InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De waterbuffels en hun oorsprong

De waterbuffels en hun oorsprong

In Nederland is het klimaat erg geschikt voor het houden van waterbuffels. Dit komt omdat de buffel niet zo heel goed tegen warmte kan. Ze gaan bij hoge temperaturen in de schaduw of in het water liggen. Daar komt ook de naam waterbuffel vandaan.

Oorsprong

De waterbuffel komt van oorsprong uit Azië waar het veel als trekdier wordt gebruikt in de rijstvelden. De dieren worden al geruime tijd in Europa gehouden, voornamelijk in Italië. Ze worden gehouden voor het produceren van melk en in mindere mate ook voor het vlees. Van de melk wordt de verse kaas mozzarella gemaakt. De échte mozzarella wordt gemaakt van buffelmelk en niet van koemelk.

Sterke dieren

Waterbuffels lijken erg op koeien maar er zijn ook verschillen. Zo zijn de waterbuffels sterkte dieren en hebben een sterk ontwikkeld kuddegedrag. Ze zijn ook extreem rustig, mak en houden van structuurrijk voer. Waterbuffels zijn echte knuffelbuffels, ze vinden het heerlijk om geknuffeld te worden. Een vrouwtjesbuffel wordt buffelkoe genoemd en een mannelijke buffel draagt de naam stier.

Melk

De waterbuffel behoort bij de familie runderen, net zoals de koe. Als een waterbuffel een kalfje heeft gekregen gaan ze ook melk produceren. Per jaar geeft een waterbuffel tussen de 2.000 tot 3.00 liter melk. Een koe geeft tussen de 6.000 en 10.000 liter per jaar. Dit hangt af van het ras en het rantsoen. Buffelmelk kan je prima drinken. De mening van velen is dat het een zachtere smaak heeft dan koemelk. De buffelmelk is erg voedzaam en vanwege de structuur is de melk ideaal voor het maken van de bekende Italiaanse mozzarella. Het is ook erg geschrikt voor het maken van bijvoorbeeld boter en yoghurt. Buffelmelk bevat veel meer vet, eiwit en calcium, maar bevat minder cholesterol dan koemelk.

De samenstelling

Een vergelijking met koemelk geeft de volgende gegevens op:

BestanddelenEenheidKoemelkBuffelmelk
Watergram87,781,1
Eiwittengram3,2 4,5
Vettengram 3,98,0
- verzadigdgram 2,44,2
- enkelv. onverz.gram 1,11,7
- meerv. onverz. gram0,10,2
Koolhydratengram4,84,9
EnergiewaardeKcal 66110
Suikers gram4,84,9
Cholesterolmg148
Calcium iu120195
Lactosegram4,64,9
Caseïnegram2,73,5
Natriummg4540
Fosfor mg 92130
Kaliummg141100
Zink mg0,360,60
Vitamine B2mg0,180,10
Vitamine Aµg3164

Conclusie

We kunnen concluderen uit de samenstelling dat buffelmelk erg voedzaam is. Het hoge vetgehalte van de melk is erg opvallend. Helaas hebben vetten een slechte naam gekregen. Goede vetten zijn echter onmisbaar en supergoed voor de mens. Het cholesterolgehalte van de buffel melk is bijna de helft lager dan dat van de koemelk. Verder is het opvallend dat het calciumgehalte en de hoge energiewaarde veel hoger ligt bij de buffelmelk tegenover de koemelk.

Mensen met een koemelkallergie kunnen vrijwel altijd de buffelmelk verdragen.

Vlees

Het vlees van een waterbuffel lijkt op dat van een gewoon rund. Ook hier zijn verschillen te zien. Zo bevat het buffelvlees veel meer mineralen maar minder cholesterol en calorieën! Het vlees heeft zijn eigen kleur en smaak. Qua structuur lijkt het wat meer op dat van het rund. Buffelvlees is een mager vlees soort.

Als je opzoek bent naar een goed stuk buffelvlees neem dan eens een kijkje bij De Stoerderij in Son en Breugel. Dit is de enige biologische waterbuffelboerderij in Nederland. De stieren mogen tot drie maanden bij hun moeder zogen (melk drinken) en opgroeien in de kudde veilig bij mama. De buffels hebben het hele jaar weidegang dit betekent dat ze het hele jaar naar buiten toe kunnen als ze dat willen.

Bij de Stoeterij is ook heerlijk buffelmelk en buffelijs te koop. In de wintermaanden zijn er ook hele leuke excursie te bleven bijvoorbeeld buffel knuffelen en het verschil proeven tussen buffelmelk en koemelk.
© 2014 - 2019 Dyonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://destoerderij.nl/
  • http://www.stoeremelk.nl/buffelmelk
  • http://www.stoervlees.nl/buffelvlees

Reageer op het artikel "De waterbuffels en hun oorsprong"

Infoteur: Dyonne
Laatste update: 23-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!