassen: Arabische Volbloed"

Infoteur: Mizora
Gepubliceerd: 26-07-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!