InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Parelli: The YoYo Game

Parelli: The YoYo Game

Parelli: The YoYo Game The YoYo Game is het vierde spel in de serie van Parelli. Hierbij leer je het paard te bewegen in een rechte lijn.

Parelli: The YoYo Game

The YoYo Game leert je paard om in een rechte lijn te bewegen, zonder fysieke druk op het paard uit te oefenen. Je zit of staat daarbij zelf op een vaste plek. Dit spel is goed om rechtheid, impuls en respect op te bouwen bij je paard. Je gebruikt bij The YoYo Game een leadrope. De naam komt van de originele yoyo die we allemaal kennen, een rond 'balletje' met een touwtje, wat je van boven naar beneden kan laten bewegen. In The YoYo Game kun je het paard zien als de yoyo zelf en de leadrope als het touwtje. Jij houdt dit touwtje vast en laat het paard heen en weer bewegen.

Achterwaarts

Voor dit spel zijn er ook weer vier fasen, namelijk de vier fasen om je paard achterwaarts te sturen:

Fase 1

Je staat op ongeveer een armlengte van de neus van het paard. Hierbij heb je de leadrope aan het einde vast. Geef het paard een ‘Schwiegermutter-look’ en til je hand iets op. Je beweegt nu alleen je wijsvinger op en neer, maar hierbij moet de leadrope stil blijven.

Fase 2

Pakt de leadrope nou iets steviger vast en schud vanuit je pols, ook hierbij geef je het paard weer een Schwiegermutter-look. De leadrope moet licht heen en weer gaan.

Fase 3

Nu ga je vanuit je elleboog schudden, zorg dat je de leadrope stevig vasthebt. Je beweegt alleen je onderarm heen en weer, zodat de leadrope meer gaat slingeren. Hierbij zal ook het halster van het paard een beetje gaan bewegen.

Fase 4

De laatste fase beweeg je vanuit je schouder. Dit mag best een harde zwiep geven aan de leadrope. Het halster van het paard krijgt hierdoor ook een ruk, het paard zal dit dus ook goed voelen. Over deze fase is veel kritiek geweest, zie hiervoor deelvraag 7.

Schwiegermutter-look

Dreigende houding, je kunt het zien als een paard wat zijn oren in de nek legt naar een ander paard. Je stelt jezelf dominant op naar het paard.

Voorwaarts

Je leert het paard natuurlijk niet alleen maar om achterwaarts te bewegen, hij moet ook weer voorwaarts kunnen. Het paard staat na het achterwaarts bewegen als het goed is aan het eind van de leadrope, hij kan niet verder achterwaarts. Laat hem hier even een tijdje staan, ongeveer twee minuten. Daarna kun je hem voorwaarts vragen. Ook hiervoor zijn weer vier fasen, dit zijn de Vier Fasen om je paard voorwaarts te sturen:

Fase 1

Om het paard voorwaarts te vragen, neem je een vriendelijke houding aan en glimlach je naar hem. Je kan de leadrope iets optillen en het paard een commando geven om naar je toe te komen. Bijvoorbeeld door met je hand een ‘kom hier’-gebaar te maken.

Fase 2

Je moet blijven glimlachen naar het paard en de leadrope lichtjes naar je toe bewegen. Je hebt de leadrope hierbij heel losjes in je hand.

Fase 3

Je pakt de leadrope nu iets steviger vast en zet zachtjes iets meer druk. Ook blijf je vriendelijk naar het paard glimlachen.

Fase 4

Nu pak je de leadrope goed vast en zet er goed druk op. Je blijft op dezelfde plek staan en blijft de druk opvoeren totdat je een reactie krijgt. Je moet altijd blijven glimlachen.

Uitbreiden

Je kan The YoYo Game moeilijker maken of gebruiken in het dagelijkse leven met het paard. Zo kun je het bijvoorbeeld gebruiken bij het op stal zetten van het paard. Je leert het paard dan in een rechte lijn zijn stal in of uit te lopen. Je kunt ook balken in de bak neerleggen in een soort pad, het paard moet hier dan achterwaarts tussendoor. Dit kun je in het begin kort doen, maar later kun je er een lang pad van maken. Op deze manier kun je je fantasie loslaten op het spel en het steeds moeilijker en uitdagender maken. Dit is niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf erg leuk.

Lees verder

© 2014 - 2019 Ghostattack, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Horsemen: Pat ParelliPat Parelli, een bijzonder paardenman. Eén van de grote namen binnen de natural horsemanship cultuur. Behalve zijn succe…
Seven games van Parelli - paarden trainenSeven games van Parelli - paarden trainenIedere paardenliefhebber droomt van een hechte band met zijn (bijrijd)paard. De seven games van Parelli bieden een manie…
Omgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipOmgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipPat Parelli is een goeroe in het natuurlijk omgaan met paarden: natural horsemanship. Hij ontwikkelde een manier om zich…
De “Seven Games” van Parelli: leerzame spelletjesThe Seven Games van Parelli zijn zeven grondwerkoefeningen die zeer leerzaam zijn voor mens en paard. Het paard leert di…
Parelli: The Sideways GameParelli: The Sideways GameBij dit spel leer je het paard bewegen op een manier die niet natuurlijk is. Heb jij ooit een vluchtend paard gezien dat…
Bronnen en referenties
  • Parelli.com

Reageer op het artikel "Parelli: The YoYo Game"

Infoteur: Ghostattack
Gepubliceerd: 03-06-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Parelli Natural Horsemanship
Schrijf mee!