InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Watervlooien kweken

Watervlooien kweken

Watervlooien, ook wel daphnia genoemd, zijn kleine beestjes welke in de meeste Nederlandse wateren terug te vinden zijn. Watervlooien vormen een belangrijke voedingsbron voor een groot aantal zoetwatervissen en andere waterdiertjes zoals salamanders. Watervlooien kunnen goed gebruikt worden als levend voer voor aquariumvissen. Daarnaast zijn ze eenvoudig zelf te kweken, waardoor je dagelijks vers voer aan je vissen kunt aanbieden.

Watervlooien kweken

Watervlooien zijn ideaal als natuurlijke voeding voor aquariumvissen en vijvervissen, daarnaast zijn ze zeer eenvoudig zelf te houden en kweken. De voortplanting van watervlooien is ongeslachtelijk, hierdoor is het mogelijk dat er voortplanting plaatsvindt wanneer er slechts één enkele watervlo aanwezig is. Een interessant eigenschap van watervlooien is dat ze zich razendsnel kunnen voortplanten. In slechts een korte periode kunnen de watervlooien zich met grote aantallen verdubbelen. Dit maakt het zo interessant om zelf watervlooien te kweken om levend te voeren aan vissen. Niet alleen zijn vissen dol op natuurlijke voeding, het is daarnaast erg gezond en zorgt voor een goede afwisseling op standaard (korrel)voer of diepvriesvoer. Als laatste zorgt het ervoor dat je niet steeds naar de winkel hoeft om een klein zakje relatief dure watervlooien te kopen.

Hoe kom ik aan watervlooien?

Om te beginnen met het kweken van watervlooien is het allereerst van belang dat er überhaupt watervlooien aanwezig zijn. Watervlooien kunnen zelf gevangen worden in een slootje of watertje in de buurt door gebruik te maken van een fijnmazig netje.

Verstandiger is het om een zakje watervlooien in een dierenwinkel of een aquariumzaak te kopen. Dan weet je namelijk zeker dat je alleen watervlooien hebt. De kans is immers aanwezig dat je andere beestjes of parasieten meeneemt vanuit een openbaar water.

Voeding voor watervlooien

Watervlooien leven in de natuur voornamelijk op zweefalgen, de groene waas welke zichtbaar is in het water. Wanneer je watervlooien in een bak water plaatst welke groen ziet van de algen, zal binnen een korte termijn deze bak water volledig kristal helder zijn. Zweef algen, ofwel groen water is per definitie de beste natuurlijke voeding die je kunt gebruiken om je watervlooien te voeden. Het lastigste hierbij is om groen water te bemachtigen, dat rijk is aan zweefalgen.

Zonlicht

Zet de bak met watervlooien in de volle zon, waardoor algengroei wordt bevorderd. Let er wel op dat het water in de bak niet boven de 30 graden Celsius uit komt, dit overleven de watervlooien in de meeste gevallen niet.

Fosfaten uit kunstmest

Voeg een klein beetje kunstmest toe aan het water. Kunstmest is rijk aan fosfaten, wat zorgt voor een explosie van algengroei. Hierbij is het wel opletten geblazen. Liever te weinig kunstmest, als teveel. Teveel kunstmest zal er namelijk in resulteren dat de watervlooien het niet zullen overleven. Verstandig is het om een extra bak te gebruiken met alleen water erin, waarin het groene water wordt geprepareerd.

Toevoegen van gist

Gist kan prima gebruikt worden als voeding voor watervlooien of daphnia. Gist of bakkersgist kan in iedere supermarkt worden aangekocht. Per 10 liter water hoeft slechts een vingertopje gist gebruikt te worden, wat gemengd wordt in een bakje met water. Vervolgens kan het verspreid worden over de kweekbak. Eens per week gist toevoegen is meer als voldoende. Pas als het water weer helder is, dient er opnieuw gist te worden toegevoegd.

Kweekbak voor watervlooien

Watervlooien kunnen het beste worden onderhouden in een ruime kweekbak. Dit kan een eenvoudig voorwerp zijn waarin water kan, zoals een grote emmer of ton. De beste opties zijn aquariums of andere transparante voorwerpen, welke zorgen voor veel contacttijd met zonlicht, wat een positief effect heeft op de groei van algen.

Een goedkope en grote oplossing is een rechthoekige of ronde speciekuip van bijvoorbeeld 90 liter. Wanneer hier eenmaal een goede hoeveelheid watervlooien in is gevestigd, kunnen er dagelijks honderden watervlooien uit geoogst worden.

Door een kleine luchtpomp te gebruiken, voorzien van een bruissteentje, kan er extra zuurstof worden aangebracht in de kweekbak. Hierdoor kan er een grotere kolonie watervlooien leven op een kleine ruimte, waardoor dagelijks meer gevoerd kan worden.

Slakken vormen een ideaal hulpmiddel voor in je kweekbak. Slakken leven van algen welke groeien aan de wanden van de kweekbak. Wat ervoor zorgt dat de wanden mooi schoon blijven en er daarnaast meer voeding zal overblijven voor de zweefalgen die we zo graag willen zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Biologie onderzoeksverslag: watervlooien in cafeïneDeze biologie proef gaat over de hartslag van een watervlo bij verschillende concentraties cafeïne. Bij watervlooien kun…
Natuurlijke voeding voor KoiNatuurlijke voeding voor KoiDe meningen omtrent koivoer liggen ver uit een. De één voert liever een Japans topvoer, de ander zweert bij hoge kwalite…
Dracunculiasis: de verschrikkelijke guinea wormDracunculiasis: de verschrikkelijke guinea wormDe guinea worm is een een lange, dunne parasiet met een menselijke gastheer. Het is een rondworm. De worm is zo dun als…
Voeding voor aquariumvissenOm je vissen gezond te houden zul je moeten afwisselen met verschillende soorten voeding. Daarom hieronder een overzicht…
Groente uit de moestuin en waterplanten voor de vijverHet is een prettige bezigheid om zelf groente te kunnen zaaien, de plantjes groot te brengen, te kunnen oogsten en uitei…
Bronnen en referenties
  • https://betadifferentiatie.files.wordpress.com/2010/09/background-information-on-daphnia.pdf
  • http://appslabs.com.au/daphnia.htm
  • https://www.youtube.com/watch?v=UBXrcLNCsio

Reageer op het artikel "Watervlooien kweken"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 12-07-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!